English

تالاب صالحیه البرز احیا می شود

رییس اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به آغاز برنامه های آموزشی مدارس در زمینه تالاب صالحیه، گفت: درصدد هستیم تا این تالاب را به منظور بهره برداری پایدار با استفاده از دانش بومی احیا کنیم.

تالاب صالحیه البرز احیا می شود

به گزارش خبرگزاری موج البرز، مهدی شریفی افزود: نخستین مرحله آموزش و توان افزایی دانش آموزان روستای صالحیه با عنوان روستای حاشیه منطقه شکار ممنوع تالاب صالحیه توسط انجمن حامیان این  تالاب  اجرا شد.

وی اظهار داشت: پروژه « احیای تالاب صالحیه برای بهره‌برداری پایدار با استفاده از دانش بومی» توسط یک گروه محلی به نام حامیان تالاب صالحیه اجرایی شده و از طریق برنامه کمک‌های کوچک(SGP) حمایت می‌شود.

شریفی افزود: برخی از مهم ترین اهداف  آن، آموزش اهمیت تالاب به دانش آموزان مدارس روستاهای پیرامون تالاب صالحیه، ارتقا زیر ساخت‌های بهره برداری پایدار از تالاب در زمینه گردشگری، برگزاری نشست های مشارکتی شناسایی راهکارهای حل تعارضات موجود در تالاب  و درنهایت هدف اصلی این پروژه توسعه‌ی مشارکت مردمی در زمینه حفاظت از محیط زیست و بهره‌برداری پایدار از تالاب است.

وی به بیان برنامه SGP پرداخت و گفت: برنامه کمک های کوچک (SGP) به عنوان بخشی از تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) در دفتر برنامه عمران سازمان ملل (UNDP) اجرا می شود.

شریفی با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست همراه با مردم و اشتغال زایی مبتنی بر توان محیطی از ارکان اصلی این برنامه است، افزود: زمینه چنین اقدامات عملی، سازمان دهی و ایجاد تشکل ها، دسترسی به منابع طبیعی و بهره مندی از اطلاعات و دانش می باشد تا شرایط بهبود اجتماعی و اقتصادی و مدیریت بلند مدت و مناسب ایجاد شود.

وی یادآور شد: این برنامه با کمک جوامع محلی و سازمان های غیردولتی در پی آن است تا راه حل های محلی موثر شناسنایی و ارائه شود، راه حل هایی که با حفظ محیط زیست در سطح محلی به حفظ محیط زیست جهانی می انجامد.

رییس اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست البرز خاطرنشان کرد: دهیاری روستای صالحیه و برخی از ارگان‌های محلی و دولتی در محدوده تالاب و روستاهای اطراف   نیز در انجام این پروژه با گروه حامیان تالاب، همکاری دارند.

تالاب فصلی  به وسعت ۳۱ هزار هکتار و محدوده آبگیری ۲۰۰ هکتار در شهرستان نظرآباد استان البرز قرار دارد.

این تالاب در سال های اخیر به دلیل بارش های مناسب فصل های زمستان و بهار و همچنین هدایت بخشی از آب رودخانه کردان ساوجبلاغ تقریبا به یک تالاب دایمی تبدیل شده بود به طوریکه زیستگاهی برای بیش از ۱۲۰ گونه پرنده آبزی، کنارآبزی، خشک زی و مهاجر شده بود.

با این وجود اگر چه تالاب صالحیه در خرداد ماه سال گذشته  آبگیری بسیار مناسبی داشت و چهره ای زیبا با وجود انواع پرندگان به خود گرفته بود ولی اکنون با پهنه  خشک و نمکی آن روبرو هستیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه