English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

لزوم پرهیز از یک بام و دو هوا در محدودیت‌های کرونایی هرمزگان

بازاریان هرمزگان به‌شدت از تعطیلی‌های مکرر و رکود در بازار ناراحت و نگران‌اند و توقع دارند تا مسئولان در اعمال محدودیت‌ها تمام اقشار اجتماعی را با یک چشم ببینند.

لزوم پرهیز از یک بام و دو هوا در محدودیت‌های کرونایی هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج، خبرها از تشدید محدودیت‌های کرونایی البته بعد از گذشت روزها از روزهای سیاه هرمزگان در پیک پنجم حکایت دارد و مشخص نیست چرا در روزهای گذشته محدودیتی برای حفظ جان شهروندان اعلام نشد؛ اما «فریدون همتی» استاندار هرمزگان به‌عنوان رئیس ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا بهتر از همه می‌داند که کرونا تنها در بازار پرسه نمی‌زند و به بوستان‌های ساحلی، ادارات، بانک‌ها، هم‌نشینی‌های شبانه، افتتاحیه‌ها، نشست‌های خبری و ... نیز رخنه می‌کند و نباید در نگاه نخست برای کنترل وضعیت راهکار تعطیلی بازار را در پیش گرفت؛ چراکه این روزها بازار هم رونق چندانی ندارد و اگر اصناف باز باشند نیز مشتریان چندانی ندارند و ازدحامی ایجاد نخواهد شد.

*راهکار‌های کارسازتر

این در حالی است که به نظر می‌رسد تعطیلی ادارات و بانک‌ها، جلوگیری از ورود مسافران جاده‌ای، تعطیلی فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری و نیز سرعت بخشی در واکسیناسیون عمومی بسیار کارسازتر از تعطیلی اصناف است.

مردم هرمزگان در وضعیت معیشتی دشواری قرار گرفته‌اند و اگرچه به این باور رسیده‌اند که درگیری با این ویروس، همگانی است و فقط به سراغ رفیق و دوست و همسایه‌ نمی‌رود اما شرایط اقتصادی و روحی نامناسب آنان را افسرده کرده است و از رعایت پروتکل‌ها خسته شده‌اند.

*چرا فقط بازاریان؟

در همین روزهای اخیر برای تهیه اقلام منزل به بازار روز بندرعباس مراجعه کرده بودم که یکی از بازاریان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی خود چنین گفت: در دور اول ما بازاریان خودجوش بدون هیچ دستور عملی برای نجات همشهریان و خانواده‌ها واحدهایمان را تعطیل کردیم و به قرنطینه خانگی رفتیم، در دور دوم هم بنا بر دستور مقامات استانی و کشوری واحدهای خودمان را تعطیل کردیم؛ تعطیلی و قرنطینه خوب است ولی سؤال اینجاست چرا فقط ما بازاریان؟ آیا فقط در واحدهای صنفی ویروس انتقال پیدا می‌کند؟ در ادارات، بانک‌ها، کارخانه‌ها و سایر اماکن اقتصادی، ویروس نمی‌تواند انتقال یابد؟! چرا مدام ما باید از خودمان مایه بگذاریم؟ چرا نباید بانک‌ها و ادارات تعطیل شوند؟

*یک بام و دو هوا

وی در ادامه اضافه کرد: ما در دور سوم ویروس کرونا با تعطیلی بازار مخالفت کردیم و گفتیم اول بانک‌ها و ادارات را تعطیل کنید، بعد ما خودمان بازار را تعطیل می‌کنیم؛ آخر یک بام و دو هوا که نمی‌شود.

وی با ابراز گلایه اضافه کرد: رئیس‌جمهوری با جریمه نقدی، کسبه را موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌کند، این‌ها موردپسند ما بازاریان نیست و همین‌جا از استاندار هرمزگان به‌عنوان رئیس ستاد استانی خواهش می‌کنیم، برای کنترل ویروس کرونا فقط بازاریان را نبینند.

*دولتی‌ها حقوق‌شان را می‌گیرند

این شهروند بندرعباسی ادامه داد: دولتی‌ها تعطیل شوند، حقوق‌شان را می‌گیرند اما بازاریان با تعطیلی به خاک سیاه خواهند نشست.

وی با گلایه‌مندی از این‌که دولت بازاریان را فراموش کرده است، افزود: اگر خودتان همانند ما کارتان تعطیل شود و هیچ حقوقی نداشته باشید، چگونه نیازهای خانواده‌تان را تأمین خواهید کرد؟ شما حتی در جلسه ستاد ملی کرونا برای تصمیم تعطیلی هم حق مأموریت می‌گیرید، پس حق دارید ما را درک نکنید.

وی گفت: آقای مسئول تو که اجاره‌نشین نیستی و با عقب افتادن اجاره آشنایی نداری و متوجه نیستی که صاحب مغازه با وجود تعطیلات سر وقت پولش را می‌خواهد.

*بیکاری تبعات بیشتری از کرونا دارد

وی بیان کرد: وقتی کسبه اعتراض می‌کنند برخی تصور دارند که ما تنها به فکر کسب درآمد و پول هستیم و سلامت همنوعان برای ما اهمیت چندانی ندارد اما باور کنید فشارهای اقتصادی، چک‌، سررسید بیمه و مالیات امان ما را بریده است و بیکاری از کرونا تبعات بیشتری دارد.

*سخن پایانی

در این وضعیت و با توجه به مطالبات مردمی می‌طلبد که مسئولان استانی با در نظر گرفتن تمامی زوایا محدودیت‌ها را اعمال کنند و تنها برای فرار از برچسب بی‌عملی تصمیمات غیر کارگشا اتخاذ نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه