English

حجت الاسلام سید وحید معتمدی

افتتاح اولین زورخانه دانش‌آموزی مدارس سما در مشهد

معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سازمان سما بیان کرد: یکی از ورزش‌های مهمی که هم به تاریخ ایرانی و باستانی ما مربوط و هم به فرهنگ اسلامی ما گره خورده است، ورزش زورخانه‌ای است.

افتتاح اولین زورخانه دانش‌آموزی مدارس سما در مشهد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حجت الاسلام سید وحید معتمدی معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سازمان سما در سخنانی عنوان کرد: تمام هدف زورخانه پرورش انسان‌هایی است که بتوانند در جامعه با سختی‌ها بجنگند.

حجت الاسلام معتمدی همچنین در آیین افتتاحیه اولین زورخانه دانش‌آموزی مدارس سما دانشگاه آزاد که در سالن ورزشی سما دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ادامه داد: نباید در فعالیت‌های ورزشی از جنبه فرهنگی آن غافل بود. باید توجه داشت که اتفاقا بیشترین تاثیر در فرهنگمان را همین ورزش و هنر گذاشته است و اگر نگاه فرهنگ‌سازی به تربیت بدنی نداشته باشیم، یک عنصر بسیار مهم را فراموش کرده‌ایم.

معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سازمان سما در ادامه این سخنان تصریح کرد: یکی از ورزش‌های مهمی که هم به تاریخ ایرانی و باستانی ما مربوط و هم به فرهنگ اسلامی ما گره خورده است، ورزش زورخانه‌ای است و قدمت ورزش زورخانه‌ای در ایران به قبل از اسلام باز می‌گردد و تمام وسایل زورخانه اعم از سنگ و تخته شنا، کباده و میل نمادی از وسایلی است که در زندگی و رزمگاه استفاده می‌شد است.

وی یادآور شد: تمام هدف زورخانه پرورش انسان‌هایی است که بتوانند در جامعه با سختی‌ها بجنگند و مرشدی که بالای گود می‌نشست و ضرب و زنگ در دست او بود، واقعا مرشد بود. زمانی که این فرهنگ به فرهنگ اسلامی و خصوصا عرفانی گره خورد، توانست آن را در خود هضم کند.

معتمدی همچنین گفت: اشعار قهرمانانه‌ای که در گود خوانده می‌شود، به فرهنگ اهل بیت(ع) و اسلام گره خورد که با نام پهلوانان عالم و مقتدای همه پهلوانان یعنی حضرت علی(ع) شد و سرتاپای این ورزش عرفان، اخلاق و برطرف کردن رذایل انسانی است و این ورزش کبر را که یکی از معضلات جامعه ماست، از بین می‌برد.

وی ادامه داد: این ورزش طوری طراحی شده که تمرینی برای تهذیب نفس باشد؛ لذا معاونت فرهنگی مدارس سما با فدراسیون ورزش‌های باستانی و زورخانه وارد مذاکره شد و در این مذاکرات قول دادیم اولین زورخانه در مدارس سما افتتاح شود.

معتمدی افزود: افتتاح زورخانه در دیگر مدارس کشور نیز به صورت سلسله‌وار آغاز شده است و باید بتوانیم این فرهنگ را در جوامع دانش آموزی و نوجوانان نهادینه کنیم و به وسیله آن به جامعه‌سازی و تمدن‌سازی بپردازیم.

افتتاح زورخانه  مدارس سما خراسان رضوی

همچنین در ادامه این افتتاحیه جعفر کبیری، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی مدارس سما مشهد و دبیر شورای نظارت سما خراسان رضوی نیز بیان کرد: ورزش باستانی و قدیمی زورخانه‌ای پیوند عمیقی با فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دارد و در گود زورخانه نام مولا علی(ع) و اهل بیت(ع) ایشان برده می‌شود و از همین طریق است که فرزندان ما با فرهنگ اهل بیت(ع) آشنا می‌شوند و بنابراین بایستی کودکان خود را به وسیله این گود باستانی با اهل بیت(ع) پیوند دهیم.

سخنران دیگر این افتتاحیه عباس جلیلیان، دبیر هیات ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای خراسان رضوی بود که اعلام کرد: فضای زورخانه هشت ضلع دارد که هر ضلع آن را به عنوان یک صفت نام‌گذاری کرده‌اند و گذشت، عطوفت، جوانمردی، سخاوت، وفا و میهن‌دوستی از عناوین اصلی این اضلاع است.

جلیلیان همچنین ادامه داد:  مدارس سما خراسان رضوی با توجه به اینکه در همه جهات از جمله ورزش پیشرو است، توافق نامه‌ای با فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای منعقد کرد تا ورزش این حرفه ورزشی را به دانش‌آموزان سما آموزش دهد.

دبیر هیات ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: قرار شده در قالب تفاهم‌نامه مرشدی، چرخ تیز، چرخ چمنی، میل بازی، میل‌گیری و... نیز به دانش‌آموزان آموزش داده شود و این زورخانه از صبح تا بعد از ظهر در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا ورزش ملی و مذهبی ایران از همین مسیر به آنان آموزش داده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه