English

محمود رضا خواجه نصیری :

نقدینگی پیشران بازار سرمایه در کشور است

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن بیان داشت: نقدینگی پیشران بازار سرمایه در کشور است و سایر فاکتورها پیشران نیستند.

نقدینگی پیشران بازار سرمایه در کشور است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، محمود رضا خواجه نصیری در همایش تحلیل وضعیت اقتصادی ایران و تاثیرات آن بر بازار سرمایه گفت: نقدینگی پیشران بازار سرمایه است، سایر فاکتورها پیشران نیستند، وقتی یک سد پر شود طبیعتا آب آن سر ریز می شود، متاسفانه در داخل کشور همه اقشار جامعه را به سمت بازار سرمایه سوق دادند.

وی با بیان اینکه علت اصلی افزایش نقدینگی، کسری بودجه دولت است، بیان کرد: به احتمال فراوان دولت جدید رکود بیشتر را به تورم افشار گسیسخته ترجیح خواهد داد، برای کسری بودجه هم راهکارهای فروش اوراق، فروش سوری اوراق، فروش آزادانه نفت و فروش تحریمی نفت وجود دارد که هر کدام تاثیرات خود را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن با بیان اینکه پیش بینی وضعیت آینده با توجه به تغییر دولت بسیار مهم است؛ اظهار داشت: اقتصاد کشورمان به شدت متاثر از تصمیم گیری هاست، در حقیقت یک فاصله بین فضای پر از رونق اقتصادی و یک فضای رکود اقتصادی داریم، با همین تصمیم تمام نهادهای اقتصادی کشور تحت تاثیر قرار می گیرند.

خواجه نصیری با بیان اینکه تفکر افراد سیاسی در آینده مهم و تاثیرگذار است، تصریح کرد: دولت ها در 4 سال اول خود راحت تر تورم را کنترل کرده اند.

وی با اشاره به اینکه تفاوت بین دوره های کوتاه مدت و بلند مدت بسیار زیاد است و آنچه در اقتصاد کشورمان بارها تکرار شده این بوده که برخی افراد ثروتمندتر شده اند، خاطرنشان کرد: برخی افراد چنین فضاهایی را شناسایی می کنند و به موقع وارد بازارهای پر بازده می شوند، در کشورهای دیگر صحبت از قوانین 5 یا 10 ساله توسعه است بدین معنی که اقتصاد و توسعه پایدار که باید بلند مدت و ثابت باشد این موارد نباید با تغییر تفکر و دولت، تغییر کند.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن گفت: جهان از بحران مالی سال 2008 تجربه خوبی کسب کرد و در دوران کرونا خیلی زود خود را کوچک و خیلی زود هم بزرگ کردند و کمتر آسب دیدند.

وی با بیان اینکه بورس تهران در حال حاضر در سیکل رونق و تورم در وضعیت با ثباتی قرار دارد، افزود:  ثبات به معنی رشد قیمت نیست بلکه به معنی کاهش ریسک است، سال 99 بورس با اقبال مردمی مواجه شد ولی سپس مردم اعتماد خود را از دست دادند، برخی بیانیه دادند که بورس عامل تورم است در حالی که برعکس این قضیه است، هر زمان هم که افرادی قصد حمایت داشتند به دلایل مختلف نگذاشتند.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن گفت: بحران را نباید با بحران آفرینی حل کرد، این وضعیت بورس تقصیر هرکسی هم که باشد نباید انرژی منفی وارد بورس و جامعه کرد تا حمایت شود.

خواجه نصیری بیان داشت: بازار سرمایه نیازمند اتحاد دولتمردان و قوای سه گانه است تجربه اقتصاد جهانی نشان داده که راه توسعه اقتصادی هر کشوری از مسیر بازار سرمایه می گذرد، می توانیم در بازار سرمایه همه با هم سود کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: هرگونه تعلل و فرصت سوزی در شرایط کنونی تبعات جبران ناپذیری برای اقتصاد کشور دارد.

مسعود گلشیرازی با اشاره به  رشد نقدینگی و تحریم های بین المللی افزود: اگر کم تدبیری نبود امروز شرایط بازار سرمایه به مراتب بهتر بود و امروز می توانستیم به عنوان یک مطالبه ملی به آن نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه میزان تسهیلات بانک ها به مراتب بالاتر از تورم است، تصریح کرد: متاسفانه این تسهیلات به سمت تولید نیز نرفته است، پس از سال 84 بازار سرمایه دوره جدیدی را شروع کرد و صندوق ها در بازار سرمایه توانستند بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کنند،  اگر امروز در بازار سرمایه با بحران مواجه هستیم به دلیل وجودشرکت های وابسته به دولت هستیم.

این مقام مسئول پیرامون شاخص های محیط کسب و کار در استان اصفهان خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور نرخ استهلاک از سرمایه پیشی گرفته که پیامدهای نامطلوبی به دنبال خواهد داشت، بنده در یک دهه اخیر بارها به این امر متذکر شده ام.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه اصفهان صنعتی و دومین اقتصاد برتر کشور است، گفت: باید از اصفهان به عنوان پیشران اقتصاد کشور استفاده کنیم، اگر در اصفهان نرخ تشکیل سرمایه منفی شود برای کشور هم مضر خواهد بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه