English

ترکیب فضای مدیریت شهری با فضای سیاسی ؛

شهرداری در جست و جو حاکمیت شهری

پیشرفت و ترقی اصفهان حاصل تلاش مدیرانی در دوره های گذشته است که شاید نام آنها فراموش شده باشد اما حاصل زحماتشان در حوزه های مختلف باعث آسایش و آرامش امروز شهروندان اصفهانی شده است.

شهرداری در جست و جو حاکمیت شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، امروز پیشرفت و ترقی اصفهان حاصل تلاش مدیرانی در دوره های گذشته است که شاید نام آنها فراموش شده باشد اما حاصل زحماتشان در حوزه های مختلف باعث آسایش و آرامش امروز شهروندان اصفهانی شده است. تونل شهید آقاخانی در خیابان بزرگمهر به تنهایی می تواند در کارنامه یک مدیر شهری به عنوان موفقیت سالها بدرخشد. این پروژه توانست دو گره ترافیکی تقاطع هشت بهشت و تقاطع  نورباران از مسیر حلقه دوم ترافیکی را از زیر به هم متصل کرده و دسترسی مردم را آسان کند. 

در زمان تصدی دکتر سقائیان نژاد بر شهرداری اصفهان، علیرضا پرهام مسئولیت شهرداری منطقه 4 را بر عهده داشت که در این دوره اصفهان شاهد پیشرفت در حوزه های مختلف است و از میان آنها می توان به عناوین ذیل اشاره کرد :

- تعریض پل بزرگمهر در حلقه دوم ترافیکی شهر اقدام دیگری در این مسیر بود که محدوده گلوگاهی حدفاصل خیابان حضرت سجاد و میدان بزرگمهر را بازگشایی و عبور و مرور را در این مسیر تسهیل کرد.

- دسترسی دوم اصفهان به باغ رضوان از سمت شرق و احداث تقاطع آن با کمربندی شرق (حلقه چهارم ترافیکی) که با ایجاد یک پل غیرهمسطح اتفاق افتاد که این پروژه از بلوار ارغوانیه تا باغ رضوان با یک بلوارعریض ایجاد و به بهره برداری رسید.

- تکمیل آزادسازی، احداث و بهره برداری خیابان حمزه اصفهانی و لاهور و اتصال آن به خیابان جی از شمال و خیابان سلمان فارسی (مشتاق دوم) از جنوب برقرار شد و مسیر کمکی بین حلقه ترافیکی دوم و سوم اصفهان را در ادامه  خیابان پروین اعتصامی تکمیل کرد.

- احداث پارکینگ در زیر خیابان لاهور که با ظرفیت حدود 330 خودرو اتفاق افتاد .

- ایجاد باغ تجربه به عنوان اولین مجموعه ای که بتواند محلی برای انتقال تجربیات از نسل گذشته به نسل جوان باشد درسمت شمال باغ غدیر اتفاق افتاد. همینطور احداث باغ جوان درخیابان مشتاق سوم و در حاشیه زاینده رود که  توانست فرصت های استفاده مردم از یک فضای تفریحی و گردشگری شهری را فراهم کند.

- تکمیل  محور فضای سبز و پارک عمومی در حاشیه زاینده رود و ساماندهی اطراف تپه تاریخی اشرف

- نگهداری و توسعه بزرگترین عرصه فضای سبز شهر و پیش بینی و احداث پروژه های بزرگ شهری و منطقه ای در محدوده پارک طبیعی شرق و در بخشی که در حوزه منطقه 4 واقع شده است از جمله شهر رویاها، پارک کوهستانی نخودی اتفاق افتاد.

این ها تنها بخشی از فعالیت های علیرضا پرهام شهردار منطقه 4 اصفهان بود که اگر بخواهیم به تفصیل در مورد آنها بپردازیم باید چندین گزارش و مقاله به آن اختصاص دهیم. حوزه فعالیت علیرضا پرهام از مدیریت شهری علاوه بر فعالیت در بخش خصوصی به حضور فعال درسازمان ها و موسسات عام المنفعه و خیریه ها تغییر کرده است اما همچنان خدمت به مردم برای او اولویت دارد.

در ابتدا لطفا تجربیات خود را در زمان تصدی پست شهردار در منطقه 4  عنوان بفرمایید.

در آن مدت ارتباط مستقیم و دوسویه ای بین مدیریت شهری و مردم به شکل فعال اتفاق می افتاد و ما همیشه در رفتارهای کاری خود مردم را ذی نفعان اصلی شهر می دانستیم تا در مسائل شهری با ایشان به یک تعامل دو طرفه برسیم و آنها را در مسائل مشارکت دهیم .

این فرصت فراهم بود تا در هر زمینه ای نظرات مردم را استفاده و اعمال کنیم. مردم فهیم نیز خود این تشخیص را داشتند که شهرداری سازمانی نیست که یک طرفه بخواهد بصورت صرفا حاکمیتی رشد کند،  لذا خودشان را در مسائل شهری دخیل می دانستند.

سابقه خود در شهرداری اصفهان را توضیح بدهید .

قریب هشت سال به عنوان شهردار منطقه 2 و 4 اصفهان در خدمت مردم عزیز بودم. دورانی که بنده افتخار این خدمت را داشتم یک دوره تحول و شکوفایی برای شهر اصفهان بود. بخاطر اینکه به یک تحول بنیادین و زیرساختی در زمینه فرصت هایی که می توانست به  ارتقاء سبک زندگی  و فرهنگ شهروندی کمک کند، نیاز بود.

با حضورآقای دکتر سقائیان نژاد به عنوان شهردار اصفهان و در فرصت دوازده ساله ای که ایشان مدیریت داشتند رشد زیرساخت ها و فضایی که مردم با اتفاقات جدیدی در حوزه  شهر و شهرداری آشنا شوند، اتفاق افتاد.

از پروژه های عمرانی متعدد در حوزه های شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، توسعه شبکه معابر، دسترسی های محلی و بازگشایی گلوگاه های محلات، توسعه فرهنگ سراها و کتابخانه های محلی، فعال کردن مدیریت سرمایه گذاری و مشارکت ها و جذب سرمایه های بسیاری از بخش خصوصی، ایجاد بستر ارتباطی و فن آوری های نوین IT در شهر و شهرداری این ها تنها بخشی از ابتکار عمل ها و فرصت های کاری بود که در این مدت اتفاق افتاد و بنده نیز در همین راستا این افتخار را داشتم که در منطقه 4 اصفهان انجام وظیفه کنم و بخش عمده ای از فضاهای کاری و پروژه های عمرانی و فرهنگی مذکور دراین منطقه صورت گرفت.

به نظر شما چه رویکردی در دوره مدیریت شهری که شما حضور داشتید اتفاق افتاد؟

در آن برهه زمانی که بنده مسئولیت اجرایی داشتم شهرداری اصفهان به کمک مدیران و شهروندان توانست درمسیر رشد اولویت ها و فرصت هایی که در شهر اصفهان وجود داشت، فضایی را برای مردم ایجاد کند تا بتوانند به مرور با یک شهر توسعه یافته آشنا شده و بعد از آن بتوان فرهنگ شهر و شهروندی را آموزش داد.

همانطور که می دانید در حوزه مدیریت شهری ، شهر یک موجود زنده است و یک موجود زنده نیز نیازهای متفاوتی را دارد که باید زمینه های رشد متفاوتی را برای آن فراهم کرد و اگر موقعیت هایی که بتواند در آن پیشرفت کند درست تعریف و اقدام و مدیریت نشود یک رشد کاریکاتوری پیدا خواهد کرد .

آیا فضای مدیریت شهری اصفهان در دوره های مختلف از تفکرات سیاسی دور بوده است؟

درست است که خواستگاه و ورود افراد به عنوان شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر از مجموعه های سیاسی شهر بوده اما حیف که در هیچ دوره ای تفکرات سیاسی کنار گذاشته نشد و متاسفانه فضای مدیریت شهری همیشه با فضای سیاسی عجین بوده است.

اگر چه آنان همیشه از این مسیر آمده اند، اما بایستی زمانی که در جایگاه مقام شهری قرار می گیرند کاملا فراجناحی و مردم مدارانه عمل کرده و به سمتی بروند که رعایت مصالح شهر اولویت آنان باشد.

به عنوان سوال پایانی آیا پیشنهادی جهت حضور مجدد شما در بدنه مدیریت فعلی شهرداری اصفهان صورت گرفته است؟

همیشه دوستان و مدیران لطف داشته و به عنوان یک گزینه در بین افرادی که می توانستند در زمینه مدیریت شهری خدمت کنند در این زمینه طرح موضوع کرده اند. نکته ای که وجود دارد اینکه تقریبا دو دوره از مدیریت شهری اصفهان را خارج از سیستم شهرداری بوده ام و هرچند به دلیل شرایط کاری خود تا حدودی مرتبط با فضای مدیریت شهری هستم و در کنار عزیزان حضور داشته و بعضا فعالیت ها را از نزدیک می دیدم و در قالب بخش خصوصی که این مدت فعالیت داشته با آنها همکاری هایی نیز انجام داده ام. اما در خصوص بحث انتخاب علی قول یکی از بزرگان باید گفت اگر بین من و فرد دیگری قرار است انتخابی صورت پذیرد بگذارید فرد دیگر انتخاب شود ولی اگر بین من و هیچکس است، چشم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه