English

یاداشت:

وقتی که رسانه ها و اهالی فرهنگ و هنر می توانند ناجی باشند

یکی از پدیده های خطرناکی که نسل بشر را در معرض سقوط و انحطاط روانی اخلاقی، جسمانی و... قرار می دهد اعتیاد به مواد مخدر است که شعاع آن از فرد و خانواده عبور می کند و کلیت جامعه را درگیر می سازد و رسانه ها می توانند با استفاد از مقبولیت اجتماعی خود نقش ناجی را ایفا کنند.

وقتی که رسانه ها و اهالی فرهنگ و هنر می توانند ناجی باشند

 سروان علی محمدمرادی مدیر اداره افکار عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی انتظامی استان ایلام طی یاداشتی نوشت: نگاهی به زندگی بشر در پهنه گیتی نشان می دهد که انسانها همواره با انبوهی از ناملایمات دست به گریبان بوده است.

 یکی از پدیده های خطرناکی که نسل بشر را در معرض سقوط و انحطاط روانی اخلاقی، جسمانی و قرار می دهد اعتیاد به مواد مخدر است که شعاع آن از فرد و خانواده عبور می کند و کلیت جامعه را درگیر می سازد و رسانه ها می توانند با استفاد از مقبولیت اجتماعی خود نقش ناجی را ایفا کنند.

آگاه سازی و نشان دادن پیامدهای سوء و مخرب موادمخدر یکی از راه های موثر برای کاهش این معضل است که رسانه ها به عنوان یک وسیله ارتباطی مهم در این مبارزه نقش مهمی دارند.

امروزه به واسطه گسترش تکنولوژی های ارتباط جمعی و اثر بخشی آن ها، آموزش و پیشگیری از اعتیاد آسانتر شده است و در این بین رسانه ها ابزار مناسبی برای آموزش، آگاهی بخشی و جلب مشارکت عمومی برای پیشگیری از اعتیاد هستند.

در زندگی امروزه می بینیم که اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از مهم ترین معضلات اجتماعی جامعه به شمار می رود، وجود معتادان به مواد مخدر در جامعه علاوه بر تحمیل هزینه های بسیاری که صرف مبارزه و برخوردهای قضایی و انتظامی با معتادان می شود به روشنی مشخص کرده است که این گونه برخوردها و طرح ها، راه حل های قطعی در درمان این معضل مهم نیست.

جامعه از طریق مشاهده پیامدهایی که آسیب اجتماعی اعتیاد بر زندگی فردی و جمعی در برنامه های تلویزیونی، سینمائی، مطبوعاتی و یا در قالب مقاله و داستان های اجتماعی به اجرا گذاشته می شود؛ می تواند به افراد آسیب دیده و خانواده های آن ها که گریبانگیر این معضل هستند،آگاهی بخشند؛ براین اساس وسایل ارتباط همگانی نوعی گروه مرجع مثبت در کاهش آسیب اجتماعی اعتیاد، تلقی می شوند.

برنامه های وسایل ارتباط جمعی از بعدکارکردی در جهت بقاء نظم اجتماعی فرهنگ حاکم بر جامعه و جلوگیری از رشد بزهکاری بسیار موثر است که در این بین با توجه به رشد فزاینده مردم از فضای مجازی، رسانه هایی که امروز در قالب کانال های خبری و...به فعالیت می پردازند می توانند با استفاده از تولید محتوا و یا استفاده و بازنشر تولیدات فاخر دیگران کمک شایانی در پیشگیری از اعتیاد داشته باشند.

مطالب و نوشته های رسانه ها در نشریات مکتوب و غیرمکتوب علاوه بر اینکه بخشی از اوقات فراغت افراد جامعه را پر می کند، موجب خواهد شد که بخشی از حقایق و پیامدهای آشکار و پنهان اثرات آسیب ها خصوصاً بلاهای خانمان سوزی که به واسطه اعتیاد می تواند برای یک فرد رخ دهد را به طور همزمان روشن کند؛ و همین امر باعث افزایش آگاهی می شود.

در این حوزه باید اهداف خود را با توجه به جامعه هدف که شامل دو گروه جامعه در معرض خطر و جامعه عموم مردم است را مشخص و برای آنها تولید محتوا داشته باشیم و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه می توانند نقش موثری در این بخش داشته باشند.

تحقیقات نشان می دهد اعتیاد عامل جدی تهدید کننده سلامت جسمانی و روانی و اجتماعی و معنوی و فرهنگی جامعه شمرده می شود و باید برای مبارزه با این عامل جدی همه دست به دست هم بدهند و دستگاه های فرهنگی نقش خود را به خوبی ایفا کنند، به نظر من نهادهایی مثل رسانه ها و مجموعه های فرهنگی و هنری و دینی هم می توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند و باید در این راستا تقویت شوند.

ظرفیت‌سازی و استفاده از مشارکت همه‌جانبه فعالان اجتماعی در حوزه مبارزه با مواد مخدر به منظور صیانت و حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده از اعتیاد و همچنین رهایافتگان از این بلای خانمان‌سوز امری ضروری است که نیاز به همراهی خیرین، هنرمندان، ورزشکاران و اصحاب رسانه دارد و مشارکت همه جانبه و همگانی چهره های سرشناس اهالی فرهنگ و هنر ما را در رسیدن به اهداف مهم پیشگیری از اعتیاد در جامعه هدایت می‌کند.

امیدوارم با تلاش همگانی و استفاده از تمام ظرفیت ها، شاهد جامعه ای عاری از اعتیاد باشیم و افراد جامعه ما به جای فکر کردن به اعتیاد ، به هدف های والا که همان سرافرازی ایران اسلامی و چرخاندن چرخ های اقتصاد، فرهنگ، هنر و... است روی بیاورند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه