English

مهدی میرزاده در گفت‌وگوی اختصاصی با موج مطرح کرد؛

لزوم تشکیل تیمی همه‌جانبه از شایستگان در هرمزگان

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی هرمزگان ضمن اشاره به این‌که توجه به اقتصاد دریامحور باید اصلی‌ترین رویکرد استاندار آینده‌ باشد، افزود: چیدمان مدیریتی باید به‌گونه‌ای باشد که همه گروه‌ها به‌تناسب توانمندی خود در مدیریت هرمزگان نقش ایفا کنند.

لزوم تشکیل تیمی همه‌جانبه از شایستگان در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، مهدی میرزاده کوهشاهی دکترای جغرافیای سیاسی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان و رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با موج در خصوص چالش‌های پیش روی استاندار آتی هرمزگان، اذعان داشت: حفظ وحدت میان اقشار، گروه‌ها و بخش‌های مختلف جامعه یکی از کلیدی‌ترین مسائل هرمزگان است و استاندار هرمزگان باید امنیت در تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی ... را بسیار مدنظر داشته باشد.

*تکثر قومی، فرهنگی و مذهبی

وی تشریح کرد: هرمزگان استانی با تنوع بسیار بالای فرهنگی و تکثر قومی و مذهبی است که از شرق تا غرب استان را موجودیت‌های فرهنگی مختلفی در برگرفته است و هرکدام دغدغه، سلایق و ذائقه فرهنگی متفاوتی دارند که این مسائل هرمزگان را نسبت به سایر استان‌ها متفاوت می‌کند.

این مدرس جغرافیای سیاسی اذعان داشت: این تفاوت‌ها باعث می‌شود مسائل متفاوتی در هر بخش از استان از اهمیت برخوردار باشد؛ به‌طور مثال مسائل و چالش‌ها در جاسک با پارسیان و لنگه به یک‌شکل نیست، درنتیجه مدیری که بخواهد فضا را مدیریت و منطقه را توسعه دهد، با یک الگو نباید عمل کند و ملاحظات و حساسیت‌های هر منطقه باید درک شود.

*تعاملات تاریخی اقتصادی با همسایگان

وی ضمن اشاره به مرزی بودن استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: تعامل با همسایگان ممکن است تنش‌هایی را به‌صورت رسمی یا غیررسمی ایجاد کند، در این زمینه استاندار باید تجربیات کافی را داشته باشد.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان تشریح کرد: به‌طور مثال بخشی از تعاملات اقتصادی استان با کشورهای همسایه که در بستری تاریخی شکل‌گرفته است، تعاملات قانونی نیست و باید آن را قاچاق خواند اما درهرحال این تعاملات مسئله‌ای تاریخی است که باید تلاش شود با توسعه مناطق و رونق اشتغال از سوق یافتن شهروندان به‌سوی فعالیت‌های غیررسمی و غیرقانونی جلوگیری شود و راه‌حل قهری جوابگو نیست.

*ناکارآمدی سیاست‌ها و راهبردهای گذشته

وی تداوم تجارت غیرقانونی را نشان‌دهنده ناکارآمدی سیاست‌ها و راهبردهای گذشته خواند و افزود: بنابراین مدیریت جدید باید سیاست متفاوتی متناسب با وضعیت مناطق در پیش بگیرد و درک کند که مناطق مرزی کشور، مناطقی توسعه‌نیافته هستند، درآمد در آن‌ها ناپایدار است و ناگزیر افراد در این مناطق به سمت تجارت با خارج از کشور به‌صورت قانونی یا غیرقانونی سوق پیدا می‌کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: در راستای ایجاد توسعه متوازن و همه‌جانبه و برای اینکه بتوانیم چالش‌های امنیتی را در هرمزگان به حداقل برسانیم باید توسعه مناطق ساحلی و کرانه‌ها را مدنظر قرار گیرد و ضمن تشریح و ایجاد مزیتهای نسبی، شهروندان این مناطق را به سمت فعالیت‌های قانونی سوق دهیم.

*تیم همه‌جانبه متشکل از شایستگان

وی بابیان اینکه توسعه اقتصاد دریامحور باید اولویت تیم بعدی مدیریت هرمزگان باشد، گفت: چیدمان مدیریتی استان باید به‌گونه‌ای باشد که همه گروه‌ها به‌تناسب توانمندی خود، در مدیریت هرمزگان نقش ایفا کنند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی هرمزگان گفت: منظور ازآنچه گفته شد این نیست که افراد از همه گروه‌ها، اقشار، روستا و شهرستان‌ها بیایند و سمت‌های مدیریتی را در دست بگیرند بلکه شایستگان و افراد توانمند مناطق در توسعه استان مشارکت داده شوند.

*افزایش رضایتمندی

وی اذعان داشت: به این صورت نباشد که قطعاً از هر منطقه شخصی پست و سمتی را در دست بگیرد، بلکه در چینش‌ها باید افراد توانمند دیده شوند، این مسئله علاوه بر اینکه استان را ازنظر نیروی انسانی و مدیریتی بسیار غنی خواهد کرد، باعث می‌شود بتوانیم رضایتمندی را نیز در بین مناطق مختلف استان ایجاد کنیم.

*به حاشیه رفتن متخصصان

میرزاده گفت: متأسفانه یکی از ضعف‌های استان کمبود نیروی متخصص است اما شوربختانه در مدیریت استان متخصصان موجود نیز مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و به حاشیه رانده می‌شوند.

وی در پایان بیان داشت: این موضوع سبب بی‌انگیزه شدن جوانان می‌شود و مدیریت آینده استان باید ضمن استفاده از متخصصان، تلاش کند ضعف نیروی انسانی به‌خصوص در حوزه‌هایی مانند صنایع، کشاورزی، آبزی‌پروری، گردشگری ساحلی و بوم‌گردی جبران شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی