English

هزینه ۱۳ میلیارد ریالی طی ۵ سال گذشته برای تجهیز سالن‌های سینما درقم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از هزینه 13 میلیارد ریالی طی ۵ سال گذشته برای تجهیز سالن‌های سینما درقم خبرداد.

هزینه 13 میلیارد ریالی طی ۵ سال گذشته برای تجهیز سالن‌های سینما درقم

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید موسی حسینی کاشانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به عملکرد سینمایی استان، اظهار داشت: از سال ۹۲ تعداد مجوزهای سینمایی صادر شده توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همیشه افزایشی بوده است.

وی ادامه داد: در حالی که در سال یاد شده تعداد مجوزهای صادر شده ۸۳ مورد بوده، این آمار در سال ۹۹ به ۱۸۳ مورد رسیده و تقریبا ۲ برابر شده است.

حسینی کاشانی تعداد مجوزهای سینمایی صادر شده در نیمه نخست سال جاری را نیز ۹۷ مورد ذکر کرد، و گفت: در حال حاضر ۹ سالن سینمایی فعال در استان وجود دارد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونایی تحقق وعده افزایش سالن‌های سینمایی استان اندکی با مشکل مواجه شد، بیان داشت: از سال ۹۵ تاکنون تعداد سالن‌های سینمایی قم ۲ برابر شده و با پیگیری‌هایی که از طریق بخش خصوصی انجام می‌گیرد، نیز به مرور شاهد افزایش صندلی‌های سینما در استان خواهیم بود.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه سرانه صندلی سینمایی موجود در قم آیا در شان مردم این استان است؟، خاطرنشان کرد: قم به لحاظ تعداد صندلی سینما به ازای هر شهروند، با توجه به جمعیتی که دارد، در مقایسه با سایر استان‌ها از شرایط خوبی برخوردار است.

حسینی کاشانی، شمار صندلی‌های سینماهای استان را یکهزار و ۸۵۰ مورد ذکر کرد، و یادآور شد: سینماهای قم در سال ۹۵ طبق آماری که در اختیار داریم، تنها گنجایش ۹۰۵ تَن را داشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین با اشاره به کاهش تعداد فیلم‌های اکران شده در سینماهای استان در مقایسه با دوران قبل از شیوع کرونا، تصریح کرد: در سال ۹۸ تعداد ۱۱۴ فیلم اکران شده در سینماهای استان داشتیم، ولی این آمار در سال قبل ۲۱ فیلم و در سال جاری نیز پنج فیلم می‌باشد.

وی  اضافه کرد: هم اکنون ۳۰۰ فیلم در صف اکران سینماهای استان قرار دارند، ولی به دلیل شرایط کرونایی امکان پخش پیدا نکردند، و باید با یک برنامه‌ریزی منسجم این شرایط را پیدا کنند.

حسینی کاشانی، قم را طبق آمار رسمی جز پنج استان استقبال کننده از فیلم‌های سینمایی در حال اکران خواند، و گفت: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۶۰۴ هزار تَن فیلم‌های سینمایی اکران شده در استان را تماشا کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه طی پنج سال اخیر تعداد تماشاگران سینما در قم روند صعودی داشته، افزود: در سال ۹۵ این تماشاگران در استان تنها ۴۰۰ هزار تَن بودند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۵ آموزشگاه آزاد سینمایی در قم، بیان داشت: مجوز پنج مورد از این آموزشگاه‌ها در پنج سال گذشته صادر شده است.

حسینی کاشانی در ادامه فعال بودن ۲۸ موسسه فیلم‌سازی در استان را نیز مورد توجه قرار داد، و گفت: این موسسه‌ها در ۶ ماهه نخست امسال تولیدهای خود را در هفت هزار و ۹۶۱ دقیقه و در قالب‌های مختلف فیلم کوتاه و بلند، مستند، داستانی و پویانمایی عرضه نمودند.

وی ادامه داد: تولیدهای موسسه‌های فیلم‌سازی قم در سال جاری شامل ۷۲ فیلم می‌باشد.

وی با اشاره به حضور ۴۹ فیلم تولید شده در قم در مجامع بین المللی در سال ۹۹ و کسب هشت جایزه، گفت: در بخش آثار دیجیتال نیز ۲۵ مجوز صادر شد.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحقق پرداخت ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به مجموعه هنرمندان استان با نرخ چهار درصد، گفت: در دوران کرونا پیگیری‌هایی زیادی داشتیم، و کمک‌های خوبی به هنرمندان قم صورت گرفته، هزار و ۴۰۰ تَن عضو صندوق اعتباری هنر استان هستند، غیر از واریزی‌های بلاعوض، سهم بیمه هنرمندان نیز سال گذشته و امسال توسط اداره‌کل ارشاد پرداخت شد، و این نوید را می‌دهیم که کمک‌های خوبی را در موضوع معیشت هنرمندان داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر جز برنامه‌های ثابت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه اداره‌کل ارشاد استان‌ها است، گفت: این موضوع جز تفاهم نامه‌های اداره‌کل ارشاد استان نیز است و امسال جشنواره فیلم فجر را در استان خواهیم داشت.

وی با اشاره به جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، بیان کرد: این جشنواره در ۲ یا ۳ سال اخیر برگزار شده، و امسال نیز ۱۰ استان از جمله قم اقدام به این حرکت فرهنگی و هنری می‌کنند، و براساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت ارشاد انجام شده، کار دنبال خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه