English

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان:

خشکسالی از موانع اصلی آمایش سرزمین و اشتغال پایدار است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان گفت: خشکسالی یکی از موانع اصلی آمایش سرزمین و اشتغال پایدار است.

خشکسالی از موانع اصلی آمایش سرزمین و اشتغال پایدار است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مسعود نصری در نشست تخصصی پیرامون احیای زاینده رود در دانشگاه پیام منور استان اصفهان بیان کرد: راهکارهای حل این بحران، ایجاد شهرک های کشاورزی، تصفیه پساب، استحصال آب باران، بومی سازی قوانین و ... است.

وی با بیان اینکه ما یک چرخه معیوبی بین رشد جمعیت فقر و بی آبی داریم، بیان کرد:روزگاری آب موجب پدیدار شدن فرهنگ و تمدن بود اما امروز برای مصرف آب نیاز به فرهنگ مصرف داریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آمایش سرزمین یک اصطلاح گنگ است و عملیات اجرایی آن در همه مناطق موجود نیست چراکه برخی مناطق بر اساس صنعت و کشاورزی پیشرفت کرده اند.

نصری گفت: قوانین دایمی و مرتبط با محیط زیست در مجلس زیاد بوده اما یکی از آنها قابلیت اجرا ندارد و هیچ سند اجرایی برای آن تدوین نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان افزود: بخشی از منابع آب ما درخود حوضه زاینده رود وجود ندارد.

وی گفت: استخراج آب از عمق ۲۲۵۰ متری در سیستان و بلوچستان استفاده از آب شیرین کن ها مواردی است که در سالهای اخیر مطرح شده اما ما همیشه دنبال منابع جدید بودیم ولی دنبال مصرف بهینه نبوده ایم و همه این منابع جدید مستلزم مصرف انرژی بیشتر است و ما باید فرهنگ و الگوی زندگی را تغییر دهیم.

نصری ادامه داد: اصلاح صنایع آب بر صرفا یک شعار بوده و اکثر صنایع در مناطق کویری کشور قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان گفت: تصفیه پساب و استفاده مجدد از آن نیز هزینه بر است بنابراین بهتر است از همین پساب در جاهای مخصوص خودش استفاده شود.

وی بیان داشت: گذشتگان ما با دانش بومی از منابع آب باران استفاده می‌کردند اما ما در مسائلی که در زمینه استحصال آب باران و استفاده از آبهای سطحی است مستاصلیم.

مسعود نصری اظهار کرد: باید با استفاده از سلول های خورشیدی و انرژی تجدید پذیر معیشت مردم را تامین کنیم و راه های کسب درآمد باید تغییر و به روز شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان گفت: طرح مدیریت منابع آب اقدامات خیلی خوبی را برای اداره کل محیط زیست انجام داد بر این اساس کارآفرینی و افزایش اشتغال مولد و جلوگیری از مهاجرت روستاییان باید اساس برنامه ریزی شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی