English

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های تامین آب اضطراری در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با اختصاص یک‌هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های تامین آب اضطراری، تمدید اجرای بند (خ) ماده (33) موضوع امهال تسهیلات پرداختی تا پایان سال و اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات کم بهره با کارمزد4 درصد به کشاورزان کردستانی موافقت شد.

اختصاص 1500 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های تامین آب اضطراری در کردستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، فرید سپری صبح امروز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون با توجه به کاهش شدید ریزش‌های جوی ضمن پایش مکرر اراضی کشاورزی و واحدهای تولیدی بمحض پدیدار شدن آثار و تبعات ناشی از خشکسالی برآورد خسارت به صورت منظم به روز انجام و به مراجع ذیصلاح ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ بر اساس آخرین گزارشات بیش از یک‌هزار و 916 تن کاهش تولید محصول در زیر بخش‌های زراعت، باغ، تولید علوفه، گوشت قرمز، آبزیان و تولید عسل استان برآورد شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: در راستای مقابله با خشکسالی از چندین سال قبل تاکنون این سازمان اقداماتی از قبیل اجرای مفاد برنامه سازگاری با کم آبی، توسعه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، اجرای اقدامات گسترده ترویجی ـ آموزشی، اجرای گسترده عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری، اقدامات زراعی مانند توسعه ارقام و کشت‌های جدید با نیاز آبی کم، توسعه کشت نشائی، توسعه کشت‌های کم خاکورزی و بی خاکورزی، توسعه کشت گلخانه‌ای، توسعه باغات دیم  و غیره کرده است.

سپری با بیان اینکه اثرات این اقدامات در صرفه‌جویی مصرف آب و عدم برداشت بی‌رویه از منابع آبی سطحی و زیر زمینی مشهود بوده است، افزود: البته تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید با همت و همراهی کشاورزان و بهره‌برداران این بخش کماکان این روند ادامه پیدا کند.

وی گفت: در راستای جبران ضرر و زیان سنگین وارده شده در سال زراعی جاری به کشاورزان و بهره‌برداران این خطه طی مکاتبات متعددی با امضای مسئولان ارشد استانی خطاب به معاون وزیر و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر کشور مواردی از قبیل اختصاص اعتبار ویژه به منظور پرداخت کمک بلاعوض، پرداخت تسهیلات کم بهره، امهال تسهیلات معوق بانکی، اجرای طرح‌های ضروری و پیشگیرانه در بخش تامین و انتقال آب، تامین اعتبار هزینه‌ای به منظور ردیابی و کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی، توسعه بیمه محصولات کشاورزی و غیره مطالبه شد که خوشبختانه در 19 تیرماه جاری با اختصاص یک‌هزار و 500 میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های تامین آب اضطراری، تمدید اجرای بند (خ) ماده (33) موضوع امهال تسهیلات پرداختی تا پایان سال و اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت تسهیلات کم بهره با کارمزد چهار درصد موافقت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان  اضافه کرد:‌ یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های جبران خسارات وارده ناشی از مخاطرات طبیعی، امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده موضوع بند(خ) ماده(33) قانون برنامه ششم توسعه است که در این راستا از سال 97 تاکنون طی چهار مرحله جمعاً یک‌هزار و 140 میلیارد ریال اعتبار به این استان اختصاص یافته است.

به گفته سپری، تاکنون بیش از 72 درصد این اعتبار معادل 825 میلیارد ریال برای بخشودگی سود، دیرکرد و جرایم و همچنین امهال اصل تسهیلات تعداد 9 هزار و 380 فقره تسهیلات دریافتی کشاورزان خسارت دیده که سر رسید تسهیلات آنان در بازه زمانی مهرماه 96 تا اسفندماه 99 قرار گرفته اند هزینه شده و این روند کماکان ادامه دارد. 

وی افزود: یکی دیگر از راهکارهای جبران خسارت وارده اجرای بند(ز) تبصره (2) قانون بودجه سال‌جاری با موضوع بخشودگی جرائم تسهیلات پرداختی است که از ابتـدای سال 94 کشاورزان خسارت دیـده از حوادث غیرمترقبه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان  عنوان کرد: سهم اعتبار اختصاص یافته به استان کردستان معادل 50 میلیارد ریال بوده که طی چند روز اخیر با برگزاری جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان، توزیع بین بانکی اعتبار مذکور صورت گرفته و در ادامه لیست یک‌هزار و 940 فقره تسهیلات مربوط به دامداری‌ها، مرغداری‌ها و کارگاه‌ها و واحدهای صنایع تبدیلی ـ  تکمیلی بخش کشاورزی برای اجراء و کارسازی به کارگروه‌های مربوطه در شهرستان‌های تابعه ارسال شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه