English

غلامحسین ساربان:

هماهنگی مجلس و دولت در خصوص قیمت‌گذاری زعفران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در عرف تجارت جهانی، اگر منطقه ای ۱۰ درصد تجارت جهانی یک محصول را داشته باشد حق خاصی در تعیین قیمت آن پیدا خواهد کرد.

هماهنگی مجلس و دولت در خصوص قیمت‌گذاری زعفران

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: تدبیر وزارت جهاد کشاورزی در تعیین قیمت زعفران، امسال قیمت طلای سرخ را به ثبات رسانده است و بعید به نظر می‌رسد نرخ کنونی آن کاهش یابد.

ساربان در ادامه این خبر اظهار کرد: برای نخستین بار مجلس و دولت در خصوص قیمت‌گذاری زعفران هماهنگ شده و کار را به شورای قیمت‌گذاری و در واقع کشاورزان سپردند که باید این را به فال نیک گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: : در عرف تجارت جهانی، اگر منطقه ای ۱۰ درصد تجارت جهانی یک محصول را داشته باشد حق خاصی در تعیین قیمت آن پیدا خواهد کرد و با توجه به اینکه اکنون ۳۰ درصد تجارت جهانی زعفران به منطقه تربت‌ حیدریه اختصاص دارد.

وی همچنین ادامه داد: قیمت‌گذاری حق کشاورزان خراسان رضوی و به خصوص منطقه تربت‌ حیدریه است و میزان برداشت زعفران امسال در خراسان رضوی ۱۲۰ تن بوده است که ۲۰ تن از این رقم سهم تربت‌ حیدریه بوده است.

ساربان تصریح کرد: دلیل کاهش میزان تولید زعفران در سال جاری، شرایط جوی و خشکسالی است و امسال متاسفانه با کاهش ۶۰ درصدی تولید این محصول مواجه شده ایم و از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار اراضی زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار در خراسان رضوی یعنی ۷۶ درصد، به این خطه اختصاص دارد و بر این اساس تربت‌حیدریه از حیث سطح زیرکشت در دنیا و کشور رتبه نخست را دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی متذکر شد: زعفران به ازای هر هکتار برای ۲۱۸ نفر شغل ایجاد می‌کند و از سوی دیگر با شرایط اقلیم کم‌آبی و خشکسالی خراسان رضوی بسیار سازگار است و به ازای هر مترمکعب آب، درآمد سرشاری را نصیب کشاورز می‌کند.

وی در ادامه گفت: در منطقه تربت‌حیدریه تا یک شعاع ۵۰ کیلومتری، یعنی تمام شهرستانی‌هایی که از این شهرستان جدا شدند در مجموع اکنون بالغ بر ۳۰ هزار هکتار مزارع زعفران دارند و به عبارت بهتر چیزی حدود  ۳۴ درصد از سطح زیرکشت زعفران خراسان رضوی، به منطقه تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

ساربان در خاتمه یادآور شد: از سوی دیگر تجربه کشاورزان، بازار خوب و نیز وجود پژوهشکده زعفران که از ویژگی‌های این خطه است، همگی دست به دست هم داده‌ تا امسال اتفاق خوبی را برای زعفران‌کاران این منطقه رقم بزند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه