English

حوزه علمیه قم خاستگاه انقلاب است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: حوزه علمیه قم خاستگاه انقلاب است.

حوزه علمیه قم خاستگاه انقلاب است

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت الله علیرضا اعرافی روز سه‌شنبه در آغاز مراسم سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه افزود: طلاب باید خود را در کنار مردم احساس کنند و خدمتگزاری به آنان را افتخار خود بداند. طلاب امروز در قالب طلاب جهادی جلوه جدیدی در خدمت به مردم در مبارزه با بیماری کرونا پیدا کرده‌اند.

به گفته وی، تحقیق ناب، پژوهش و ابتکارات جدید از مزیت‌های دیرپای حوزه علمیه است و حوزه امروز باید برای نیازها و پرسش های جدید پاسخ و استدلال داشته باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری اضافه کرد: پاسخ به نیازهای جدید علمی جز با شتاب و تحول سریع در حوزه‌های علمیه ممکن نیست و نباید اجازه دهیم که عمق علمی و اجتهاد در این نهاد علمی کم رنگ شود.

به گفته وی، انقلابی‌گری و ستیز با ستمگران ویژگی دیگری است که باید در حوزه های علمیه تقویت شود، روح انقلابی باید در سبک وسلوک حوزه و طلاب تجلی یابد.

مدیرحوزه های علمیه کشور گفت: تحول در حوزه علمیه باید برای پاسخگویی به نیازهای نظام بر مبنای اسناد بالادستی در سطح این نهاد علمی مورد توجه قرار بگیرد.

اعرافی با اشاره به ورود حوزه علمیه قم به یکصدمین سال تاسیس خود بیان کرد: فعالیت و خدمات حوزه علمیه در طول یک قرن گذشته بازشناسی شود؛ حوزه علمیه با وجود برخی کاستی ها و ضعف ها تاثیرات و اقدامات ارزنده ای به نظام اسلامی و مردم ایران تقدیم کرده‌است.

وی یادآور شد: حوزه علمیه قم خاستگاه انقلاب اسلامی است و دبیرخانه یکصدمین سال تاسیس حوزه علمیه به همین مناسبت راه اندازی شده و از طلاب و اساتید درخواست می شود مقالات و نظرات خود را در این رابطه به دبیرخانه ارسال نمایند.

مدیرحوزه های علمیه کشور با اشاره به وضعیت کرونایی حاکم بر کشور، گفت: این بیماری آسیب‌های زیادی به بخش‌های مختلف وارد کرده‌است و از طلاب درخواست داریم نسبت به بازسازی آسیب های وارده به ویژه در بعد روحی و روانی مردم حضور جدی تری داشته باشند.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری یادآور شد: اسناد بالادستی ۲۰ ساله حوزه، آمایش حوزه علمیه، افق ۵ ساله، طرح برنامه های مشترک با سایر نهادهای علمی طی سالهای قبل نهایی شده است و درختواره و گرایش ها و رشته های جدید حوزه علمیه نیز به تصویب شورای عالی حوزه علمیه رسیده است.

وی ابراز داشت: برنامه‌های تحولی بسیار زیادی در حوزه علمیه نهایی شده و طی سالهای آتی مباحث و پروژه های بسیار زیادی پیش روی این نهاد علمی خواهد بود.

اعرافی یادآور شد: در سنت حوزه‌های علمیه بزرگان اخلاقی و معنوی بیشترین تاثیرگذاری را داشته و هنوز نیز صدای اساتید اخلاق و صاحبان نفس در فضای حوزه های علمیه طنین انداز است و نباید اجازه بدهیم که اصالت حوزه در این بعد فاصله بگیرد.

مدیرحوزه های علمیه کشور گفت: نظام اخلاقی و سنت‌های پایدار ارتباط استاد و طلبه باید در جهت کمال هویت اخلاقی و معنوی طلاب باشد تا حوزه علمیه از مسیر و فلسفه اصلی خود خارج نشود.

سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه روز سه شنبه با پیام تصویری آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید آغاز شد.

در بخشی از این مراسم از جمعی از طلاب نخبه حوزه علمیه قم با حضور آیات سیدهاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه و احمد خاتمی سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری تجلیل بعمل آمد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه