English

حیف که در هیچ دوره ای تفکرات سیاسی کنار گذاشته نشد؛

شهرداری سازمانی نیست که یک حاکمیت را ایجاد کند

اصفهان امروز بدون شک حاصل زحمات مدیرانی در دوره های گذشته است که شاید فراموش شده باشند اما حاصل زحمات آنها در حوزه های مختلف، امروز باعث آسایش و آرامش شهروندان اصفهانی است .

شهرداری سازمانی نیست که یک حاکمیت را ایجاد کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، امروز بدون شک کلانشهر اصفهان حاصل زحمات مدیرانی در دوره های گذشته است که شاید فراموش شده باشند اما حاصل زحمات آنها در حوزه های مختلف، امروز باعث آسایش و آرامش شهروندان اصفهانی است . تونل شهید آقاخانی در خیابان بزرگمهر خود به تنهایی می تواند در کارنامه یک مدیر شهری به عنوان یک موفقیت سالها بدرخشد. این پروژه توانست دسترسی تقاطع های مسیر ترافیک را تسهیل کند  و دو گره ترافیکی تقاطع هشت بهشت و تقاطع  نورباران را از زیر به هم متصل کرده و دسترسی مردم را آسان کند .

عناوین جذاب و شاخصی را می توان در حوزه شبکه معابر ، زیرساخت های حمل و نقل ، ترافیک و... در دوره مدیریتی علیرضا پرهام شهردار منطقه 4 در دوره مدیریت شهری دکتر سقائیان نژاد در اصفهان نام برد :

- تعریض پل بزرگمهردر حلقه دوم ترافیکی شهر صورت گرفت تا مسیر تنگ که از خیابان سجاد به طرف پل در حرکت بود به میدان بزرگمهر متصل شود و عبور و مرور را تسهیل کند .

- اتصال حلقه سوم به اتوبان شهید صیاد شیرازی و تکمیل و بهره برداری آن .

- دسترسی دوم باغ رضوان از سمت شرق اصفهان و تعریض تقاطع آن با کمربندی شرق که با ایجاد یک پل زیر گذر غیرهمسطح اتفاق افتاد و مسیر آن تا جاده ارغوانیه و ادامه آن تا باغ رضوان با یک بلوارعریض ایجاد شد که بسیار ارزشمند وتاثیر گذار در زمینه حمل و نقل شرق اصفهان به شمار می آید.

- احداث ،بهره برداری و تکمیل خیابان حمزه اصفهانی و لاهور و اتصال آن به خیابان جی واز جنوب به خیابان مشتاق برقرار شد که حلقه ترافیکی  دوم و سوم اصفهان را در ادامه  خیابان پروین اعتصامی تکمیل کرد.

- پارکینگ حدودا 330 خودرو در زیر خیابان لاهور که در تقاطع خیابان جی و پروین اتفاق افتاد .

- ایجاد باغ تجربه  به عنوان اولین مجموعه ای که بتواند انتقال تجربیات برای نسل گذشته و نسل جوان باشد درسمت شمال باغ غدیر اتفاق افتاد . همینطور ایجاد باغ جوان درخیابان مشتاق سوم در کنار زاینده رود که  توانست فرصت های استفاده مردم از یک فضا عمومی شهری را فراهم کند.

- تکمیل  محور فضا سبز و پارک عمومی در حاشیه زاینده رود که در قالب پارک طبیعی شرق اتفاق افتاد و در آن حوزه پارک طبیعی شرق که در دومنطقه 6 و 4 تعریف شده بود ، در بخشی که حوزه منطقه 4 بود شهر رویاها  اتفاق افتاد.

این ها تنها بخشی از فعالیت های علیرضا پرهام شهردار منطقه 4 اصفهان در دوره مدیریت شهری دکتر سقاییان نژاد بود که اگر بخواهیم به تفصیل در مورد آنها بپردازیم باید چندین گزارش و مقاله به آن اختصاص داد . اما رویکرد اصلی این گفت و گو با مدیرشهری است که این روزها درسازمان ها و شرکت های عام المنغعه و خیریه ها مشغول به فعالیت است .

در ابتدا لطفا  تجربیات خود در زمان تصدی پست مدیریت شهری در منطقه 4 را ذکر بفرمایید.

در آن مدت ارتباط مستقیم و دوسویه بین مدیریت شهری و مردم به شکل فعالانه اتفاق می افتاد و ما همیشه سعی داشتیم در رفتارهای کاری خود مردم را ذی نفعان اصلی شهر بدانیم تا در مسائل شهری به یک تعامل رسیده و آنها را مشارکت دهیم .

که الحمدالله این فرصت فراهم بود تا در هر زمینه ای توانستیم نطرات مردم را استفاده و اعمال کنیم .مردم خود این تشخیص را داشتند که شهرداری سازمانی نیست که یک طرفه بخواهد رشد کند ویا یک حاکمیتی را ایجاد کند خودشان را دخیل در مسائل شهری می دیدند با تعاملی که با ائمه جماعات ، مساجد ، هیئت های مذهبی ، کانو ن های فرهنگی – هنری و تشکل های مردمی که در همه جا شهر حضور داشتند این ارتباط خوب و موثری شکل گرفت .

سابقه خود در شهرداری اصفهان را توضیح بدهید.

توفیق دارم که در دهه چهارم زندگی خود به عنوان یک خادم در خدمت مردم شهراصفهان باشم . قریب هشت سال به عنوان شهردار دو منطقه اصفهان در خدمت مردم عزیز بودم . دورانی که بنده افتخار این خدمت را داشتم یک دوره تحول و شکوفایی برای شهر اصفهان بود از جانب اینکه نیاز به یک تحولات بنیادین و زیرساختی در زمینه فرصت های کاری که می توانست به  پیشبرد سبک زندگی  و ارتقا فرهنگ شهروندی مردم کمک کند ، نیازمی شد. بنده توفیق آن را داشتم که در این ده سال در شهرداری باشم ولی با حضور جناب آقای دکتر سقائیان نژاد به عنوان شهردار اصفهان در ادامه فرصت دوازده ساله ای که ایشان حضور داشتند امکان رشد  زیرساخت ها و فضایی که مردم با شیوه های جدید شهروندی آشنا شوند ، اتفاق افتاد . از پروژه های عمرانی متعدد در حوزه های حمل و نقل ترافیک ، بحث های توسعه شبکه معابر ، دسترسی محلی و شهری ، فضا فرهنگی که می توانست مردم را با حقوق فرهنگ شهروندی آشنا کند ، استفاده از فضا ها وفرصت هایی که به صورت کاملا تخصصی هر مجموعه فرهنگی مسئولیت پیدا کرد که در آن حوزه فعالیت خود را انجام دهد اینها تنها بخشی از ابتکار عمل ها و فرصت های کاری بود که در این مدت اتفاق افتاد که در همین راستا این افتخار را داشتم که در منطقه 4 اصفهان انجام وظیفه کنم و به جهت اینکه بخش عمده ای از فضاهای کاری و پروژه های عمرانی و فرهنگی که باید در شهر انجام میشد دراین منطقه صورت گرفت.

به نظر شما چه رویکردی در دوره مدیریت شهری که شما حضور داشتید اتفاق افتاد ؟

قطعا از آنجایی که همه معتقد هستند در حوزه مدیریت شهری ، شهر یک موجود زنده است و یک موجود زنده نیز همچون انسان نیازهای متفاوتی را دارد زمینه های رشد متفاوتی را باید برای آن فراهم کرد و موقعیت هایی که بتواند در آن پیشرفت کند که اگر درست تربیت نشود ودرست مدیریت نشود یک رشد کاریکاتوری پیدا خواهد کرد . در مسیر این رشد اولویت ها و فرصت هایی وجود دارد که باید در اختیار گذاشت . هر کدام اهمیت هایی را بر مبنا خودشان دارند که بعضا پیش نیاز موضوعات دیگر خواهد بود اینکه ما بتوانیم برای مردم فضایی را فراهم بکنیم تا بتوانند با یک شهر توسعه یافته آشنا بشوند و بعد از آن بتوانیم فرهنگ آن شهر را آموزش دهیم به نظر من در آن دهه اتفاق افتاد.

آیا در دوره ای از مدیریت شهری بوده که تفکرات سیاسی کنار گذاشته شده و مردم مدارانه عمل کنند ؟

درست است که خواستگاه و ورود عزیزان به عنوان شهردار و نمایندگان شورای اسلامی شهر از مجموعه های سیاسی شهر بوده اما حیف که در هیچ دوره ای تفکرات سیاسی کنار گذاشته نشد و متاسفانه فضا مدیریت شهری با فضا سیاسی ترکیب شد. اگر چه با این مسیر آمدند اما زمانی که در جایگاه مقام شهری قرار گرفتند باید کاملا فرا جناحی و مردم مدارانه عمل کنند و به سمتی بروند که رعایت مصالح شهر اولویت شود.

به عنوان سوال پایانی آیا انتخابی جهت حضور مجدد شما در بدنه مدیریتی شهرداری اصفهان صورت گرفته است؟

شاید به عنوان یک گزینه در بین افرادی که می توانستند در زمینه مدیریت شهری خدمتی کنند، همیشه دوستانی که تاثیر مستقیم در این شرایط کاری داشتند لطف داشته و با بنده در این زمینه طرح موضوع کرده اند. نکته ای که وجود دارد  تقریبا دو دوره از مدیریت شهری اصفهان ، خارج از سیستم شهرداری بوده ام ولی به دلیل شرایط کاری خود تا حدودی مرتبط با فضا مدیریت شهری هستم و در کنار عزیزان حضور داشتم و بعضا فعالیت ها را از نزدیک می دیدم و چه بسا در قالب بخش خصوصی که این مدت فعالیت داشته با آنها همکاری هایی نیز انجام داده ایم . شاید بتوان پاسخ شما را اینگونه گفت که  اگر بین من و فرد دیگری قراراست انتخاب شود بگذارید فرد دیگر انتخاب شود ولی اگر بین من و هیچکس است، چشم .

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه