English

توسعه دروس خارج فقه معاصر در موضوعات مصوب

مدیر حوزه‌های علمیه کشور به توسعه دروس خارج فقه معاصر در سال ۱۴۰۰ پرداخت و افزود: در دو سال گذشته برنامه حوزه آن بود که دروس خارج فقه معاصر به صورت محدود برگزار شود تا این طرح مهم با متانت و پس از اخذ پیشنهادهای اساتید توسعه یابد. سال گذشته ۱۵ درس خارج فقه معاصر برگزار شد که حدود ۴۰ درصد از دروس پرتعداد را شامل می شد.

توسعه دروس خارج فقه معاصر در موضوعات مصوب

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت الله علیرضا اعرافی طی سخنانی با اشاره به برنامه های جدید حوزه در موضوع فقه معاصر، آن را نشان از عزم جدی مسئولان و اساتید حوزوی در تحول اجتهادی مطلوب دانست.

وی گفت: در دوره‌های مختلف تاریخ، حوزه های شیعی همواره پیش رو در پاسخگویی به مسائل و ابتلائات عصر خود بودند. این مساله اختصاص به پاسخگویی به شبهات اعتقادی هر عصر نداشت، بلکه بزرگان حوزه در مسائل فقهی نیز همواره با رعایت منهج اجتهادی خود تلاش می نمودند تا با تحلیل موضوعات جدید به پاسخگویی سوالات عمومی و تخصصی بپردازند. همچنان که در آثار محقق کرکی (ره) تا مرحوم صاحب جواهر(ره) مشاهده می نمایید. و نیز مانند مسائلی چون تحلیل بیمه و اسکناس و ماهیت پول که مکرر در آثار مرحوم نائینی و صاحب عروه و شیخ حسین حلی و غیره مطرح شده است.

وی یادآور شد: در آثار مرحوم امام و سایر مراجع تقلید در عصر ما نیز به طور مستقل مسائل مستحدثه مورد توجه واقع شده است. در این اواخر هم که تحلیل مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی در آثار شهید صدر (ره) و شاگردان معزز ایشان به مباحث جدی اجتهادی تبدیل گردید. پس ما با یک سنت عمیق حوزوی مواجه هستیم و حال باید با توجه به توسعه و پیچیده شدن مسائل روز بتوانیم با یک کار گروهی و اجتهادی پاسخگوی مسائل جدید باشیم. این مهم امروز در حوزه‌های علمیه با فعالیت شبانه روزی دفتر فقه معاصر در دست پیگیری است و ما در آستانه ورود به یک تحول و توسعه در حوزه های علمیه هستیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: در کنار این کار نیز درختواره رشته ها و حوزه های دانشی «فقه و اصول» و «فقه و حقوق» نیز نهایی شده است که در آینده با استفاده از محصولات دفتر فقه معاصر و سایر مراکز تحقیقاتی می تواند نیازهای علمی طلاب برای ورود به عرصه های جدید دانش را تامین نماید.

به گفته وی، امسال با مصوبه‌ای که ابلاغ شده است تمامی اساتید رسمی دروس خارج می توانند حداقل یک روز در هفته از تدریس خود را به موضوعات فقه معاصری که رسما اعلام می شوند اختصاص دهند؛ در این صورت دروس ایشان ثبت و طلاب  نیز می توانند در مصاحبه شفاهی همان درس فقه معاصر شرکت نمایند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، افزود: از امسال حمایت های حوزه به محصولات این دروس اختصاص می یابد. و طبق آیین‌نامه ابلاغی مقالات و تحقیقات طلاب این دروس از امتیازات مناسبی برخوردار خواهند شد.

اعرافی در مورد پایان نامه‌های فقه معاصر نیز از برنامه حوزه در حمایت از این پایان نامه‌ها خبر داد و بیان کرد: اولین بسته پیشنهادی موضوعات فقه معاصر توسط دفتر فقه معاصر پیشنهاد شده و به زودی در کمیته‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و موضوعات مصوب به جامعه علمی حوزویان اعلام می گردد که خود حرکتی شایان توجه در توسعه این تحقیقات محسوب می شود. قرار شد دفتر فقه معاصر هم در معرفی منابع مورد نیاز برای این پایان‌نامه‌ها همکاری لازم را بنماید و با همکاری معاونت پژوهش بخش تخصصی فقه معاصر نیز در برخی کتابخانه های حوزوی راه‌اندازی گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه