English

مهدی دوستی؛

تصویب یک میلیارد دلار اعتبار ارزی در سفر رییس جمهور به هرمزگان/ انتقال پرونده های مالیاتی صنایع به هرمزگان

استاندار هرمزگان با اشاره به میزان اعتبار مصوبات سفر رییس جمهور به هرمزگان، اظهار داشت: یک میلیارد دلار در بخش ارزی در سفر رییس جمهور به هرمزگان مصوب شد وهمچنین انتقال پرونده های مالیاتی صنایع به هرمزگان از دیگر موارد مطرح شده بود.

تصویب یک میلیارد دلار اعتبار ارزی در سفر رییس جمهور به هرمزگان/ انتقال پرونده های مالیاتی صنایع به هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، مهدی دوستی استاندار هرمزگان در تشریح مصوبات سفر آیت الله رئیسی به هرمزگان، با بیان اینکه کار آماده‌سازی مصوبات تقریبا از دوماه پیش آغاز شده بود، اظهار داشت: علی‌رغم زلزله ۲۳ آبان ماه و وقوع سیل در برخی مناطق استان، به لطف خداوند خللی در روند بررسی های کارشناسی به‌وجود نیامد و توانستیم بخش زیادی از مصوبات را که با هدف توسعه و پیشرفت برنامه ریزی شده بود اخذ کنیم.
وی با اشاره به میزان اعتبار مصوبات سفر رییس جمهور به هرمزگان، اظهار کرد: بیش از ۲۲هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی، بیش از ۱۴هزار میلیارد تومان تسهیلات و یک میلیارد دلار در بخش ارزی مصوب شد که می شود هرمزگان را نخستین یا دومین استان در زمینه اخذ مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور برشمرد که در نوع خود بی‌مانند است.
استاندار هرمزگان گفت: این میزان اعتبار در قالب ۱۴۵مصوبه به تصویب رسید و ۶۶۰ طرح نیز مشمول تسهیلات حمایتی شد که نشان دهنده نگاه ویژه آیت الله رئیسی رئیس جمهور و دولت به استان است.
وی به مهمترین مصوبات این سفر هم اشاره و اضافه کرد: در تدوین مصوبات تمرکز ویژه‌ای بر روی رشد اقتصادی داشتیم که بخش شیلات، کشاورزی، راه، ایجاد زیرساخت‌هایی که مربوط به خطوط انتقال گاز به بخش مختلف استان و تأمین آب شهرها و روستاهای استان، عمده ترین مصوبات را در بر می گرفتند.
وی همچنین در خصوص میزان پیشرفت عملیات ساخت منازل مسکونی آسیب دیده از زلزله ۲۳ آبان ماه، بیان کرد: با توجه به قول مساعد رئیس جمهور در خصوص تامین اعتبار، امیدوار هستیم همه یا بخش عمده این منازل را تا ابتدای سال نو و یک بخش از این واحدها را تا انتهای بهمن ماه به مردم عزیز استان تحویل دهیم.
استاندار هرمزگان، تعریف برنامه های فقرزدایی، رفاهی و پیشرفت را ذیل شعار کلیدی «دولت مردمی ایران قوی» به عنوان یکی از اهداف اصلی مجموعه دولت در استان هرمزگان برشمرد و عنوان کرد: عوامل آمار بالای فقر و فلاکت را در ارکان مختلفی می‌توان جستجو کرد که یکی از این عوامل کمبود زیرساخت‌هاست و اگر یکی از آن ها را به عنوان اولویت انتخاب کنیم، آب را انتخاب خواهیم کرد، چرا که تا پیش از بارندگی های اخیر، روزانه چند صد روستا را به وسیله تانکر آبرسانی می کردیم که انرژی زیادی را از استان می گیرد.
وی افزود: در برخی مناطق نیز زیرساخت نداریم یا زیرساخت‌ها دچار فرسودگی شده‌اند که با توجه به قول مساعدی که وزیر نیرو داد، امیدواریم مشکل این بخش را برطرف کنیم.
دوستی، برنامه های اشتغال را یکی از عوامل اصلی تشدید آمار فقر در استان دانست و بیان کرد: صنایعی که در استان شکل گرفته با توجه به اینکه نسبت سرمایه گذاری به اشتغال بسیار بالایی دارند، نتوانسته است کمک زیادی به اشتغال مردم استان کند؛ در واقع چالش عدم به کارگیری یا محدودیت به کارگیری نیروهای بومی در استان وجود دارد که با توجه به دستور و تأکید رئیس جمهور، امیدواریم در بخش اشتغال اتفاقات مناسب و مبارکی رقم بخورد.
مقام عالی اجرایی استان، خاطرنشان کرد: زنجیره‌ی پایین دستی و زنجیره ارزش صنایع بزرگ باید در استان ایجاد شود، به عنوان مثال در صنعت فولاد ما بیشتر بر روی تولید شمش متمرکز شده‌ایم، در حالی که ایجاد خط تولید ورق، لوله و ... می تواند منجر به اشتغال بیشتری شود.
وی به تدوین برنامه‌های ویژه برای فقرزدایی در استان نیز اشاره کرد و گفت: تمرکز بر رفع محرومیت ۱۳۰ روستا و ۴۶ محل حاشیه‌ای در سطح استان، جزء برنامه‌هایی بود که امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم.
استاندار هرمزگان در خصوص زمان آغاز عملیات اجرایی پل خلیج فارس به‌عنوان یکی از دغدغه های دیرینه مردم استان، عنوان کرد: آنچه هم اکنون در دستور کار است، در واقع با تهاتر نفت است و براساس الگویی که تعریف شده، اگر پیشنهادها در وزارت نفت و اقتصاد به تصویب برسد، ۱۰۰میلیون یورو از مجموع ۲۸۰میلون یورو اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پل خلیج فارس در مرحله نخست تخصیص خواهد یافت و عملیات اجرایی آن تا پیش از پایان سال شروع می شود.
دوستی با اشاره به شغل تاریخی مردم هرمزگان و ارتباط آنان با دریا، یادآور شد: صیادی و تجارت شغل دیرینه مردم هرمزگان است اما با دخالت هایی که صورت گرفته و برخی از این دخالت ها به دلیل نگرانی از کاهش ذخایر به‌حق است، چالش‌های برای ساکنان مناطق ساحلی ایجاد کرده که با مصوبه سفر رییس جمهور مبنی بر احداث سه مرکز جایگزینی ذخایر دریایی ماهی و میگو در سه منطقه استان، ذخایر آبزیان تقویت می شود و در کنار آن در واقع بخش زیادی از شناورها می توانند به صورت مجاز به فعالیت صیادی بپردازند.
وی اضافه کرد: با اراده جمعی که برای پیشرفت استان و همچنین تمرکز بر پیشرفت در اقتصاد دریامحور وجود دارد، امیدواریم اتفاق های مثبت و درخشانی در آینده نزدیک در استان رقم بخورد.
پرداخت سهم آلایندگی، ایفا مسئولیت های اجتماعی و انتقال پرونده های مالیاتی صنایع به استان، از دیگر مواردی بود که استاندار هرمزگان با اشاره به دستور اکید رییس جمهور به مدیران بالادستی به منظور اجرایی شدن قانون و نظارت و پیگیری از سوی استان، اظهار امیدواری کرد این گلایه و خواسته به‌حق مردم عملیاتی شود.
استاندار هرمزگان در بخش پایانی سخنان خود خطاب به مردم استان گفت: هرمزگان مستحق شرایط بهتری است اما تا زمانی که مردم نخواهند ما به تنهایی نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم، از مردم استان می خواهیم که همه در کنار هم قرار بگیریم، نیت هایمان را صاف کنیم و خود را برای ساختن روزهای روشن آینده مهیا کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه