English

در جلسه شورای اداری مطرح شد:

خواسته ۵ مسئول ارشد استان در شورای اداری از رئیس جمهور

نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام بعنوان مسئولان ارشد استان ایلام در جلسه شورای اداری خواسته های از رئیس جمهور داشتند که در صورت تحقق بخشی از مشکلات این دیار برطرف می شود.

خواسته 5 مسئول ارشد استان در شورای اداری از رئیس جمهور

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، استاندار و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام بعنوان نمایندگان مردمان این دیار نیازها و مشکلات استان در حضور رئیس جمهور  را مطرح کردند که در صورت توجه به آنها بخشی از مشکلات این دیار شهیدپرور حل خواهد شد.

ظرفیت های استان ایلام به اندازه یک کشور وسیع است

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، استاندار ایلام گفت: ظرفیت های استان ایلام به اندازه یک کشور وسیع است که در صورت بهره برداری می تواند ایلام را به یک قطب تعیین کننده در کشور تبدیل کند.

محمد نوذری در نشست شورای اداری با حضور رییس جمهوری اظهار داشت: مردم ایلام در هشت سال دفاع مقدس هیچگاه میدان جنگ را خالی نکردند و تا پایان جنگ با وجود مرزداری جانانه از جان خود مایه گذاشتند و در نهایت پیروز شدند.

وی افزود: براساس نرخ جمعیت ایلام با ۱۲ هزار جانباز رتبه نخست ایثارگری در کشور را دارد و این می طلبد که به این مردم بیش از گذشته توجه شود.

استاندار ایلام تاکید کرد: مردم ایلام در دوران سال دفاع مقدس ایلام را ترک نکردند که ثمره این ایستادگی امروز این است که ایلامیان میزبان زائران امام حسین ( ع ) هستند.

نوذری ادامه داد: ایلام استانی کوچک اما ظرفیت بسیاری بالای در حوزه های کشاورزی، نفت و گاز پتروشیمی دارد.

وی اضافه کرد: ایلام با ۷۳ صدم جمعیت کشور مردم آن یک دست شیعه و همواره جزو استان های برتر از نظر مشارکت سیاسی در ادوار گذشته انتخابات بودند.

استاندار ایلام با اشاره نقش مهران در توسعه صادرات کشور یادآور شد: مرز مهران در دوران تحریم بیش از ۲ میلیون دلار صادرات در آن به ثبت رسید که این نشانگر اهمیت این مرز است که حدود هفت درصد مرز خشکی کشور به خود اختصاص داده است.

نوذری با اشاره به سفر رییس جمهوری گفت: سفر ریاست محترم جمهوری مقارن با ۲ موضوع مهم اربعین و دفاع مقدس بود که از ریاست جمهوری خواستاریم در بحث زیرساخت ها اربعین کمک کنند.

استاندار ایلام اضافه کرد: سفر رییس جمهوری با ایلام در ابتدای کار دولت نشانگر نگاه ویژه دولت به این استان در بحث توسعه و محرومیت زدایی است.

زیرساخت‌های ایلام برای توسعه نیازمند تقویت است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام‌ گفت: زیرساخت‌های این استان برای توسعه باید بیش از پیش تقویت شود.

حجت الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار در نشست شورای اداری استان با حضور رییس جمهور افزود: یکی از این طرح ها سامانه گرمسیری است که با بهره برداری از آن تحول گسترده ای در صنعت کشاورزی حاصل خواهد شد.

وی با ذکر اینکه ۱۱ درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهد، ادامه داد: این قشر حافظ امنیت و تولید کننده با حداقل مصرف بوده که با مشکلاتی نظیر تامین علوفه، آب آشامیدنی و خرید دام مازاد مواجه و در این زمینه به حمایت دولت نیاز دارند.

وی تقویت راهیان نور و احداث موزه دفاع مقدس را از دیگر نیازهازهای استان اعلام کرد.

امام جمعه ایلام با ذکر اینکه در صورت وجود مدیریت توانمند و استفاده از ظرفیت موجود استان بسیاری از مشکلات استان تداوم و رفع خواهد شد.

وی با اشاره به ایثارگری و ایستادگی و مقاومت مردم استان در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: مردم این استان در دوران هشت سال دفاع مقدس با سختی از نظام دفاع و تاکنون در همه صحنه ها حضور داشته که مصداق آن انتخابات امسال بود که رتبه سوم مشارکت حداکثری داشته است.

ایلام به استانداری ویژه تبدیل شود

نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: ایلام با توجه به شرایط خاص و عمق محرومیت‌هایی که دارد باید به استانداری ویژه تبدیل شود.

سارا فلاحی شامگاه جمعه در نشست شورای اداری با حضور رییس جمهوری اظهار داشت: تمامی اعتبارات لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای استان ایلام باید به صورت صددرصدی تخصیص یابد.

وی افزود: یکی از مهمترین مطالبات ایلام استقرار دفتر نفت و گاز در استان است با توجه به اینکه ۹۵ درصد از نفت و گاز غرب کشور در استان ایلام تامین می‌شود اما فاقد دفتر نفت و گاز مستقل است.

فلاحی ادامه داد: ایلام دارای ظرفیت‌های گسترده دامپروری، کشاورزی، کشت گیاهان دارویی و گردشگری است و می‌توان با این ظرفیت‌های گسترده، آمار بیکاری در استان را کاهش داد اما نکته مهم و مانع، ارائه آمارهای غلط از مشکلات و مضرات استان به ویژه جمعیت بیکار است.

وی به رییس جمهوری پیشنهاد داد: برای احصای دقیق آمارهای استان ایلام یک کارگروه تشکیل شود تا این کارگروه در مدت ۶ ماه مهمترین اولویت‌های استان ایلام را برای برنامه‌های دولت جمع‌آوری کنند.

وی اضافه کرد: استان ایلام فاقد زیرساخت‌های مهمی چون راه‌های ارتباطی، شبکه‌های فاضلاب و شبکه ریلی است که رفع این مشکلات توجه ویژه دولت جدید به استان ایلام را می‌طلبد.

راه آهن به آرزویی دست نیافتنی برای ایلامیان تبدیل شده است

بسطامی نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استقرار کامل دفتر نفت و گاز در استان ایلام مطالبه‌ی چندین ساله و به حق مردم استان است،گفت: راه آهن به آرزویی دست نیافتنی برای ایلامیان تبدیل شده و ضریب مظلومیت شهرستان هلیلان بالاترین ضریب در کشور است

نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی در شورای اداری استان ایلام که با حضور  رئیس جمهور برگزار شد، گفت: استقرار کامل دفتر نفت و گاز در استان ایلام مطالبه‌ی چندین ساله و به حق مردم استان است و مدیریت بر منابع عظیم نفت و گاز حق طبیعی مردم استان است و این مردم شریف چیزی فراتر از حق خود را مطالبه نخواهند کرد.

علی اکبر بسطامی ادامه داد:با وجود منابع و مواهب خدادادی بیشمار در استان، دلیل قرار گرفتن ایلام در قعر جدول استان های توسعه یافته چیست؟ چرا طرح‌های بزرگ در استان ایلام به سرانجام نمی رسد؟ چرا راه آهن و خط ریلی در استانی که به استناد اسناد بالادستی از ضروریات استان‌های نفت و گاز خیز است، به آرزویی دست نیافتنی برای ایلامیان تبدیل شده است؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به عمق محرومیت در شهرستان هلیلان اظهار داشت: ضریب مظلومیت شهرستان هلیلان بالاترین ضریب در کشور است و در کمتر نقطه ای از کشور این حجم از محرومیت مشاهده می‌شود و تخصیص اعتبارات کافی به پتروشیمی هلیلان می‌تواند زمینه ساز کاهش محرومیت این شهرستان شود.

وی به اهمیت اشتغالزایی بازارچه های مرزی پرداخت و همچنین خواستار فعال شدن بازارچه های مرزی چیلات، چنگوله و هلاله شمالی شد و گفت: منطقه آزاد مهران که بعد از سالها با ۷ هزار هکتار تصویب شده است، انتظار داریم در مسیر درست هرچه زودتر وارد فاز بهره برداری شود و نتیجه سفر جناب آقای رئیسی به مهران تسریع در روند ایجاد منطقه آزاد مهران باشد.

بسطامی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دهستان آسمان آباد ارتقاء این منطقه به بخش را از آیت الله رئیسی و هیئت محترم خواستار شد.

بسطامی با اشاره به بروز سیل ویرانگر در منطقه عرب رودبار گفت: رودخانه بزرگ سیمره به منشا خیر و آبادانی برای سایر استان ها تبدیل شده است ولی در منطقه عرب رودبار به دلیل بروز سیل، زمین های زراعی و مسکونی مردم به زیر آب رفته و معیشت مردم به خطر افتاده است که باید هرچه سریع تر نسبت به رفع مشکلات ساکنان این منطقه اقدام شود.

پروژه‌های نیمه تمام چالش عمده ایلام است

نماینده حوزه جنوبی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از چالش‌های عمده این استان اجرا و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است که عمر برخی از آنها به بیش از ۲۰ سال می‌رسد.

بهزاد علیزاده شامگاه جمعه در نشست شورای اداری استان ایلام با حضور رییس جمهوری، اظهار داشت: مردم استان ایلام در طول ۴۲ سال گذشته از عمر با برکت انقلاب دین خود را به نظام و کشور ادا کرده‌اند.

وی افزود: دوران هشت سال دفاع مقدس سند افتخار مردم استان ایلام است، مشارکت بالای مردم در انتخابات نشان دهنده درک و آگاهی بالای مردم استان از مسائل کشور است، در همه ادوار گذشته انتخابات ایلام رتبه اول تا سوم میزان مشارکت را در این خصوص داشته است.

نماینده حوزه جنوبی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با وجود همه خدمات مردم استان و با وجود همه ظرفیت ها و پتانسیل های خاص، ایلام به جایگاه واقعی و حقیقی خود نرسیده است، ایلام نیاز به توجه خاص و ویژه دارد تا دیده شود چرا که اگر این مهم اتفاق بیافتد مشکلات استان حل خواهد شد و می تواند در کشور نقش خاصی ایفا کند.

علیزاده تاکید کرد: استان ایلام نیازمند نگاه استراتژیک و برنامه محور دولت جهت رفع مشکلات است، دولت می تواند در این راه کمک شایانی به مردم استان کند، شایسته نیست که استانی با این همه ظرفیت و منابع و ثروت و نیروی انسانی کارآمد چنین مشکلات و معضلاتی داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات و چالش های عمده استان ایلام اجرای پروژه های نیمه تمامی است که عمر برخی آز انها از ۲۰ سال می گذرد، در این خصوص ضرورت دارد تا رییس جمهوری با یک برنامه ریزی مناسب دستورات لازم را در این مورد ارائه دهد و این پروژه ها هر چه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد.

نماینده حوزه جنوبی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین انتظار می رود دولت در لایحه برنامه هشتم ایلام را به طور ویژه ببیند.

علیزاده، ایجاد مدیریت مستقل نفت و گاز در ایلام را مطالبه به حق مردم این استان دانست و گفت: حوزه نفت و گاز این استان با وجود ظرفیت های عظیم همچنان مستقل نشده است که باید در این زمینه دولت وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه همه زیرساخت های مورد نیاز در مرز چیلات (بازارچه مرزی) فراهم شده است، گفت: مردم ۲ طرف مرز، مراودات تجاری، مذهبی و فرهنگی داشته و هم اکنون رفت و آمدهای متعددی بین مردم این دو شهرستان صورت می گیرد و بازگشایی آن به تسهیل تردد زوار در ایام مختلف می تواند کمک کند.

نماینده حوزه جنوبی مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی از وزارت امور خارجه و وزارت کشور درخواست کرد: تا برای تحقق این مهم اقدمات لازم را بعمل آورند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه