English

برگزاری نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در قم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از برگزاری نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در قم خبرداد.

برگزاری نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی در قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید موسی حسینی کاشانی روز یکشنبه در آیین اعلام فراخوان این جشنواره، اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با حمایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری خانه مطبوعات استان، سازمان فرهنگی ورزشی هنری شهرداری قم و مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای عمومی فعال در حوزه فرهنگ و رسانه‌ی استان، نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی را با اهداف، شرایط، قوانین و مقررات، بر پایه محورها و بخش‌های مختلف، برگزار می‌نماید.

وی اهداف جشنواره را مورد اشاره قرار داد و گفت: کمک به توسعه‌ی مطبوعات دینی در فضای رسانه‌ای کشور، برجسته‌سازی مسائل و سوژه‌های حوزه دینی قابل حضور در ساحت رسانه، کمک به ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه‌ای حوزه دین، تقویت فضای رقابتی برای تولید محصولات رسانه‌ای دینی و تقدیر از روزنامه‌نگاران و فعالان برتر در حوزه رسانه‌های دینی از اهداف این جشنواره ملی است.

حسینی کاشانی افزود: تقویت گزاره‌های دینی با بهره‌گیری از فرصت اثرگذاری رسانه‌های نوین، شناسایی ظرفیت‌های مطبوعات دینی و تلاش در راستای معرفی هرچه بهتر آنان، تقویت تعامل بین رسانه های عمومی و مطبوعات دینی در کشور، ساماندهی فعالیت‌های مطبوعات دینی در راستای رعایت الگوهای حرفه ای، ترغیب خبرنگاران و فعالان رسانه به مطالعه، تحقیق و پژوهش در موضوعات دینی و تولید محتوا و همگرایی و هم‌‌افزایی ملی در حوزه تولید و نشر محتوای فرهنگی و رسانه‌های دینی نیز از دیگر اهداف مهم این جشنواره به شمار می آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم محورهای جشنواره مطبوعات دینی را مورد توجه قرار داد و گفت: کلیه موضوعات مرتبط با مفاهیم و آموزه‌‌های دینی منطبق با اصول و فروع دین و معارف اهل بیت(ع)، رسانه دینی تربیت ‌محور و معاد باوری در جامعه اسلامی، قرآن، رسانه‌ی اسلام، مطبوعات دینی و مقابله با شبهات (پاسخ به شبهات دوران کرونا)، مطبوعات دینی و تعمیق سبک زندگی ایرانی- اسلامی با محوریت ترویج فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و شهادت، امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و عفاف، مسجد و نماز، نقش رسانه‌های دینی در رفع مشکلات حاصل از زندگی مدرن و دورافتادگی از سنت‌های ایرانی- اسلامی، رسانه دینی، اقتصاد اسلامی، بانکداری حلال و تداوم انقلاب اسلامی، نقش رسانه‌های دینی در تحقق سلامت و امنیت در جامعه، رسانه‌های دینی و ولایت فقیه، رسانه‌های دینی، صدور انقلاب اسلامی به معنای صدور فرهنگ انسان‌ساز، نقش رسانه‌های دینی در ترویج فرهنگ مواسات و همدلی مومنانه در جامعه اسلامی، رسانه‌های دینی و عاشورای حسینی، نقش رسانه های دینی در ترویج مهدویت و فرهنگ انتظار و جبهه مقاومت و مدافعان حرم محورهای این جشنواره محسوب می شوند.

وی بخش های جشنواره را شامل سه بخش حرفه‌ای، موضوعی و نشریات تخصصی دانست و گفت: سرمقاله، مقاله و یادداشت، مصاحبه، گزارش (خبری –تحلیلی - تحقیقی)، خبر، تیتر، عکس (خبری –گزارش تصویری) ، گرافیک، طراحی و صفحه‌آرایی، موشن‌گرافی، کلیپ‌های مفهومی و غیره و گزارش‌ها و مصاحبه‌های تصویری موضوعات بخش حرفه ای جشنواره است.

به گفته وی، ایثار و شهادت، نماز، فرهنگ عمومی، اخلاق و فرهنگ شهروندی، مسجد، رکن محله‌محوری شهری و حجاب و عفاف نیز محورهای بخش موضوعی جشنواره مطبوعات دینی است.

حسینی کاشانی یادآور شد: بخش ویژه  نشریات تخصصی حوزه دین این جشنواره نیز شامل قدیمی ترین نشریه دینی درحال انتشار، پرتیراژترین نشریه دینی در حال انتشار و بهترین  نشریه دینی منتخب هیات داوران است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم شرایط و مقررات شرکت در جشنواره را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد:جشنواره‌ ملی مطبوعات دینی و نحوه شرکت و ارزیابی آثار،  بر اساس شیوه‌نامه سراسری معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می گیرد. کلیه رسانه‌های دارای مجوزِ فعالیت از هیئت نظارت بر مطبوعات (نشریات مکتوب، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های الکترونیک) می‌توانند در این جشنواره شرکت نمایند. کلیه روزنامه‌نگاران شاغل و آزاد کشور که در مطبوعات ملی و محلی، نمایندگی نشریات سراسری و یا خبرگزاری‌ها و همچنین پایگاه‌های خبری فعالیت می‌کنند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. آثار ارسالی به جشنواره باید از تاریخ یک فروردین ۱۳۹۹ در رسانه‌های دارای مجوز فعالیت از هیئت نظارت بر مطبوعات (نشریات مکتوب، خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و رسانه‌های الکترونیک)، منتشر و یا چاپ شده باشند. رسانه‌های لغو مجوز شده، فاقد مجوز و همچنین بولتن‌های داخلی، امکان شرکت در جشنواره را ندارند. شرکت‌کنندگان می‌توانند علاوه بر شرکت در بخش حرفه‌ای، در بخش موضوعی نیز با ارسال حداکثر سه اثر در جشنواره شرکت کنند.

وی در ادامه با بیان شرایط دیگر شرکت در جشنواره مطبوعات دینی، گفت: شرکت کنندگان در بخش‌های مختلف، حداکثر در دو بخش می‌توانند حائز کسب رتبه و دریافت جایزه شوند. متقاضیان شرکت در بخش ویژه نشریات تخصصی حوزه دین، باید سه شماره آخر نشریه‌ی خود را در زمان مقرر به نشانی دبیرخانه ارسال نمایند. برگزیدگان جشنواره در نشریات مکتوب، ملزم به ارائه اصل اثر به دبیرخانه جشنواره می‌باشند. آثار ارسالی در رشته‌های خبر، تیتر، طراحی و صفحه‌آرایی که بعضاً فاقد نام هستند، تأییدیه مدیر مسئول نشریه برای نام صاحب اثر ضروری است. همچنین آثار فاقد نام نویسنده و یا دارای نام نویسنده مستعار باید به تأیید مدیر مسئول رسانه رسیده باشد. آثار باید دارای شناسنامه، لوگوی رسانه، تاریخ انتشار و شماره مسلسل رسانه باشد و دبیرخانه جشنواره از پذیرش غیرالکترونیکی آثار معذور است و ارسال آثار صرفاً از طریق سایت جشنواره به نشانی  http://pressfestival.ir/ پذیرش می‌شود.

حسینی کاشانی، گاه شمار جشنواره را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: اعلام فراخوان این جشنواره  امروز ۷ شهریورماه سال جاری انجام و علاقه مندان از ۸ شهریور می توانند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند، همچنین ۳۰ مهرماه پایان مهلت ارسال آثار خواهد بود و اختتامیه جشنواره آبان ماه سال جاری ترتیب خواهد یافت.

وی با اشاره به جوایز جشنواره، اظهار کرد: به نفر اول این جشنواره اهداء تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال، نفر دوم لوح تقدیر و مبلغ  ۱۵ میلیون ریال و نفر سوم لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال تقدیم خواهد شد.

حسینی کاشانی گفت: اعضای هیات داوران مطابق آیین‌نامه معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می‌شوند، و اسامی آنان در پایگاه اطلاع‌رسانی نخستین جشنواره ملی مطبوعات دینی منتشر خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه بیان کرد: قم به دلیل جایگاه ویژه ای که در امور دینی در عرصه ملی و بین المللی دارد باید محوریت و مرجعیت مطبوعات دینی را تثبیت و ارتقاء دهد.

وی یادآور شد: قم از نظر تولید و صدور مجوز برای چاپ و انتشار کتب دینی در رتبه اول کشوری قرار دارد و در حوزه شعر نیز این استان قطب شعر آیینی کشور است.

حسینی کاشانی اضافه کرد: همچنین این استان در حوزه خوشنویسی ثلث و نسخ، تئاتر دینی، مطبوعات دینی و هنرهای تجسمی از جایگاه خاصی برخودار است.

علاقه مندان می توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی قم، بلوار جمهوری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ارسال و برای کسب اطاعات بیشتر با  تلفن:  ۰۲۵۳۲۱۱۴۲۹۹ تماس حاصل نمایند.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی