English

اشتغالزایی بیش از ۳۰۰ نفر توسط پیشرانِ حوزه پوشاک استان کرمانشاه

پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در حوزه پوشاک استان کرمانشاه از ایجاد اشتغال برای بیش از 300 نفر در استان خبر داد و افزود: اگر در این طرح از سوی مسئولان حمایت شده و مجوزهای لازم جهت کار را دریافت کنیم، ظرف مدت دو سال زمینه اشتغال بیش از چند برابر این آمار را در استان فراهم می کنیم.

اشتغالزایی بیش از 300 نفر توسط پیشرانِ حوزه پوشاک استان کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، سجاد تیموری با بیان اینکه مدت زیادی از ورودش به حرفه پوشاک نمی گذرد، "کرونا" را عامل اصلی ورودش به این حرفه عنوان کرد و افزود: فعالیت اصلی من در حوزه صنعت است و تا دوسال پیش در شهرک صنعتی فرامان کارخانه داشتم تا اینکه با شیوع کرونا همه چیز عوض شد.

تیموری گفت: با شیوع کرونا تعداد زیادی از زنان بی سرپرست و بدسرپرست از کاربیکار شدند و مراجعات آنها به دفتر انجمن زنان کارآفرین که همسر من مدیریت آن را برعهده دارد افزایش پیدا کرد، با افزایش حجم مراجعات با مشورتی که با هم داشتیم، تصمیم گرفتیم برای این زنان ایجاد اشتغال کنیم و درگام اول سراغ تولید ماسک رفتیم.

وی افزود: ظرف مدت کوتاهی و طی جلساتی آموزش دوختِ ماسک به حدود 50 نفر از زنان بدسرپرست و بی سرپرست داده شد و سپس با تهیه پارچه ماسک و برش آن، کار دوخت ماسک توسط این زنان انجام شد.

پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در حوزه پوشاک استان کرمانشاه گفت: برای انجام این کار، مجوزهای لازم از معاونت غذا و دارو را اخذ کرده و در نهایت توانستیم حدود 200 هزار عدد ماسک تولید کنیم، ماسک هایی که در دفتر انجمن زنان کارآفرین برش می خوردند و عمدتا در منزل، توسط زنان بدسرپرست و بی سرپرست زیردوخت می رفتند.

تیموری گفت: پس از مدت کوتاهی و با افزایش تولید ماسک در استان، بازار کار عملا از دست رفت، اما نباید اجازه می دانیم امید این زنان ناامید شود بنابراین تصمیم گرفتیم وارد حوزه تولید پوشاک شویم.

وی افزود: چالش اصلی ما برای ورود به این حرفه عدم مهارت کافی زنان بدسرپرست و بی سرپرست در دوخت لباس بود، بنابراین طی دوره هایی فقط راسته دوزی و دوخت را به آنها آموزش دادیم تا بتوانند پارچه هایی که از قبل برش زده ایم را بدوزند.

تیموری گفت: با این کار توانستیم کارگاه های متعددی راه اندازی کنیم و با بسیاری از ارگان ها برای دوخت لباس کار قرارداد ببندیم.

این کارآفرین کرمانشاهی از راه اندازی کارگاه تولید پوشاک در زندان هم خبر داد وافزود: طی همکاری با اداره کل زندان ها توانستیم یک کارگاه تولید پوشاک را هم برای اشتغال زندانیان راه اندازی کنیم.

تیموری به راه اندازی کارگاه تولید کالاهایی چرمی هم اشاره کرد و افزود: در این کارگاه نیز توانستیم 58 نفر از زنان بدسرپرست و بی سرپرست را تحت پوشش ببریم و هم اکنون این کارگاه با برند "چرم آهو" فعال است.

وی افزود: در مجموع در حال حاضر 13 کارگاه فعال در حوزه های مختلف پوشاک، صنایع دستی، کالای چرمی و ... داریم که بیش از 500 نفر در آنها مشغول به کارند.

وی با اشاره به پیگیری ثبت برند "اس تی دی" برای پوشاک تولیدی کارگاه هایش، گفت: در این زمینه با شرکتی در تهران صحبت کرده و پیگیر انجام کارهای آن هستیم.

وی از پیگیری برای صادرات محصولات تولید کارگاه هایش هم خبر داد و ابراز امیدواری کرد با کسب مجوزهای لازم در آینده نزدیک صادرات انواع تولیدات مشاغل خانگی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه عمده محصولات تولیدی کارگاه‌ها بصورت سفارشی است، گفت: عمدتا با دستگاه ها و نهادهای مختلف برای تولیدات پوشاک، کالای چرمی و ... همکاری داریم و از طرفی بخشی از فروش ما از طریق حضور و معرفی تولیداتمان در نمایشگاه های مختلف است.

تیموری گفت: علاوه بر نمایشگاه های داخلی به فکر برگزاری نمایشگاه در سلیمانیه وکرکوک کشور عراق هم هستیم اما تاکنون به دلیل شرایط نامساعد امنیتی کشورعراق نتوانستیم آن را برگزار کنیم.

وی افزود: بخش عمده دیگر فروش هم از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرم است و درحال حاضر در بیش از 170 شبکه اجتماعی و اپلیکیشن جهت فروش محصولاتمان حضور فعال داریم.

این پیشران حوزه پوشاک در ادامه با اشاره به مشکلات و چالش های این حوزه، گفت: یکی از مشکلات اصلی در این زمینه بحث عدم همکاری مسئولین در صدور مجوزهای لازم برای فعالیت است.

وی افزود: بطور مثال حدود یک سال است که به دنبال کسب مجوز هفت گانه برای شرکت در مناقصات "البسته و خدمات" هستیم اما همکاری لازم در این زمینه صورت نمی گیرد و عمده کار در این حوزه به افراد غیربومی داده می شود.

تیموری گفت: واگذاری مناقصات به افراد و شرکت های خارج از استان در حالی است که همان کار را در استان با یک دهم قیمت انجام می دهیم، اما متاسفانه همکاری لازم برای صدور مجوزات صورت نمی گیرد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات، بحث عدم همکاری دستگاه ها با یکدیگر برای پیشبرد کار تولیدکنندگان است، بطور مثال وقتی برای یک مجوز نیازمند همکاری چند دستگاه هستیم آنقدر میان دستگاه‌های مختلف پاسکاری می شویم که در نهایت از گرفتن مجوز خسته می شویم، متاسفانه لج و لجبازی های بسیاری میان دستگاه های مختلف وجود دارد و این میان فقط تولیدکنندگان و کارآفرینان متضرر می شود.

تیموری گفت: متاسفانه میان بخش خصوصی و دولتی هم همین وضعیت حاکم است و هیچکدام دیگری را به رسمیت نمی شناسد و به صورت جزیره ای عمل می کنند و این شیوه کار موجب بازدارندگی فعالیت و اهداف اشتغال و توسعه کارآفرینان می شود.

این کارآفرین حوزه پوشاک، گفت: من به عنوان یک کارآفرین که سالهاست در حوزه های مختلف فعالیت دارم نه پول می خواهم و نه تسهیلات و تنها خواسته من تسهیل صدور مجوز است، انتظارمان این است که اجازه دهند کار کنیم و فقط این میان برای ما ایجاد مشکل نکنند.

این کارآفرین کرمانشاهی تاکید کرد: اگر مسئولین فقط مجوزهای لازم برای تولید را صادر کنند و کاری به کار ما نداشته باشند با تجربه ای که کسب کرده ام میتوانم ظرف مدت دو سال بیش از چند برابر آمار فعلی در حوزه مشاغل خانگی اشتغالزایی کنم.

وی در ادامه با اشاره به آشنایی دوساله با طرح توسعه مشاغل خانگی، گفت: از طریق سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه با این طرح و ویژگی های آن آشنا شدیم.

تیموری از این طرح به عنوان یک طرح کاربردی در توسعه مشاغل خانگی یاد کرد و افزود: در این طرح افرادی که تجربه بیشتر و مهارت کافی دارند در حوزه های مختلف مشاغل خانگی از جمله فرش،تولید پوشاک، گلیم و ... به عنوان "پیشران" انتخاب می شوند و افرادی به عنوان زیرمجموعه این افراد مشغول به کار می شوند.

این پیشران حوزه  پوشاک استان گفت: در این طرح در حوزه پوشاک، آموزش رایگان، مواد اولیه، مدیرکل فنی و کنترل کیفیت که بر روند اجرای کار نظارت داشته باشد را تامین کرده و در اختیار زیرمجموعه ها قرار می دهیم.

وی افزود: زیرمجموعه ها در این طرح فقط کار دوخت را طبق آموزش هایی که دریافت کرده اند انجام میدهند و بصورت ماهانه دستمزد دریافت می کنند.

تیموری خاطرنشان کرد: تولیدات ما هم به گونه ای است که از قبل سفارش انجام آن را دریافت کرده ایم بنابراین نگرانی برای فروش وجود ندارد.

این کارآفرین کرمانشاهی گفت: در مجموع طرح ملی توسعه مشاغل خانگی طرح خوبی است، اما برای کارایی بیشتر بهتر بود که با پیشران ها هم مشورت صورت می گرفت چرا که یکی از مشکلات عدم اتصال پیشران ها در این طرح است و اگر بتوانیم با پیشران های دیگر در حوزه های مختلف ارتباط داشته باشیم میتوانیم مشاغل خانگی در حوزه های مختلف را توسعه دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی