English

جمشید عیدانی؛

آبشیرین کن برای کشاورزی مقرون به صرفه نیست

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: آب آبشیرین کن ها دارای قیمت فوق العاده بالایی نسبت به آب های سطحی هستند و به همین علت برای اقتصاد کشاورزی مقرون به صرفه نیست.

آبشیرین کن برای کشاورزی مقرون به صرفه نیست

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، جمشید عیدانی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهار داشت: خبرنگاران زبان گویای مردم و نقش موثری در ارتقا روند اطلاع رسانی و پیش بینی های بارش های سال آبی جاری دارند با توجه به مطالعات انجام شده، میزان بارندگی ها به درستی پیش بینی نشده و از میزان بارندگی ها فقط 20 درصد حد نرمال است.
عیدانی گفت: متوسط بارندگی ها در استان، 183 میلی متر است و از این میزان تا به الان در استان تنها با 5 میلی متر بارندگی مواجه بودیم و این آمارها تقریبا میزان کاهش بارندگی ها را به وضوح نمایان می کند.
وی عنوان کرد: نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل در خصوص وضعیت بارندگی ها، حدود 70 درصد کاهش نزولات آسمانی گزارش شده است.
وی اذعان داشت: تعداد سدهای هرمزگان برای مصرف آب آشامیدنی مردم و بخش های کشاورزی میناب مورد استفاده قرار می گیرد با این تفاسیر در سال گذشته و امسال با کاهش بارندگی ها مواجه بودیم و هم اکنون ظرفیت سدهای استان هرمزگان پایین تر از حد استاندارد زیر 25 درصد آب دارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان ضمن بیان اینکه با کاهش میزان بارندگی ها امسال سال سخت آبی پیش رو داریم، در ادامه تصریح کرد: سال گذشته ظرفیت 100 هزار متر مکعب آب شیرین کن بندرعباس به طور کاملا وارد مدار شد با تلاش و همت متخصصان و همکاران ما در این حوزه می توانیم مشکل تامین آب آشامیدنی را مدیریت کنیم و این گونه مردم با قطعی و جیره بندی آب مواجه نمی شوند.
عیدانی بیان داشت: باید تمهیداتی به منظور تامین اعتبارات مورد نیاز و عملیات تجهیز و انتقال آب صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه در استان هرمزگان 29 هزار حلقه چاه است، در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: از این میزان حدود هزار و 60 میلیون متر مکعب آب استفاده می شود که تقریبا 85 درصد کل مصرف آب زیر زمینی و سطحی استان مربوط به بخش کشاورزی و سهم مصرف آب شرب 12 درصد و مقادیر مصرفی هم برای بخش های صنعتی حدود 8 درصد است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان بیان داشت: با اجرایی شدن طرح های جامع آب منطقه ای ما حدود 610 میلیون متر مکعب توانایی مهار آب های سطحی شیرین را داریم.
عیدانی گفت: با احداث چاه در سد استقلال میناب، سد شمیل، سدسرنی و جگین، همچنان کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است.
وی در ادامه گفت: حدود هزار و 500 میلیون متر مکعب آب مهار نشده در استان وجود دارد از این مقادیر حدود 850 میلیون متر مکعب آب شور است که برای مهار آن برنامه وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان اذعان داشت: سد گابریک در 75 کیلومتری شرق جاسک قرار دارد و با برنامه ریزی صورت گرفته، مشکلات ردیفی آن حل شده است و سد درکاه سهران بشاگرد اگر طبق برنامه پیش برود، امسال به بهره برداری می رسد.
عیدانی ابراز داشت: پروژه های آبرسانی در هرمزگان، خط آبرسانی شمیل که برای استفاده آب شرب بندرعباس مورد استفاده قرار می گیرد و هم اکنون در مدار قرار گرفته است و خط آبرسانی کشاورزی در منطقه یکتار جاسک، دوماه دیگر به پایان می رسد.
وی تصریح کرد: در دو سال گذشته، شبکه شمالی آبرسانی در میناب از کانال به لوله تبدیل شد و این گونه دیگر آب نشتی و تبخیر ندارد و برای آبیاری هم نیاز به استفاده از شبکه های برق رسانی نیست، این شبکه به گونه ای طراحی شده که انرژی آب پشت سد به میزان لازم در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان بیان داشت: در یک فصل زراعی ما توانستیم حدود 5 میلیون متر مکعب از مصرف بی رویه آب جلوگیری کنیم و با تزریق به موقع منابع مالی تا پایان سال 2 هزار و 500 متر دیگر نیز وارد مدار قرار می گیرد.
عیدانی اظهار داشت: وقتی پس از چند سال خشکسالی بارندگی رخ می‌دهد بار حمل رسوبات نیز افزایش می یابد که اگر سیلی رخ دهد برای زمین های کشاورزی مضر است و تخریب بیشتری دارد.
وی افزود: سخن این نیست،کم مصرف کنیم بلکه تمام مشکل ما درست استفاده کردن است. در یک پروژه مطالعاتی یک مزرعه را می توان با تغییر ساعات آبیاری کرد و با انجام این طرح می توان به ذخیره موجودی آب کمک شایانی کرد.
وی گفت: بنا به درخواست مردم، هم اکنون که بارندگی کاهش پیدا کرده است اما برای بخش های کشاورزی استان می توانید آب شیرین کن بسازید، علی رغم این حرفها، نظر متخصصان ما در حوزه آب چیز دیگری است، آب آبشیرین کن ها دارای قیمت فوق العاده بالایی نسبت به آب های سطحی هستند که برای اقتصاد کشاورزی مقرون به صرفه نیست، اما در کشورهای پیشرفته از سیستم آب شیرین کن برای بخش های کشاورزی استفاده می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان هرمزگان بیان داشت: حدود 5 هزار کیلومتر از مطالعات ما بر روی رودخانه های استان انجام شده و 20 هزار کیلومتر دیگر نیز در حال مطالعه است.
عیدانی درپایان ابراز داشت: برای تعبیه سیستم پایش بارندگی و هشدار سیل سدهای نیان و شمیل در حال تلاش هستیم، 15 سال است مجوزی برای حفر چاه صادر نمی شود و با تغییراتی در قانون تنها به گلخانه ها تعلق می گیرد. توسعه فعالیت حفاری های غیرمجاز افزایش یافته که در این راستا کلیه دستگاه های حفاری ملزم به نصب جی پی اس شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه