English

فاضلی در گفتگو با موج:

نام بزرگ کرمانشاه در تقویم ملی می‌تواند مقدمه توسعه باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه گفت: بنا بر فرموده مقام معظم رهبری، این استان "سینه ستبر و چهره زیبای ایران" است و همه "ما "، این "ما' که عرض می‌کنم فقط مختص به مای دولت و یا ما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه و یا یک بخش از دستگاه‌های فرهنگی خاص نیست، این "ما' همه ما هم استانی‌ها و همه شهروندان را در برمی‌گیرد و همه باید با سرمایه‌گذاری برای این روز خاص، ضمن معرفی پتانسیل و ظرفیت‌های مثبت استان کرمانشاه، بتوانیم از این موقعیت ویژه به‌عنوان یک امتیاز بهره بگیریم.

نام بزرگ کرمانشاه در تقویم ملی می‌تواند مقدمه توسعه باشد

به گزارش شیما فتحی خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، نام‌گذاری پنجم مرداد به نام روز ملی کرمانشاه برگرفته از یاد و خاطره دلاور مردی‌ها و رشادت‌های رزمندگان اسلام در عملیات مرصاد است؛ زیرا این عملیات به‌نوعی نقطه پایان جنگ تحمیلی محسوب می‌شود و بیانگر مقاومت مثال‌زدنی مردم کرمانشاه در طول دوران دفاع مقدس است.

اما اینکه چه شد و چگونه کرمانشاه به‌عنوان یک برند در تقویم ملی ایران در حال ثبت شدن است، در گفتگو با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه جویا شدم:

کرمانشاه شروع و پایان هشت سال مقاومت ایران در برابر دنیا

روایت مرصاد و شرح رشادت‌های کرمانشاه از زبان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه این‌گونه است: واقع امر این است که کرمانشاه استان خاصی به استناد کتب تاریخی از لحاظ موقعیت مکانی و استراتژیک به شمار می‌رود چرا که این استان به لحاظ وجود گردنه‌ها و موقعیت ویژه منطقه‌ای و مرزی بودن بخصوص در غرب کشور بسیار حائز اهمیت بوده و هست.

بهرام فاضلی زاد ادامه داد: جنگ تحمیلی به روایت کتب تاریخی که مردم آن را مطالعه می‌کنند در 31 شهریور 1359 شروع شد؛ اما واقعیت امر این است که از خرداد و تیرماه 1359 در کرمانشاه شروع‌شده بود و شاهد آن نیز همین است که مناطق مرزی ما در قصرشیرین و سرپل ذهاب توسط خمپاره و هم سلاح‌های دیگر مورد هجمه‌های متوالی بعثی‌های عراق قرار می‌گرفت و از این حیث نقطه شروع جنگ تحمیلی از کرمانشاه بوده و در طول 8 سال دفاع مقدس وجود نقاط خاص و استراتژیک استان شرایط جنگ را به سمتی برد که عملاً بخشی از خاک ما در اختیار عراق قرار گرفت، نمونه مصداقی این اسارت‌ها و بازپس‌گیری‌ها را در روایت عملیات بازی دراز به‌عنوان یک فراز در عملیات جنگی ایران می‌بینیم و هرساله سالگرد این واقعه افتخارآفرین را گرامی می‌داریم.

واقع امر این است که شهرهای همچون ایلام، مهران و دهلران و بخش‌هایی از مناطق غرب کشور تقریباً در آن شرایط جنگی و حتی بعضاً تا پایان جنگ تحمیلی نیز تحت تأثیر شرایط خاص استان کرمانشاه بودند و به همین منظور نیز کرمانشاه مآمن حضور بسیاری از فرماندهان بزرگ جنگی کشور در آن روزهای سخت بود و جنگ از این منطقه مقاوم پرور فرماندهی می‌شد.

وی گفت: زمانی که در سال 67 حضرت امام خمینی‌(ره) آتش‌بس را پذیرفتند، بعد از پذیرش این خیال خام در دل صدام، عراق و همچنین منافقین کوردل و همدستان آنان ایجاد کرد که شرایط جمهوری اسلامی یک شرایط شکننده و انفعالی است و فرصت خوبی را می‌دیدند که به رؤیاهای شیطانی خودشان در تصرف کشور ایران جامه عمل بپوشانند و به خیال خامشان نظام ظرف چند روز سقوط خواهد کرد.

بر این اساس یک عملیات گسترده‌ای را تدارک دیدند و حملاتی را از بخش‌های مختلف کشور شروع کردند که شاخص آن در استان کرمانشاه و جنوب کشور و کردستان اتفاق افتاد؛ دشمن با پشت سر گذاشتن مرزهای رسمی کشور و تصرف شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل ذهاب، کرند و دالاهو به شهرستان اسلام آبادغرب رسید و در این شهرستان تاریخ بهترین گواه است که آن جنایتکاران روی هر نوع جنایت مردمی را سفید کردند، بیمارستان اسلام‌آبادغرب را با تمامی بیمارانش از زن و مرد و کودک و پیر به آتش کشیدند و خیلی‌ها را کشتند؛ مردم مقاوم این خطه تمامی این دردها و فجایع را با گوشت و پوست خود لمس کردند و همچنان وفادار و مقاوم در مقابل دشمن ایستادگی کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه افزود: مقارن با این عملیات یک خیزش بزرگ در کشور به وجود آمد که در مقابل این هجمه دشمن، تمامی مردم بازهم پا به عرصه گذاشتند و در میدان حاضر شدند و عملیات مرصاد با آن اوج و ابهتش خلق شد و این عملیات غرورآفرین در واقع به‌عنوان نقطه ختم جنگ تحمیلی در استان کرمانشاه شکل گرفت و هم صدام و همدستانشان به‌نوعی حساب کار دستشان آمد و هم منافقین کوردلی که به دامن دشمن برای دستیابی به اهداف پوچ خود روی آورده بودند به سزای اعمالشان در تنگه چارزبر رسیدند.

فاضلی تأکید کرد: ازاین‌جهت واقعاً استان کرمانشاه در سطح کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آن‌هم به این دلیل است که پس از هشت سال جنگ در این استان ختم شد و پس‌ازآن تاکنون هیچ‌گونه دست‌اندازی و یا حمله احتمالی به کشور در هیچ‌یک از مناطق کشور حتی در حد تهدید به وقوع نپیوسته است و درواقع "عملیات مرصاد" مهر اختتام پروسه جنگ هشت‌ساله ایران، در کرمانشاه شکل گرفت.

روز ملی کرمانشاه

وجه‌تسمیه کرمانشاه و مرصاد ریشه در مقاومت و خلوص دارد

از وی در باب چگونگی شروع عملیات مرصاد برای نام‌گذاری "روز کرمانشاه" پرسیدم و در پاسخ گفت: استان ما ظرفیت‌های بسیار و متنوعی دارد، استانی است که از جهت مباحث اعتقادی و عقیدتی، فکری، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، کشاورزی و ... وجوه و شاخص‌های زیادی را دارا است؛ ما استانی هستیم که دروازه ورود به عتبات عالیات از دیرباز تاکنون بوده‌ایم و درب منازل مردم کرمانشاه به روی همه زائران چه از داخل ایران و چه خارج از کشور همیشه باز بوده و در واقع کرمانشاه خاستگاه قدیمی‌ترین مرز در شمال غرب کشور با عنوان مرز خسروی بوده است.

صفات اخلاقی مردم استان ما هم زبانزد است و همه مردمان کرمانشاه را به جوانمردی، فتوت و پهلوان‌پروری می‌شناسند و مردمان ما به‌واقع تمام صفات یک کرد غیور مسلمان را دارند.

ازاین‌رو معمولاً در سطح کلان در بحث نام‌گذاری‌های سعی بر این مهم می‌شود که به یک وجه شاخص اشاره بکنند که مورد وفاق عمومی آحاد مختلف مردم باشد، ذکر این نکته مهم را هم نباید فراموش کنیم که همه استان‌های کشور دارای یک روز خاص ملی نیستند و چه‌بسا در یک استان با وجود ظرفیت‌های متنوع، فراز خاصی رخ نداده باشد که حتماً در آن استان روز خاصی به‌عنوان روز ملی ثبت گردد.

من‌باب مثال در استان خوزستان در سوم خرداد در شهر خرمشهر یک اتفاق خاص آزادسازی صورت پذیرفت که ناخودآگاه در اذهان چه نام‌گذاری صورت بپذیرد و چه نپذیرد باقی‌مانده است.

فاضلی ادامه داد: از حدوداً دو دهه گذشته تاکنون بحث بر این مهم قرار گرفت که استان کرمانشاه به لحاظ همین صفات شاخصی که دارد، صاحب یک روز خاص در تقویم کشور شود و به این بهانه با گرامیداشت یاد و خاطره بزرگان استان، وقایع مهم اتفاق افتاده در این استان ماندگار گردد، در همین راستا پیشنهادات زیادی مطرح شد، مثل‌اینکه یکی از روزهای سال 65 که کرمانشاه مورد هجمه چند فروند موشک به‌صورت مستمر چند دقیقه بمباران شد و قریب به 800 شهید در آن روز دادیم و یا روزهای دیگری ازاین‌دست را به خود اختصاص می‌دادند، را به‌عنوان "روز کرمانشاه" نام‌گذاری کنیم.

درمجموع کارگروه‌هایی که در شورای پژوهشی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمانشاه و شورای فرهنگ عمومی استان که به بررسی و تحلیل در این موضوع می‌پرداختند، تشکیل شد درنهایت تقریباً کارگروه‌های تخصصی اجمالاً و یک‌صدا به این رسیدند که از روزهایی که می‌توانیم به‌عنوان روز ملی کرمانشاه و حتی " روز ملی ایران" نام ببریم، سالروز عملیات مرصاد در 5 مرداد خواهد بود.

در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمانشاه موضوع مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت، دستگاه‌های ذی‌ربط و اصحاب فرهنگ و هنر استان اظهار نظرات مختلف را انجام دادند و در سال 1399 پیشنهاد تاریخ 5 مرداد به‌عنوان روز ملی کرمانشاه به صحن شورای فرهنگ عمومی استان رفت.

در این شورا که به ریاست نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه، نایب‌رئیس آن استاندار کرمانشاه و دبیر شورا نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان می‌باشد، تقریباً سه جلسه مورد بررسی و مطالعه با حضور اعضا قرار گرفت و خوشبختانه حضور موفق حضرت آیت‌الله محمدی عراقی، نماینده منتخب مردم در مجلس خبرگان رهبری که هم عضو شورای فرهنگ عمومی کشور هستند و هم به‌عنوان عضو ناظر از سوی این نهاد کشوری در شورای فرهنگ عمومی استان شرکت داشتند و البته با تأکیدات نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه کرمانشاه و پیگیری‌های مداوم استاندار کرمانشاه، پروسه تصویب روز ملی کرمانشاه به‌سرعت تسهیل شد و نتیجه بر این قرار گرفت که با تصویب استانی بلافاصله وارد شورای فرهنگ عمومی کشور بشود و با توجه به این مهم که تمامی درخواست‌های فرهنگی، اجتماعی و مردمی تمامی استان‌های کشور نهایتاً به این شورا جهت بررسی ارجاع داده می‌شود، به طبع به لحاظ حجم موضوعات و مباحث مختلف موجود در صحن شورا، تصویب یک طرح زمان‌بر است.

اما همچنان که پیش‌تر نیز عنوان کردم با پیگیری‌های ویژه‌ آیت‌الله محمدی عراقی، در مورخ 4 بهمن 1399 مصوب شد که روز مقاومت و پایداری مردم کرمانشاه که همان روز عملیات غرورآفرین مرصاد در سال 67 هست، "روز ملی کرمانشاه" نام بگیرد، این مصوبه تصویب شد اما به استان‌ها ابلاغ نشد چون باید تائید نهایی را بگیرد، نهایتاً در تاریخ 25 اردیبهشت 1400 خوشبختانه با نامه ریاست شورای فرهنگ عمومی کشور به استان ما ابلاغ شد.

در ادامه پروسه اداری این مصوبه به شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رود و ازآن‌جهت که این شورا معمولاً مصوبات شورای فرهنگ عمومی مصوب مورد تائید قرار می‌دهد، امیدواریم از سال آینده، 5 مراد با نام "روز ملی کرمانشاه" در تقویم کشور ثبت شود.

نام بزرگ کرمانشاه در تقویم ملی می‌تواند مقدمه توسعه باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه در ادامه گفت: حال این سؤال مهم مطرح می‌شود که نام‌گذاری این اسم در تقویم کشور چه اتفاقی قرار است که بیفتد؟ اول آنکه جز چند شهرستان محدود مثل دزفول و خرمشهر، سایر استان‌ها دارای روز بخصوصی در کشور نیستند و در واقع استان کرمانشاه نخستین استان کشور است که صاحب این عنوان‌شده است، از طرف دیگر بنا بر فرموده مقام معظم رهبری در سفر مهرماه 1390 به کرمانشاه که این استان را "سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی' نامیدند و در خصوص بهره‌برداری ما از این رویداد فرهنگی مهم به اعتقاد من باید به این شکل باشد که "ما "، این "ما' که عرض می‌کنم فقط مختص به مای دولت و یا ما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه و یا یک بخش از دستگاه‌های فرهنگی خاص نیست، این "ما' همه ما هم استانی‌ها و همه شهروندان را در برمی‌گیرد، درست است که عملیات مرصاد در شهرستان اسلام‌آبادغرب اتفاق افتاده و یک بخش خاصی را در برمی‌گیرد؛ اما این روز متعلق به‌تمامی شهرستان‌های کرمانشاه است، همه اصحاب هنر و فرهنگ و رسانه، همه دستگاه‌های دولتی و خصوصی و.. و باید به شکلی سرمایه‌گذاری برای این روز خاص صورت بپذیرد که ضمن معرفی پتانسیل و ظرفیت‌های مثبت استان کرمانشاه به مردم خودمان و سایر نقاط کشور و جهان، بتوانیم از این موقعیت ویژه به‌عنوان یک امتیاز بهره بگیریم.

من‌باب مثال در بحث رونق صنعت گردشگری استان، معرفی قابلیت‌های و توانایی‌های طبیعی، انسانی، صنعتی، فرهنگی، اجتماعی و ... استان کرمانشاه در بحث جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی...

فاضلی تأکید کرد: واقعاً استان کرمانشاه در بسیاری از مواهب الهی همچون برخورداری از ظرفیت چهارفصلی در خود استان که به‌صورت هم‌زمان در کنار شهرستان‌های سرد و خنکی همچون سنقر می‌توانید با طی مصافت اندک، گرمای هوای قصرشیرین را به‌راحتی تجربه کنید، منطقه بکر و بی‌نظیر اورامانات، روانسر و جوانرود با مردمانی بسیار مهربان و مهمان‌نواز واقعاً یک ظرفیت بزرگ برای کرمانشاه به شمار می‌رود.

منابع خاص کشاورزی، باغداری، دام‌پروری و ... در مناطق مختلف استان کرمانشاه از صحنه و هرسین و کنگاور گرفته تا پاوه و ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب، دالاهو، اسلام آبادغرب و... که در نوع خود بسیار کم‌نظیر و درخور توجه‌اند.

"روز کرمانشاه" فقط یک روز ساده نباشد

وی افزود: حال وظیفه همه ما است که این برند ملی "روز کرمانشاه" تنها محدود به یک روز نباشد و بلکه از این ظرفیت در مسیر حل‌وفصل بخشی از مشکلات کرمانشاه جبران کنیم و با جذب سرمایه‌گذار و تزریق نقدینگی در سطح استان به سمت ارتقای فرهنگ کار و تلاش در بین مردم بپردازیم و از آن مهم‌تر به سمتی حرکت کنیم که گردشگران داخل و خارج از کشور، استان ما را به‌عنوان استان بکر و هدف بشناسند.

ما دارای آثار و ابنیه تاریخی منحصربه‌فردی هستیم، قدیمی‌ترین کتیبه جهان در سرپل ذهاب قرار دارد، ما صاحب بیستونی هستیم که ثبت بین‌المللی شده، ما صاحب طاق‌بستان با آن حجم قدمت و افتخار هستیم، در کنار این‌همه مواهب، ما صاحب فرهنگ غنی مذهبی هستیم که نمودش را در تکیه بیگلربیگی و معاون الملک و سایر تکیه‌های سطح شهر می‌توانیم مشاهده کنیم، ما صاحب فرهنگی هستیم که یکی از قطب‌ها و قله‌های خوشنویسی طول تاریخ ایران با نام میرزا محمدرضا کلهر به ما تعلق دارد.

ما صاحب فرهنگی هستیم که در آن مرحوم آیت‌الله نجومی به‌عنوان خوشنویس مبارز در جهان اسلام شناخته‌شده است، ما صاحب شعرا و اندیشمندانی همچون علی‌محمد افغانی که صاحب یکی از بزرگ‌ترین رمان‌های ایران و فارسی‌زبان است (شوهر آهو خانم)، شعرایی بزرگی همچون مرحوم بهزاد، مرحوم احمد عزیزی که خودش صاحب سبک بود، در دل کرمانشاه رشد و نمو پیدا کرده‌اند، نویسندگان بزرگی همچون رشید یاسمی تا نویسندگان و اساتید بزرگ معاصر همچون دکتر کزازی، دکتر محمدعلی سلطانی بزرگ‌شده این خطه پهلوان‌پرور هستند، در حوزه هنر بزرگانی همچون استاد شهرام ناظری، استاد علی‌اکبر مرادی، استاد میرزاده، سید جلال محمدیان، کیهان کلهر، کیخسرو پورناظری و ...همگی زاده دیار خوش‌نشین کرمانشاه هستند و در هر عرصه‌ای که ورود می‌کنیم این استان واقعاً دارای یک برند و شاخص است.

هنر تئاتر در کرمانشاه یکی از قله‌های افتخار کشور محسوب می‌شود و مصداق آن خیل هنرمندان کرمانشاهی فعال در شبکه مختلف کشور هستند، در عرصه رسانه، قدمت این حرفه در استان ما به بیش از صدسال می‌رسد و ما صاحب بزرگانی هرکدامشان به‌مثابه همان تمثیل مقام معظم رهبری "سینه ستبر و چهره زیبای کشور" هستند، در حوزه‌های علمی نیز واقعاً کرمانشاه با داشتن بزرگانی همچون پرفسور شمسی‌پور و دکتر معصومی و بزرگان دیگر هرکدام در تخصص خود یک وزنه بزرگ محسوب می‌شوند و درمجموع می‌خواهم به این نکته مهم برسم که می‌طلبد که باوجود این‌همه پتانسیل، کرمانشاه را بیش‌ازپیش به ایران و جهان معرفی بکنیم و درواقع این روز باید به‌عنوان نقطه عطفی برای این استان باشد که همگی دست‌به‌دست هم بدهیم و آن وجوه مثبت کرمانشاه را بنمایانیم و از این طریق بخشی از مشکلات استان را حل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه با تأکید بر نقش کلیدی اصحاب رسانه به‌عنوان منعکس‌کننده بخش‌های قوت و افتخارآفرین کرمانشاه، خاطرنشان ساخت: حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه برای این روز هم برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده که شاخص آن را در جشنواره تئاتر مرصاد می‌توان مشاهده کرد، شروع کار از گذشته خورده شده اما به لحاظ شرایط کرونایی موجود، تا 31 شهریور مهلت ارسال آثار وجود دارد و در آبان ماه انشاء اله از جشنواره با تکرار روز ملی کرمانشاه برگزار خواهد شد، هرچند در سنوات 11 دوره گذشته جشنواره ملی تئاتر مرصاد با استقبال بالا روبرو بوده‌ایم، قطعاً این رویداد فرهنگی مهم این ظرفیت را دارد که گردشگر زیادی را به شهرستان اسلام آبادغرب و کرمانشاه جذب کند.

کلام آخر دکتر بهرام فاضلی توجه به این نکته مهم بود که "حق مردم اسلام آبادغرب در گرامیداشت روز ملی به‌عنوان نوک پیکان مقاومت در این روز، بسیار محفوظ است و یاد و خاطره شهدای بزرگوار این شهرستان را گرامی می‌داریم."

مرصاد نام عملیاتی است که توسط منافقین و با حمایت رژیم بعث صدام و حامیانش طرح‌ریزی و سال 1367 در واپسین روزهای جنگ ایران و عراق درگرفت. در این عملیات پس از چند روز درگیری درنهایت نیروهای نظامی ایران با همراهی نیروهای مردمی بر منافقین پیروز شده و با شکست مفتضحانه منافقین در منطقه چهارزبر (مرصاد کنونی) پرونده جنگ هشت‌ساله تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران برای همیشه بسته شد.

گروهک منافقین در پی حملات عراق به خاک ایران اسلامی و عقب‌نشینی‌های موقت رزمندگان اسلام، به خیال اینکه پذیرش قطعنامه 598 نشاءت گرفته از ضعف نیروهای ایرانی و جدایی ملت و دولت است، فرصت را غنیمت شمرده و سعی دررسیدن به اهداف پلید خود داشتند.

منافقین با جمع‌‌آوری دیگر نیروهای ضدانقلاب سرخورده از کشورهای مختلف اروپایی، نیروهای زیادی فراهم کرده و با بهره‌‌گیری از جنگ‌‌افزارهای اهدایی صدام و دیگر اربابان خود، حمله خود را از غرب کشور به خاک جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه