English

نعمت‌الله غفوری کاخکی:

کشت نشایی گیاه خارشتر در گناباد و برای اولین بار در کشور

مدیر جهاد کشاورزی گناباد بیان کرد: اهداف این طرح، اول تأمین علوفه و بعد به عنوان کاربردهای دارویی و یکی از اهداف جانبی آن حفظ محیط زیست است.

کشت نشایی گیاه خارشتر در گناباد و برای اولین بار در کشور

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، نعمت‌الله غفوری کاخکی مدیر جهاد کشاورزی گناباد اعلام کرد: با توجه به خشکسالی بی‌سابقه در منطقه، باید به سمت و سوی کشت گیاهان سازگار با شرایط موجود برویم که به همین منظور طرح تحقیقاتی کشت نشایی گیاه خارشتر در ۱۰ هکتار از اراضی شهرستان گناباد انجام شده است.

غفوری کاخکی در دادامه این خبر افزود: با توجه به تغییرات شدید اقلیمی و حاکمیت خشکسالی بر حوزه کشاورزی و دامپروری در چند سال اخیر، لزوم تغییر الگوی کشت، به سمت گیاهان گیاهان سازگار با شرایط خشکسالی موجود، بیش از پیش احساس می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد همچنین متذکر شد: یکی از گیاهانی که با اقلیم شهرستان بسیار سازگار است و برای این منظور انتخاب شده است گیاه خارشتر است که از گیاهان کم آب‌طلب به شمار می‌رود.

وی در ادامه یادآور شد: برای اولین بار در کشور کشت نشایی گیاه خارشتر به صورت طرح تحقیقاتی با همکاری جامعه نیکوکاری ابرار، جهاد کشاورزی و محیط‌ زیست در شهرستان گناباد انجام شد که در این طرح ۲۱۵ هزار نشا در سطح ۱۰ هکتار از اراضی شهر روشناوند و منطقه پسکلوت شهرستان کاشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد با اشاره به هدف اصلی از کاشت این گیاه تاکید کرد: در مرحله‌ اول تأمین علوفه و بعد به عنوان کاربردهای دارویی آن است و امیدواریم در صورت موفقیت، این طرح را به کل شهرستان تعمیم داده و این گیاه در اراضی ۲و ۳ ( اراضی که قابلیت کشاورزی نداشته و یا با کمبود آب مواجهند ) کشت شود.

غفوری کاخکی گفت: در حال حاضر این گیاه به صورت خودرو در سطح اراضی شهرستان رویش دارد و یکی از مهمترین کاربردهای آن در زمینه تعلیف دام است و در شرایطی که مراتع دچار فقر و کمبود علوفه هستند گیاه خارشتر می‌تواند نقش موثری در تعلیف دام‌ها داشته باشد و مورد استقبال کشاورزان است به طوری که کشاورزان و دامداران این گیاه را جمع‌آوری کرده و پس از خشک کردن، از کاه آن برای تعلیف دام‌ها استفاده می‌کنند و هر کیلو کاه آن نیز کیلویی ۴۰۰۰تومان خرید و فروش می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: این گیاه قبلا بیشتر به منزله گیاه دارویی و به صورت عرقیات و برداشت ترنجبین مرسوم بوده اما در شرایط خشکسالی از جمله شرایط الان و کاهش منابع تغذیه دام، جنبه تعلیف آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

غفوری کاخکی در خاتمه خاطرنشان کرد: یکی از اهداف جانبی این طرح حفظ محیط زیست است و یکی از معضلاتی که در برخی از مناطق شهرستان به خصوص در منطقه‌ای که این گیاه کشت شده است، با آن مواجه هستیم حرکت شن‌های روان است که این گیاه با تثبیت خاک، می‌تواند نقش موثری در جلوگیری از حرکت شنهای روان ایفا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه