English

مجتبی ورمقانی خبر داد:

نظارت ۸۰ کارشناس دامپزشکی بر ذبح دام در عید سعید قربان

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: 80 کارشناس و بازرس دامپزشکی در قالب 60 تیم سیار و ثابت مستقر در ادارات دامپزشکی و کشتارگاه‌های دام استان، همزمان با عید قربان خدمات بهداشتی ارائه می‌دهند.

نظارت 80 کارشناس دامپزشکی بر ذبح دام در عید سعید قربان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، مجتبی ورمقانی صبح امروز دوشنبه در گفت و گو با رسانه ها اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان کردستان همچون سال های گذشته، در تامین بهداشت عمومی جامعه و در راستای عمل به وظایف و مسوولیت‌های خود در رابطه با نظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی، آمادگی دارد در روز عید قربان، نسبت به بازرسی بهداشتی از دام های قربانی و لاشه های آنها با رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام کند.

وی از مردم استان خواست به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت های قربانی و جلوگیری از اشاعه بیماری های مختلف مشترک بین انسان و دام از خدمات بازرسی بهداشتی ویژه عید سعید قربان بازرسان این اداره بهره گیرند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان در زمینه بالا بردن سطح بهداشت گوشت دام های قربانی و حفظ سلامت مصرف کنندگان و به حداقل رساندن مخاطرات بهداشتی ناشی از بیماری کووید- 19 توصیه هایی داشت.

ورمقانی ادامه داد:  با توجه به اینکه به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ایجاد جایگاه های موقت عرضه دام در سطح شهرستان های استان از نظر بهداشتی مخاطره آمیز است، توصیه می شود، دام قربانی از طریق قصابی ها و مراکز مجاز سفارش و در کشتارگاه های دام کشتار شود.

وی با بیان اینکه لازم است تمام دامها قبل از ذبح، معاینه و تایید دامپزشکی داشته باشند، اضافه کرد: مصرف گوشت دام های قربانی که مورد بازرسی قرار نگرفته اند به هیچ وجه توصیه نمی شود چون احتمال انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام را به همراه دارد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با تاکید بر اینکه بهتر است تا حد امکان از ذبح دام قربانی در منازل خودداری شده و دام ها برای ذبح به کشتارگاه ارجاع داده شود، افزود: توصیه می شود لاشه دام 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

ورمقانی گفت: با توجه به اینکه همه ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات قربانی به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی اماکن مذهبی را دارند توصیه می شود دریافت نذورات به صورت وجه نقد و یا لاشه قربانی کشتار شده در کشتارگاه باشد.

وی یادآور شد: با توجه به هماهنگی های بعمل آمده تمام خدمات در کشتارگاه‌های دام شامل ذبح، نگهداری و حمل و نقل لاشه ها رایگان بوده و پوست و چرم دام قربانی توسط کشتارگاه از صاحب دام خریداری می شود. 

شهروندان کردستانی می توانند در هر ساعت از شبانه روز با سامانه پیغامگیر 1512  اداره کل دامپزشکی استان تماس گرفته و و خواسته های خود را مطرح کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه