English

مطلع شوید

شرکت مخابرات ایران برای چه کسانی قربانی می شود؟/شرکت های خدمت دهنده ای که تنها به بالای شهرنشینان توجه می کنند

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه تنها شرکت مادر مخابرات ایران است که بر خلاف دیگر شرکت ها به تمامی شهروندان و روستائیان خدمات می دهد و آن ها را گزینش نمی کند و مخابرات نیاز به حمایت دارد، عنوان کرد: 175 هزار کیلومترخطوط فیبر نوری در کشور توزیع شده است اما برای بهره گیری از آن نیازبه تجهیزاتی در نقاط آغازین و پایانی است که باید در تهیه آن با سرعت بیشتری عمل کنیم.

شرکت مخابرات ایران برای چه کسانی قربانی می شود؟/شرکت های خدمت دهنده ای که تنها به بالای شهرنشینان توجه می کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه تنها شرکت مادر مخابرات ایران است که بر خلاف دیگر شرکت ها به تمامی شهروندان و روستائیان خدمات می دهد و آن ها را گزینش نمی کند، عنوان کرد: 175 هزار کیلومترخطوط فیبر نوری در کشور توزیع شده است اما برای بهره گیری از آن نیازبه تجهیزاتی در نقاط آغازین و پایانی است که باید در تهیه آن با سرعت بیشتری عمل کنیم.

در برنامه ای که در آن حضور پیدا کرد موضوعاتی را  بیش از پیش مورد بررسی قرار داد و چندین بار نیز تکرار کرد. وی از شرکت هایی تحت عنوان FCP‌یاد می کند که بر بستر اینترنت مخابرات به مردم خدمات می دهند و در ازای آن ملزم به پرداخت مبلغی ناچیز هستند که نزدیک به چند سال نیز آن را پرداخت نکرده اند اما همچنان از خدمات ویژه مخابرات بهره می گیرند. چرا که برخی از شهروندان به هر دلیلی تمایل دارند از آن شرکت ها استفاده کنند.

اما آنجه در این میان مهم است این است که این شرکت ها با تمایل وافری که به کسب سود بیشتر دارند تنها در مناطقی به ارائه خدمات می پردازند که در نقاط بالای شهر است و توجهی نیز به روستاییان در این خدمات ندارند. به عبارت دیگر شاید بتوان گفت سهمی از مسوولیت اجتماعی را که به راحتی می توانند در حوزه خود بدان عمل کنند را شاهد نیستی!

مبهم آن است که چرا و چه کسانی همچنان بر مخابرات ایران که شرکتی با قدمتی دیرین است و سرمایه میلیون ها ایرانی در آن به عناوین مختلف پنهان است، فشار وارد می آورد یا می آورند که همچنان با بهای بسیار بسیار ناچیز به شرکت هایی که درآمدی هنگفت دارند به ارایه خدمات بپردازد تا جاییکه شرکت مخابرات ایران را زیان ده اعلام کرده و به نفع بقا و تقویت دیگر شرکت های FCP ‌قربانی کنند؟ آن هم شرکتی که در دورترین نقاط و. حاشیه ترین به پوشش خدمات مشغول است!

چرا تاکنون به اعتراض های مخابرات ایران  در این حوزه توجهی نشده است؟‌چرا باید قربانی اقتدار و شکوه دیگری شود در حالیکه بسیار صرف اقتدار و شکوه خویش، مردمان سرزمین اش کرده اند؟ 

چرا به آسانی اینگونه با سرمایه هایی که طی سالیان دراز برای این سرزمین به ارث گذاشته شده است رفتار می کنیم؟ چرا ساخت که هیچ، اما عادت کرده ایم به ویرانی داشته هایمان؟

مگر غیر آن است که تقویت این شرکت تقویت دیگر شرکت ها و افزایش خدمات کیفی و کمی قابل توجهی را برای هموطنانمان خواهد داشت؟ پس غرض از طفره روی در توجه به این شرکت برای چیست؟ آیا در پی منفعل کردن آن گام برمی داریم ؟‌ نشانه ها از چه می گویند؟

سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در جمع اهالی رسانه که در سراسر کشور به صورت حضوری و ویدئوکنفرانسی یرگزار شد، با اشاره به نقش رسانه ها در شفاف سازی وضعیت دستگاه ها و نهادهای مختلف، عنوان کرد: نهادهایی که در موضوعاتی دچار مشکلاتی هستند و نیاز به انتشار و آگاهی رسانی در فضای عمومی دارند که بتوانند از کارایی بالاتری برخوردار شوند قدرمسلم این حضور رسانه است که می تواند موثر باشد.

 

رسانه ها می توانند یاری دهنده نهادها در شفاف سازی باشند

سلطانی عنوان کرد: کشورهایی که موفق عمل کرده اند و دارای برنامه های سرمایه گذاری و اهداف مشخص در حوزه کاری خود هستند از ظرفیت رسانه بهره برده و رسانه ها نیز به طور مشخص در این مقوله یاری دهنده بوده اند.

وی افزود: خوشبختانه در کشور ما اصحاب رسانه سعی کرده اند این ما موریت را به خوبی انجام دهند امید که بتوانیم فضایی روشن تر وشفاف تر را در راستای خدمت رسانی به مردم تحویل دهیم.

مدیر عامل شرکت مخابرات استان همدان با بیان اینکه شرکت مخابرات همواره خود را خادم مردم دانسته است، گفت: هر زمان که شکایتی مطرح شده است شرکت فورا ورود پیدا کرده است و آخرین آماری که در این خصوص مطرح شده است میزان رضایت مردمی را 85 درصد عنوان کرده است.

شرکت های fcp هر نقطه ای را که برای آن ها منافع بیشتری داشته باشد را پوشش می دهند

سلطانی ادامه داد: این میزان رضایت بدست آمده حاصل داده هایی است که سامانه های مرتبط بدست آورده اند، ضمنا این میزان رضایت بر اساس شاخص های مختلفی از جمله تعداد خرابی، نوع خرابی، تعداد تماس های بدست آمده و ... است.

وی با بیان اینکه نارضایتی هایی مطرح است، عنوان کرد: شرکت مخابرات در تمامی نقاط خود را ملزم به ارائه سرویس کرده است و در این پهنه جغرافیایی که ملزم به  پوشش خدمات هستیم و نیز مانند دیگر شرکت هایی که از بستر خدمات مخابرات استفاده می کنند، نیست که بتوانیم گزینشی عمل کنیم و هر نقطه ای را تمایل داشته باشیم خدمات دهیم، گاه پیش می آید که با کاستی هایی روبرو شویم.

مخابرات ایران خود را خادم مردم دانسته و با تمام زیان ها و خساراتی که در این مسیر برای شرکت مادر مخابرات به وجود آمده است هیچگاه از خدمات خود نکاسته است؛ البته این درست است در این پهنه جغرافیایی وسیع با برخی از نقص ها و نارضایتی ها روبرو باشیم.

سلطانی افزود: شرکت مخابرات شاخص هایی را که برای رضایت مشتری درنظر گرفته است را مادام بهبود می بخشد و در این راهبرد پرتلاش است و همواره سعی بر آن داشته و داریم که به سمت بهبود خدمات پیش رویم و اکنون در شاخص های شبکه از منظر کیفی از حدود مشخص استاندارد در وضعیت بهتری قرار داریم.

زیان 8 هزار میلیاردتومانی شرکت مخابرات ایران در هم کدسازی

وی با بیان این مهم که تعرفه تلفن ثابت هیچ تغییری نکرده است، گفت: از آنجاییکه که موضوع هم کدسازی در مخابرات مطرح شد و مزایایی برای مردم به همراه داشت و با توجه به کارشناسی که انجام شد، نرخ پالس در نظر گرفته نشد و محاسبه شد  که در مدل تغییر تعرفه اتفاقی روی دهد.

مقرر شد در پی  زیان حاصل برای مخابرات جبرانی وجود داشته باشد و از آنجاییکه نمی توان نسبت به  شرکت های خصوصی چنین اقدامی را صورت داد شرکت مخابرات ایران عهده دار امر شد اما بعد از اجرایی شدن این اقدام یعنی اصلاح تعرفه این رای از سوی دیوان ابطال شد واکنون نیز 8 هزار میلیارد تومان زیان به شرکت مخابرات وارد شده است و از جایی نیز تامین نشده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش تلفن ثابت و سیار 45 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است، ابراز کرد: از آنجاییکه از سودی که باید توزیع می شده است کاسته شده، این مقداردر توسعه به کار گیری شد.

نفع دولت در واگذاری شرکت مخابرات 100 هزار میلیارد تومان بوده است

منفعت دولت در واگذاری شرکت مخابرات حدود  100 هزار میلیارد تومان بوده است که در برابر دیگر سهامداران که 8 هزار میلیارد تومان است عدد قابل توجهی است.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه  ارکو در اروپا حدود 30 یورو است  و این درحالی است که در شرکت مخابرات در بخش دیتا حدود 1 یورو است، گفت: این درحالی است که در کشورهای مورد نظر شرکت از حمایت دولتی نیز برخوردار خواهد بود.

قراردادهای بیت استریم منعقد شده است

سلطانی با بیان اینکه از بدو ورود وی به شرکت بیت استریم و فعالیت ها و قراردادهای مربوط به آن آغاز شده است ، عنوان کرد:زمانی که بنده در شرکت حضور پیدا کردم بیت استریم به عنوان موضوعی که ناراحتی ایجاد کرده بود  در توقف به سر می برد

لذا آسیب شناسی شد و تیم  حقوقی وکارشناسی بر آن متمرکز کردیم و جلسات بسیار فشرده ای برقرار شد و در نهایت  قراردادها اصلاح شد و این کار آغاز شد و اکنون با 8 شرکت قرار داد بسته ایم و وارد عمل هم شده ایم اما اجرایی شدن این موضوع نیاز به تغییر سیستم دارد و این نیاز به تغییر زیرساخت های نرم افزاری  دارد اما در تهران شروع شده است و دارای مشترکین است و دیگر اینکه مقاومتی از سوی ما وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در دوسال گذشته دولت هزینه پرسنل را حدود 60 درصد افزایش داده است و هزینه تجهیزات مخابراتی نیز تا 6 برابر افزایش پیدا کرده است و طبیعتا پاسخگوی امور نخواهد بود و در مقابل تنها بخشی که در  مخابرات ارقام آن افزایش پیدا کرده است بخش تجاری است که شامل 20 درصد درآمد مخابرات است.

شرکت نیمی از درآمد خود را با همه مشکلات در توسعه سرمایه گذاری کرده است

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری تقسیم بر درامد کسر مهمی است، گفت: در شرکت های مخابراتی عدد حاصل 16 درصد بوده است و این عدد در شرکت مخابرات در سال 2019  43 درصد بوده است و نشان دهنده آن است که سرمایه گذاری نسبت به منابع و و توان مالی شرکت بیشتر بوده است و دیگر آنکه شرکت در درآمد ها دچار مشکل است چرا که هزینه ها ارزی است و درآمد ها ریالی است و مهم آنکه شرکت نیمی از درآمد خود را در  توسعه سرمایه گذاری کرده است.

وی ادامه داد: متوسط رشد سالانه درهزینه جاری و  هزینه سرمایه گذاری از متوسط رشد درآمد پیشی گرفته است ومهم است که درآمد و هزینه را با هم مقایسه کنید زمانی که رشد درآمد اتفاق افتاده است اما شتاب رشد هزینه بیشتر بوده است مشخص است که توان شرکت نه تنها برای سرمایه گذاری بلکه برای عملیات نوسازی به سازی و حفظ کیفیت نیز جوابگو نخواهد بود.

البته نقصان این امور تنها دامن شرکت مخابراتی را نخواهد گرفت بلکه دیگر بازیگران در این حوزه نیز متضرر خواهند شد و مهم تر آنکه زیان دیدگان اصلی مردم و شهروندان خواهند بود چرا که منابع لازم و کافی محقق در این فضا محق نخواهد شد و امور به سختی پیش خواهد رفت و با کاهش خدمات از منظر کیفی روبرو خواهید بود.

حضور کم رنگ شرکت مادر مخابرات یعنی از میان رفتن سرمایه مردم

سلطانی با اشاره به اینکه هیچ کشوری شرکت مادر مخابرات خودرا کنار نگذاشته است و این شدنی نیست، ادامه داد: این شرکت دارای قدمت زیادی است و سرمایه گذاری زیادی در این حوزه رخ داده است و این حضور بواسطه بکارگیری سرمایه مردم است  و اگر خدای ناکرده حذف یا کم رنگ شدن مخابرات اتفاق افتد سرمایه زیادی از مردم که طی 50 سال در کشور توسعه پیدا کرده است بلااستفاده خواهد شد.

 اگر الگوی استاندارد بین المللی را مد نظر قرار دهیم موفق خواهیم بود و نیاز به کم رنگ کردن هیچ بازیگری در کشور یا حذف نخواهیم داشت.

حداقل سود برای سهامدار باید اتفاق افتد/ 175 هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور پوشش داده شده است

وی با اشاره به اینکه باید در بورس حداقل سود برای سهامدار اتفاق افتد، گفت: زمانی که از بازار سهام و بورس صحبت به میان می آوریم باید بدانیم که هر سهام دار حداقل انتظاری دارد و ما باید آن حداقل انتظار را پاسخگو باشیم و اگر شرکت اقدامات مناسبی نداشته باشد آن سرمایه از بازار مورد نظر خارج و در حوزه های دیگر به کار گرفته می شود.

 سلطانی عنوان کرد: 175هزار کیلومتر فیبر نوری در دو بخش گسترده شده است و تمام ارتباطات بین مراکز استان ها و شهرستان ها را درکشور شامل می شود و همینطور روستاهای زیادی را نیز دربر می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در بخش فیبر نوری بایستی استانداردهای مورد نیاز را رعایت کنید و هر دوبخش را توسعه دهید؛ اما این امر نیاز به تجهیزاتی دارد که در ابتدای وانتهای مسیر مورد نظر دارای فیبر نوری بکارگیری شود که در حال تهیه و خریداری آن هستیم اما نیاز به شتاب بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه خدماتی که شرکت مخابرات به شرکت های FCP((ارتباطات ثابت با وام‌واژه اف‌سی‌پی (به انگلیسی: FCP مخفف Fixed Communications Provider) ارایه سرویس‌های اینترنتی و ارتباطی ثابت است که مجوز آن توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) صادر می‌شود.[۱] این نوع شرکت‌ها مجازند در سطح کشوری سرویس‌های اینترنتی روی بسترهای فیبر نوری، ADSL، بی‌سیم (Wireless)و یا تی دی-ال تی ای را به کاربران خانگی و اداری ارایه کنند.)  با توجه به سهمی که در بازار دارند، می پردازد با تعرفه و بهای سال ها پیش است، گفت:  این شرکت ها از زیرساخت شرکت مخابرات استفاده می کنند  اما بهایی که در ازای استفاده از این خدمات می پردازند مربوط به سال ها پیش است از جمله نرخ برقی که اکنون به مخابرات می دهند مربوط به سال 1384 است.

البته در این خصوص جویا و پیگیر حقوق خویش بوده ایم اما تاکنون تصمیم گیری نشده است؛ همینطور است در خصوص بهای سیم مسی که همان مبلغ مرتبط به سال 84 پرداخت می شود.

وی یادآور شد: مخابرات با این تعرفه ها، قوانین و زیان ها  همچنان در حال ارائه خدمات است و با اینکه این شرکت ها چند سال است که به مخابرات بدهکار هستند اما همچنان خدمات برای ایشان برقرار است.

وی تصرح کرد: نمی توان برای آنکه شرکت یا شرکت هایی رشد یابند دیگر شرکت را حذف کرد بلکه این رشد باید برای تمامی شرکت ها محقق شود.

مخابرات بر خلاف دیگر شرکت ها نقاط پایین شهر را فراموش نمی کند/ مخابرات روستایی ها را فراموش نکرده است

وی ادامه داد: نباید با شرکت مادر مخابرات خود به گونه ای برخورد کنیم که شرکت زیان ده شود. شرکت های دیگر در مجموع برای 400 هزار مشترک خدمت مشخص را فراهم کرده اند و این درحالی است که مخابرات ایران بیش از 20 میلیون پرداخت صورت حساب دارد. این شرکت ها بهترین نقاط شهر را برای ارائه خدمات انتخاب می کنند و این مخابرات است که در حاشیه و پایین ترین نقاط شهر دارای پوشش خدمات است.

سلطانی گفت: در ارتباطات روستایی درآمد حاصل 40 میلیون تومان است و هزینه 400 میلیون تومان؛ کدام شرکت اف سی پی در آن نقاط خدمات ارائه می کنند

وی تصریح کرد: افزایش توانمندی و حمایت از شرکت مخابرات ایران می تواند تمامی بازیگران دیگر در این عرصه را قوی کند و حاصل آن بهره مندی مردم از خدماتی کیفی تر و موثرتر خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه