English

کودکان و نوجوانان بهترین رسانه برای رساندن پیام اهمیت آب هستند؛

" آب " در کتاب های داستانی رنگ قصه گرفت

در آموزش‌های آبی، مخاطبی که انتخاب می شود می تواند از میان اقشار مختلف باشد. اما در این میان، کودکان و نوجوانان جایگاه ویژه ای دارند.

" آب " در کتاب های داستانی رنگ قصه گرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مخاطبی که در آموزش‌های آبی،  انتخاب می شود می تواند از میان اقشار مختلف باشد. اما در این میان، کودکان و نوجوانان جایگاه ویژه ای دارند چرا که از یک سو تاثیر پذیری و آموزش پذیری بالایی دارند و از دیگر سو می‌توانند بر روی افراد دیگر نظیر افراد خانواده و همسالان تاثیرگذار باشند و آموزش ها را منتقل نمایند. همچنین با فاصله زمانی کوتاهی، در جایگاه بهره برداران، تصمیم گیران و تصمیم سازان منطقه و کشور خود قرار می‌گیرند و از طریق آموزش آنها، می‌توان نسلی با آگاهی و حساسیت نسبت به حفاظت آب داشت. کودکان و نوجوانان بهترین رسانه برای رساندن پیام اهمیت آب هستند زیرا هم تاثیر پذیر و هم تاثیر گذار هستند که می تواند علاوه بر تقویت حس مسئولیت پذیری در آنها، می تواند موجبات تعمیق باورها و ترویج هنجارهای درست در مدیریت مصرف منابع آب از طریق آنها در سطح خانواده ها را فراهم سازد. آگاهی دادن با ایجاد حساسیت و درک صحیح از مسئله بودن آب می تواند ضمن تاثیر پذیری بر آنها و نهادینه کردن فرهنگ مصرف صحیح در آنان و تداوم رفتار در بزرگسالی،‌ با تاثیرگذاری کودکان بر رفتارهای اطرافیان به اصلاح رفتار بزرگسالان نیز کمک کرد. بعلاوه این بینش و درک درست از ضرورت صرفه جویی در مصرف آب می تواند زمینه های ارائه و تحقق ایده های خلاقانه برای ایجاد و طراحی راه های مصرف بهینه آب منجر شود.

شرکت آبفا اصفهان با توجه به همین تاثیرپذیری و تاثیرگذاری بوسیله تالیف کتاب هایی در این زمینه قصد دارد تا با آموزش به کودکان و نوجوانان در قالب کتاب های داستانی و مصور مدیریت مصرف بهینه آب را در آنها نهادینه کند و وقتی هنر و هنرمند واسط انتقال پیام به مردم شود بدون شک پیام با سرعت و با مفهوم شیرین‌تری منتقل شده و مانایی و ماندگاری آن پیام بسیار بیشتر می‌شود.

در ادامه این گزارش قصد داریم تا با برخی از آثار منتشر شده شرکت آبفا درحوزه کودکان و نوجوانان با موضوع مدیریت مصرف بهینه آب بیشتر آشنا شویم .

*چیک چیکو

چیک چیکو جون کی بود؟

چی بود؟

یه قطره ی جادویی بود

که شکلشو عوض می کرد ...

این مجموعه اشعار کودکانه در سه شماره به قلم شاعر سعیده موسوی زاده و تصویرگر نگین صادقی منتشر شده است .در مجموعه اول با نام چیک چیکو و قطره های فراری؛ باز بودن شیر آب و تبعات آن به شیوایی و در قالب شعر کودکانه به تصویر آمده است و تلاش قطره را برای بستن شیر آب نشان می دهد. در بخشی از این کتاب می خوانیم :

چیک چیکو هم / با قطره ها از تو شیلنگ / آروم آروم / سُر و سُر وسُر، / اومد پایین / چیلیک چیک افتاد  رو زمین ..

دیگر مجموعه آن با نام چیک چیکو و قطره های بازیگوش است که درباره صرفه جویی مصرف آب در زمان استحمام است و تلاش این قطره را برای هدر نرفتن آب نشان می دهد :

چیک چیکو خیلی غصه خورد

وقتی که دید آب تمیز هدر می ره

چرخید و گرد و گوله شد

گلوله شد

پرید کجا ؟ توی هوا

اون بالا ها

رفت توی شیرآب نشست

سفت شد و راه آبو بست

و آخرین عنوان از این مجموعه تحت عنوان ؛ چیک چیکو و شربت هندوانه است که از زاویه دیگر به موضوع صرفه جویی آب نگاه می کند و الگو کشت را مدنظر خود قرار داده که در این میان کاشت هندوانه به نمونه در نظر گرفته شده که باعث هدر رفت آب در سطح وسیعی می شود و در آخر نیز پس از برداشت این محصول شاهد خراب شدن آن و حتی به درستی نیز در میان مردم مصرف نمی شودو حجم بسیاری از آن دور ریز می شود.

چیک چیکو جون و زنبورا

وقتی به اون جا رسیدن

شربت هندوانه رو سرکشیدن

این جوری هم زنبورا سیر سیر شدن

هم دیگه آب هدرنرفت

*روزی که عالیه خانم به خانه مامانی آمد

این اثر که برای گروه سنی نوجوانان به قلم سعیده سیاحیان و تصویرگری محمد حمزه ای منتشر شده است. " عالیه خانم به دستور سرور خانم به خانه مامانی آمده بود برای تمیز کردن و مامانی به او گفته بود که از پایین ، خانه دایی شروع کند. او به خانه دایی رفت از آنطرف هم دایی نمی خواست کسی خانه او را تمیز کند و با مامانی مشغول جر و بحث بودند چون دایی معتقد بود این ها فقط بلدند آب زیادی بریزند  و ... ". این داستانی به خوبی بهینه مصرف کردن آب را در تمیزکردن منزل ، سرویس های بهداشتی ، حیاط و .. نشان می دهد و راهکار مناسبی برای آن به خواننده ارائه می کند. در بخشی از این کتاب می خوانیم:

" ببین مادر من ، کره زمین دارد رو به نابودی می رود . درست که هفتاد درصدش را آب گرفته ، اما آب شیرین رو به تباهی و نابودی و اتمام است . ما باید ذخایرمان را نگهداری کنیم برای آیندگان . وقتی آب نیست ، من چه چیز را باید تمیز کنم ؟ "

از دیگر آثار انتشاریافته سازمان آبفا در زمینه مصرف بهینه آب برای کودکان و نوجوانان به : اخم مولک ، آبان شهر ، آچرا اینقدر تشنمه آخه ، آقای پشم و پیلی ، تو چی فکر می کنی ، تیک تیک چکه ، خنده های انگور ، دوبی و نانی ،دوست جدیدم توپی ، دوست دارم پیشم بمانی ، صدای چی بود ، کتاب آب دوست همیشگی ما ، مداد رنگی بیار ، ماجرای ماری که توی دیوارخانه ما زندگی می کرد و منظومه آبکی اشاره کرد.

در خصوص تصویر سازی کتاب های منتشر شده می توان به دو نکته اصلی اشاره کرد : در آفرینش تصویرها نوعی چیستان یا معما مدنظر تصویرگر بوده است. این تصویرها نه تنها منفعل و بی ارتباط با متن نیستند، بلکه به خوبی ذهن و خیال و احساس مخاطب را برمی انگیزاند.

نکته دوم ؛ وفاداری به سلیقه و توان درک کودکان، اصلی است که هم در متن و هم در تصویر دیده می‌شود. گنجینه واژگان و بهره گیری از عناصر ادبی در هر دو گروه سنی، ویژگی‌هایی دارد که نویسنده متن آن‌ها را پذیرفته  و تصویرگر نیز با استفاده مناسب از عناصر دیداری و مفهومی است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه