English

حوزه علمیه ناراحت و داغدار خوزستان است

مدیر حوزه‌های علمیه، در جمع تعدادی از فعالان فرهنگی و اجتماعی گفت: حوزویان به عنوان سربازان انقلاب و نظام در خدمت مردم خطه خوزستان تا رفع کامل مشکلاتشان هستند، امروز حوزه علمیه ناراحت و دغدار مشکلات خوزستان است.

حوزه علمیه ناراحت و داغدار خوزستان است

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار شاهپور علایی‌ مقدم رییس سازمان امور عشایر ایران در قم اظهار داشت: اگر به تاریخ ایران نگاهی بیندازید؛ خواهید دید که تاریخ عشایر ایران بسیار درخشان و قابل تحسین بوده است.

وی افزود: با نگاهی به جهان خواهید دید که بافت روستایی و عشایری در حال اضمحلال است و زندگی عشایری و روستایی در حال هضم شدن دنیای شهرنشینی است، از این رو باید در کشور برای حفظ روستا و جامعه عشایری از هیچ تلاشی دریغ نکرد و جلوی فروپاشی آن را گرفت.

وی تصریح کرد: رسیدگی به امور روستایی و عشایر، نباید به گونه‌ای باشد که وقتی صحبت از بافت روستایی می‌شود، مساله خدمت کم‌تر و محرومیت برای افراد تداعی شود، جامعه روستایی و عشایری کشور با وظایفی که در عرصه کشاورزی و دامداری عهده‌دار هستند، بسیاری از فعالیت‌های زیرساختی کشور را تامین می‌کنند، لذا توجه به این قشر از جامعه می‌تواند آثار و برکات ارزشمندی برای کشاورزی رقم بزند.

اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود، توجه به مسایل فرهنگی و دینی جامعه روستایی و عشایری را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای تقویت و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی این بخش از جمعیت کشور می‌توان با همکاری معاونت تبلیغ و آموزش حوزه‌های علمیه اقدامات مفیدی را انجام داد که ابتدا نیازمند تشکیل کارگروه‌های کارشناسی است.

وی همچنین خواستار توجه به مطالعات پیرامون جامعه عشایری کشور شد و تاکید کرد: باید نسبت به تقویت و احیای منظومه فکری، فرهنگی و تاریخی جامعه عشایری کشور اهتمام جدی داشته باشید.

وی افزود: راه‌اندازی کرسی‌های علمی در پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها با هدف پژوهش پیرامون جامعه عشایری کشور می‌تواند نه تنها جمعیت عشایری کشور را افزایش دهد، بلکه نگاه مسئولان در راستای خدمت‌رسانی بیشتر و بهتر جهش بیشتری به خود بگیرد.

بر اساس آخرین سرشماری، ۳۰۵ خانوار عشایری در قم حضور دارند؛ هر خانواده عشایر به ‌طور متوسط ۶ عضو دارد، با این حساب می‌توان گفت که در این استان حدود ۲ هزار تَن از عشایر کشور مشغول زندگی و فعالیت هستند.

علاوه بر ایل کلکو، شاهسون، میش‌مست، زند، عرب و کتی، عشایر دیگری هم در این استان حضور دارند و بر اساس منابع تاریخی، قم در پذیرایی از عشایر قدمت بالاتری نسبت به استان‌های همجوار خود دارد.

عشایر حاضر در استان قم بیش از ۶ هزار نفر شتر و ۲۲ هزار دام سبک در اختیار دارند و در زمینه تولید گوشت قرمز و محصول‌های لبنی فعالیت می‌کنند و همچنین در تولید انواع صنایع ‌دستی و نیز قالیبافی دارای سبک و مهارت خاصی هستند.

 وی در خصوص اهمیت رسیدگی به مشکلات مردم خوزستان اظهار داشت: جایگاه خاص و منحصر به فرد استان‌های مرزی کشور و به طور ویژه خوزستان سرافراز با آن سوابق درخشان تاریخی و سابقه‌ای که در دفاع مقدس داشتند، بر کسی پوشیده نیست و بسیار ارزشمند است.

وی افزود: پیروزی ما در جنگ تحمیلی بدون پیشگامی خوزستان امکان پذیر نبود و پیروزی در همه استان‌ها وقتی ظاهر می‌شد که مردم آن خطه قهرمان، پیشقدم می‌شدند و خوزستانی‌ها همواره پیشقدم بودند.

وی ادامه داد: خوزستانی‌ها در روزهای آغازین جنگ تحمیلی با وجود همه محرومیت‌ها با تمام توان در مقابل بیگانگان ایستادند و علی‌رغم اینکه بیشترین تمرکز در دنیا، روی این استان به منظور واگرایی از انقلاب و نظام اسلامی ایران بوده و است، همچنان مقاوم ایستاده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز اگر خطری باشد، خوزستان زودتر از همه مقابل دشمن می‌ایستد و جوانان اقوام مختلف این خطه پیشگام هستند و ما به عنوان حوزه علمیه قدردان آن‌ها و مقاومتشان هستیم، اما این وضعیت و شرایطی که در خوزستان به وجود آمده، مایه شرمساری است و توجیهی ندارد.

وی تصریح کرد: ما به عنوان حوزه علمیه با برادران و خواهران‌مان در استان خوزستان و نقطه به نقطه این استان همیشه قهرمان ابراز همدردی می‌کنیم و حوزه حتما برای کاهش گرفتاری‌ها و سختی‌های خوزستان، همان طور که از ابتدا پیگیر بوده است، این حضور و پیگیری تا رفع کامل مشکلات وجود خواهد داشت.

وی افزود: در همین راستا، با امامان جمعه و بزرگان استان برای رفع مشکلات در ارتباط بوده و گفته‌ایم به عنوان طلبه شرمنده‌ایم، وقتی می‌بینیم مردم با امکانات بالقوه‌ای که در زمینه انرژی دارند در رنج به سر می‌برند، لذا هر جا امکان باشد، حوزویان به عنوان سربازان انقلاب و نظام در خدمت مردم خطه خوزستان در رفع مشکلاتشان هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: امید است با سرعت و جدیت و در آغاز کار دولت جدید شاهد یک برنامه‌ریزی کلان و راهبردی برای مناطق محروم مرزی به ویژه استان خوزستان و برنامه عملیاتی سریع و انقلابی برای حل مشکلات آن خطه باشیم.

راه حل مشکلات؛ وجود مدیریت قوی، علمی و جهادی است

وی با بیان اینکه اساس حل مشکلات به استقرار مدیریت های قوی، علمی و جهادی برمی‌گردد، تاکید کرد: زیرساخت کشاورزی و صنعت باید تقویت و مشکلات اشتغال حل شود و بهره‌مندی مردم از منافع نفت و گاز استان ارتقا یابد.

منتخب مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری به نکاتی با عنوان «توصیه های حوزه» اشاره و بیان کرد: امروز مجلس و دولت باید برخی از قوانین را مورد بازنگری قرار داده و پیش‌بینی‌های جدی‌تری برای بهره‌مندی مردم خطه خوزستان انجام شود.

وی اضافه کرد: همچنین زیرساخت‌هایی که به صورت میان‌مدت و بلندمدت در منطقه اثرگذار است، ارتقا یابد و درباره حل مشکلاتی در زمینه برق، آب و فاضلاب اقدام‌های کوتاه‌مدت و عاجلی صورت بگیرد.

وی افزود: ارتباط مستمر و تنگاتنگی با مسئولان به ویژه حوزه علمیه خوزستان داریم، به طوری که از دوره سیل گروه‌های متعدد جهادی علاوه بر طلاب بومی استان به این خطه اعزام شدند، حضوری که ستودنی بود و امروز نیز در سنگر دیگری حوزه علمیه به ویژه حوزه علمیه استان و همکاران ما در شهرهای گوناگون خوزستان در صحنه حاضرند و نسبت به کمک‌رسانی و خدمت به مردم مظلوم و قهرمان استان بی‌منت و خالصانه خدمت می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ستاد بحران حوزوی نیز در ارتباط با مشکلات استان خوزستان فعال است و تاکید شد؛ هر کاری از حوزه بربیاید در خدمت هستیم و گروه‌های جهادی در حوزه‌های علمیه آماده هر گونه خدمت‌رسانی به مردم خوزستان در رفع مشکلات هستند.

استان خوزستان در جنوب غربی ایران قرار دارد و شهر اهواز مرکز آن است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه