English

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار خبر داد

رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی شهرستان بهار در استان/ بهار دارای ظرفیتی مطرح در صنایع تبدیلی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار با بیان اینکه شهرستان بهار در میزان تولید محصولات کشاورزی حائز رتبه نخست در استان است و دارای ظرفیتی مطرح در صنایع تبدیلی است، ادامه داد: این شهرستان در تولید ۶ محصول گوشت شترمرغ و بوقلمون، مرغ، قارچ، سیب زمینی، آلو و خیار رتبه اول استان را داراست و در تولید سیر نیز رتبه دوم را کسب کرده است.

رتبه نخست تولید محصولات کشاورزی شهرستان بهار در استان/ بهار دارای ظرفیتی  مطرح  در صنایع تبدیلی

به گزارش خبرگزاری موج همدان، عبدالحسین اکبری،  مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار روز دوشنبه در حاشیه بازدید از واحد صنعتی تولید قارچ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهرستان بهار در میزان تولید محصولات کشاورزی حائز رتبه نخست در استان است و دارای ظرفیتی  مطرح  در صنایع تبدیلی است، ادامه داد: این شهرستان در تولید ۶ محصول گوشت شترمرغ و بوقلمون، مرغ، قارچ، سیب زمینی، آلو و خیار رتبه اول استان را داراست و در تولید سیر نیز رتبه دوم را کسب کرده است.

وی افزود: در سطح شهرستان بهار پنج واحد صنعتی و چهار واحد مشاغل خانگی تولید قارچ فعال است که در هر متر مربع بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم سالانه قارچ برداشت می شود. 

وی با بیان اینکه بعد از شهرستان بهار، همدان و ملایر به ترتیب بیشترین میزان قارچ استان را تولید می‌کنند ادامه داد: ۷۵ واحد پرورش قارچ خوراکی صنعتی و خانگی با تولید سالانه حدود چهار هزار و ۵۱۰ تن در استان همدان فعال است.

وی، مصرف آب کم هر کیلو از ۱۶ تا ۳۰ لیتر و استفاده بهینه از فضا را از مزایای پرورش قارچ برشمرد و ادامه داد: مواد اولیه برای تولید قارچ از ضایعات یک مزیت اقتصادی به حساب می آید.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار خاطرنشان کرد: بهار با توجه به ظرفیت های خاکی، اقلیم هوایی و توانمندی ها در بخش کشاورزی در حوزه صنایع تبدیلی یکی از شهرستان های مطرح استان است.

اکبری اظهار داشت: در شهرستان بهار ۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت غلات آبی و دیم و هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت سیر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بهار یکی از قطب‌های تولید سیب زمینی در سطح استان و کشور است عنوان کرد: از ۶ هزار هکتار زمین زیر کشت سیب زمینی در این شهرستان ۹۰ درصد کشت تابستانی و ۱۰ درصد محصول پاییزه است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار گفت: ۳۰۰ هزار تن میزان تولید سیب زمینی پاییزه توسط کشاورزان بهار در استان است.

وی ادامه داد: ۵۲ واحد انبارهای صنعتی سرد بالای صفر و چهار واحد انبار صنعتی ۲ منظوره با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن برای نگهداری سیب زمینی در شهرستان بهار وجود دارد که میزان ضایعات از ۲۵ درصد در انبارهای سنتی را به ۲ درصد رسانده است.

اکبری یادآور شد: میزان تولید سالانه این شهرستان گوشت سفید، شیر، عسل و تخم مرغ ۶۷ هزار تن، محصولات زراعی ۵۳۱ هزار تن و محصولات باغی و گلخانه ای ۴۵ هزار تن، است. 

وی با بیان اینکه در کل استان ۴۳۹ واحد صنایع تبدیلی با ۴.۵ میلیون تن میزان مصرف مواد اولیه و اشتغالزایی هشت هزار و ۸۵۰ نفر در استان وجود دارد ادامه داد: صنایع تبدیلی در سطح شهرستان بهار با ۱۱۸ واحد صنایع تبدیلی با میزان جذب یک میلیون تن مواد اولیه و اشتغالزایی ۲ هزار و ۵۴۳ نفر، ۵۸ درصد اشتغال واحد صنایع در استان را شامل می شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار از تعداد ۱۴۹ واحد صنایع تبدیلی در حال احداث با اشتغالزایی ۲ هزار و ۳۳۵ نفر در استان خبر داد و افزود: ۸۳ واحد از آن با میزان مصرف مواد اولیه ۴۸۰ تن و اشتغالزایی هزار و ۱۱۶ نفر، مربوط به شهرستان بهار است که ۴۸ درصد اشتغال در استان را شامل می شود.

اکبری اظهار داشت: یکی از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی با توجه به خشکسالی های اخیر استفاده بهینه از منابع آبی با استفاده از سیستم های نوین آبیاری تحت فشار و کشت محصولات کم آب بر مانند زعفران و گل محمدی است.

وی با بیان اینکه شهرستان بهار در میزان تولید محصولات کشاورزی حائز رتبه اول استان است ادامه داد: این شهرستان در تولید ۶ محصول گوشت شترمرغ و بوقلمون، مرغ، قارچ، سیب زمینی، آلو و خیار رتبه اول استان را داراست و در تولید سیر نیز رتبه دوم را کسب کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه