English

حمید ضمیری:

وضعیت بحرانی فرونشست زمین در دشت مشهد

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: مهم‌ترین عامل فرونشست در دشت مشهد، برداشت بی رویه و بیش از حدمجاز آب زیرزمینی و ممانعت از نفوذ آب برگشتی شرب، صنعت و کشاورزی به دشت بوده است.

وضعیت بحرانی فرونشست زمین در دشت مشهد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حمید ضمیری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در سخنانی اعلام کرد: هم اکنون دشت مشهد جز مناطقی از کشور است که فرونشست زمین در آن به مرحله بحرانی رسیده است.

ضمیری در ادامه این سخنان با اشاره به راهکار‌های جلوگیری از مخاطرات و عواقب فرونشست زمین در منطقه دشت مشهد اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در چند سال اخیر به مشکلات کشور اضافه شده، بحث فرونشست زمین در شهر بوده است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید به این معضل تاکید کرد: بسیاری از دشت‌های کشور با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند و به تازگی مخاطرات آن را از نزدیک لمس کرده اند.

وی همچنین اظهار کرد: دشت مشهد جز مناطقی از کشور است که فرونشست زمین در آن به مرحله بحرانی رسیده و بسیاری از پروژه‌های عمرانی آن را با مشکل مواجه کرده است؛ فرونشست در خط راه آهن تهران_ مشهد یکی از نمونه‌های بارز مخاطرات فرونشست در این استان است.

 رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناس ارشد ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی، مهم‌ترین عامل فرونشست در دشت مشهد، برداشت بی رویه و بیش از حدمجاز آب زیرزمینی و ممانعت از نفوذ آب برگشتی شرب، صنعت و کشاورزی به دشت بوده است.

ضمیری متذکر شد: این پدیده به صورتی است که شما ۳۰ سال از منابع آب زیرزمینی برداشت غیرمجاز کرده اید و سپس آرام آرام عارضه ایجاد می‌شود و اگر آن را مدیریت کنید، نرخ فرونشست اندک اندک کاهش می‌یابد،

وی ادامه داد: این یعنی اگر روزی به آن نقطه در کشور برسیم که استفاده از منابع آب زیرزمینی کاهش چشمگیری پیدا کند، می‌توان گفت که بعد از ۵ تا ۱۰ سال بعد، فرونشست به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد.

ضمیری در خاتمه این سخنان با تاکید به همکاری و همیاری همه خاطرنشان کرد: موضوع کاهش فرونشست زمین در دشت مشهد همیاری و همکاری همه جانبه دستگاه‌های اجرایی را در سطح شهر و استان می‌طلبد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه