English

مدیرکل دامپزشکی کردستان:

آغاز مایه کوبی ۶۰ هزار راس دام علیه بیماری لمپی اسکین در کردستان

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: مایه کوبی 60 هزار راس دام علیه بیماری لمپی اسکین در مناطق مختلف این استان توسط تیم های دامپزشکی سیار آغاز شد.

آغاز مایه کوبی 60 هزار راس دام علیه بیماری لمپی اسکین در کردستان

به گزارش خبرنگارخبرگزاری موج کردستان، مجتبی ورمقانی از آغاز مایه کوبی 60 هزار راس دام علیه بیماری لمپی اسکین درکردستان خبرداد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به اینکه با شروع فصل سرما فعالیت ویروس های بیماری زا نیز بیشتر می شود، اظهار داشت: در سال جاری این اداره کل برای پیشگیری از شیوع بیماری لمپی اسکین 60 هزار راس گاو و گوساله را مایه کوبی می کند.

وی افزود: عملیات مایه کوبی دام ها علیه این بیماری از روز گذشته آغاز شده و با استفاده از از توان 15 گروه مایه کوبی بخش خصوصی و 10 گروه نظارتی این اداره کل به مدت یک ماه کاری انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی کردستان یادآور شد: بیماری لمپی اسکین در سال 92 از طریق مرزهای غربی وارد کشور شد و در آن زمان تلفات زیادی داشت لذا واکسیناسیون دام های سنگین علیه این بیماری د ر دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: روند مایه کوبی در این استان از آن زمان تاکنون بطوری بوده که در سال گذشته تنها در دو راس دام این بیماری مشاهده شد که این آمار کم نشان از کنترل شدید آن در کردستان است.

ورمقانی گفت: در سال جاری علاوه بر اینکه سازمان دامپزشکی واکسن های مورد نیاز این بیماری را تامین کرده حدود 2 میلیارد ریال نیز اعتبار برای مایه کوبی آن تخصیص داده است تا با استفاده از توان بخش خصوصی و به صورت عمده در مناطق مرزی، بدون اخذ هیچگونه وجهی از دامدار و رایگان انجام شود.

لازم به ذکراست لمپی اسکین یک بیماری ویروسی واگیر دامی بوده که بطور عمده در دام های بزرگ منجر به بروز تلفات و کاهش تولید می شود و از طریق حشرات و یا انتقال دام های بیمار بروز و ظهور می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه