English

در کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد مطرح شد؛

منابع بانکی به ضرر صنایع متوسط و خرد است

هفتاد و ششمین نشست کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد با محوریت بررسی مسایل ارزی سیستم بانکی در حوزه کسب‌وکار به‌صورت مجازی برگزار شد.

منابع بانکی به ضرر صنایع متوسط و خرد است

به گزارش خبرگزاری موج یزد، حبیب انصاری سامانی، دبیر کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد ضمن بیان اهمیت بهبود فضای کسب‌وکار با تأکید بر مطالعه استانی، پیرامون تغییرات قابل اعمال در کوتاه مدت با نگاه به قوانین کلان کشوری طرح بحث کرد. وی فلسفه وجودی کانون‌های تفکر را برقراری ارتباط سه جانبه میان دانشگاهیان در کنار بخش خصوصی و دولتی به بررسی مشکلات موجود و ارائه راهکار می‌پردازند. به گفته وی، بازارهای مالی می‌بایست پشتیبان واحدهای کسب‌وکار بوده و هرچه یک سیستم مالی پویاتر باشد این روند با سرعت بیشتر و هزینه کمتر و چالش‌های کمتر اتفاق می‌افتد.

همگن نبودن فعالیت بانک‌های خصوصی و دولتی

محمد دهقان منشادی معاون اداره کل اقتصاد و دارایی استان یزد ضمن بیان مشکلات موجود در اقتصاد استان به مواردی همچون: تأمین منابع مالی سرمایه‌گذران و مشکلات انتقال سرمایه جهت واردات و صادرات اشاره کرد و عملکرد بانک‌ها در حل مسائل مشابه را مؤثر دانست. وی با تأکید بر بررسی تفاوت‌ها میان بانک‌های دولتی و خصوصی گفت: بانک‌های دولتی فراتر از حجم منابع خود هزینه کرده‌اند درحالی‌که بانک‌های خصوصی با وجود ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر هزینه کرد 60 درصد منابع خود در جهت ارائه تسهیلات، حدود 70 درصد منابع خود را هزینه نکرده که می‌بایست پی‌گیری قانونی شود.

محمد صالحی معاون ارزی بانک ملی شعبه مرکزی یزد ضمن تشریح اصول تجارت بین‌الملل 4 روش تبادل مالی را شامل: روش پیش‌پرداخت، روش حساب باز، روش پرداخت براتی و روش ارتباط اسنادی (LC) عنوان کرد که در ایران با توجه به تحریم‌های مالی روش پر ریسک و سنتی پیش‌پرداخت بر مبنای پرداخت کل مبلغ پیش از دریافت کالا از دیگر کشورها جهت واردات اجرا می‌شود.

عدم بازگشت پول توسط بنگاه‌های بزرگ تجاری، چالش جدی بانک‌ها

به گفته صالحی، یکی از چالش‌های جدی بانک‌ها در کشور, عدم بازگشت پول توسط بنگاه‌های تجاری بزرگ است که تحت تأثیر نوسانات ارزی، سیستم ناپایدار صادرات و واردات و مشکلات اقتصادی موجود قادر به بازپرداخت منابع مالی اخذ شده نیستند. وی راه حل برون رفت از این چالش‌ها را در حذف سامانه‌های موازی، تدوین قوانین در راستای عدم امکان تخلف که کاهش بازرسی‌ها و نظارت‌های وسیع را در پی دارد، دانست.

وی ضمن توصیف تأمین مالی ارزی در دو روش finance  و refinance یکی از عوامل کمرنگ‌تر کردن اثر تحریم‌ها را خرید نسیه از تولیدکنندگان خارجی دانست که در آن با توجه به طلب مالی کشور مقابل، تعاملات مالی بین دو کشور در مدت زمان بیشتری برقرار می‌ماند.

صالحی استان یزد را یکی از استان‌های موفق در حوزه ارزآوری حاصل از صادرات و بازگشت پول تلقی کرد که ریشه فرهنگی داشته و می‌تواند به عنوان الگو برای دیگر استان‌ها معرفی شود. به عقیده صالحی، اجرای طرح‌هایی مبنی بر تقسیم‌بندی مشتریان متقاضی تسهیلات و اعمال قوانین بانکی به تفکیک هر استان با توجه به شرایط بومی، می‌تواند تسریع ارائه خدمات و بهبود عملکرد بانک‌ها در این حوزه را به همراه داشته باشد.

سعید عطار، رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد با اشاره به بحران‌های مالی سال 2009و مشکلات مرتبط با fatf  و swift برخی مشکلات اقتصادی موجود را ناشی از عملکرد ضعیف سیاست خارجی و عدم به روز رسانی نظام‌های مالی کشور با استاندارهای بین‌المللی تلقی کرد.

به گفته عباس علوی‌راد عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی یزد، عمده منابع مالی بانک‌ها در جهان به نفع بنگاه‌های کوچک و متوسط هزینه می‌شود و بنگاه‌های بزرگ‌تر با حضور در بازار سرمایه این منفعت را کسب می‌کنند درحالی‌که منابع مالی بانک‌ها در ایران عمدتاً در اختیار بنگاه‌های بزرگ قرار گرفته است. وی با اشاره به شکاف عمیق میان مانده تسهیلات و مانده سپرده‌ها پس از کسر ذخایر قانونی در استان، پیرامون معدل عملکرد سیستم بانکی استان در کشور طرح پرسش کرد.

مرتضی محمودی، عضو هیات علمی دانشگاه امام جواد(ع)، بررسی شاخص‌های مؤثر بر فعالیت واحدهای تجاری که در حوزه اختیارات مدیران آن نبوده را حائز اهمیت دانست و بر تسهیل روند پیچیده اداری و قانونی فرآیند واردات و صادرات تأکید کرد. وی مشکلات عدیده موجود در امور گمرکی را با توجه به دشواری روند تولید، عامل دلسردی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دانست که با به‌کارگیری افرادی متعهد، آگاه و نیک‌اندیش در سطوح مختلف امر می‌توان تا حدودی از حجم چالش‌ها کاست.

مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این نشست:

    •    تأمین منابع مالی سرمایه گذران و مشکلات انتقال سرمایه جهت واردات و صادرات از جمله چالش‌های موجود در حوزه مالی

    •    ریسک بالای روش پرداخت تجارت بین‌الملل کشور در سایه تحریم‌های بانکی

    •    خرید نسیه از تولیدکنندگان خارجی، مدت زمان تعاملات مالی بین دو کشور را بیشتر می‌کند که در کاهش آثار تحریم اقتصادی کارآمد است.

    •    برخی مشکلات اقتصادی موجود را ناشی از عملکرد ضعیف سیاست خارجی و عدم به روز رسانی نظام‌های مالی کشور با استاندارهای بین‌المللی

    •    مشکلات عدیده موجود در امور گمرکی با توجه به دشواری روند تولید، عامل دلسردی تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی

    •    اجرای طرح‌هایی مبنی بر تقسیم‌بندی مشتریان متقاضی تسهیلات و اعمال قوانین بانکی به تفکیک هر استان با توجه به شرایط بومی، می‌تواند تسریع ارائه خدمات و بهبود عملکرد بانک‌ها در این حوزه را به همراه داشته باشد

در این نشست دکتر داریوش فرید، دکتر مهدی حاج امینی، دکتر رضا تقی‌زاده، از اعضای هیات‌علمی دانشگاه یزد، فاطمه نیکجو نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد، مهندس امیر‌ شریف یزدی مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی یزد، دکتر محمدرضا مشاهیری رییس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی یزد، محسن بهجت کارشناس صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی یزد و فاطمه زارع کارشناس پژوهشی دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه