English

لزوم ورود دستگاه قضا در راستای تادیب مقصران پایمال کننده‌ی بیت‌المال؛

یک دهه بلاتکلیفی در پروژه ایستگاه های مکانیزه اتوبوس بندرعباس

بعد از گذشت یک دهه از احداث ایستگاه های مکانیزه اتوبوس بندرعباس ایرادات جدی به این پروژه وارد است و شهروندان نتوانسته اند از خدمات آن بهرمند شوند، لازم است تا هرچه سریع تر دستگاه قضایی به این موضوع ورود و متخلفان را تادیب کند.

یک دهه بلاتکلیفی در پروژه ایستگاه های مکانیزه اتوبوس بندرعباس

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، افزایش هزینه‌های زندگی در شهر بندرعباس بیش از پیش شهروندان را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی ترغیب کرده است، هر چند که با گذشت سال‌ها قلم‌فرسایی رسانه‌ها و اعتراض شهروندان در راستای بهبود ناوگان حمل و نقل این کلان شهر، هنوز آن‌طور که باید به این نیاز پاسخ داده نشده است اما آنچه این روزها در گرمای بیش از 50 درجه بندرعباس خاطر شهروندان را مکدر ساخته، بلااستفاده ماندن ایستگاه‌های اتوبوس در سطح شهر است.

ایستگاه اتوبوس یکی از ابتدایی‌ترین زیر ساخت در یک جامعه متمدن و شهری است که متاسفانه با نگاه اجمالی به شهربندرعباس اثر چندانی از آن خواهیم یافت، بیش از 10 سال پیش متولیان وقت شهرداری بندرعباس طرحی را به عنوان «ایستگاه های مکانیزه اتوبوس» ارائه دادند که با توجه به  شرایط جوی و گرمای این شهرستان بسیار معقول به نظر می‌رسید.

به گفته‌ی «سلطان‌زاده» شهردار وقت بندرعباس، اعتبار این پروژه حدود ۲۰ میلیارد ریال بوده است که برای احداث هر کانکس حدود ۲۵۰ میلیون ریال بودجه در نظر گرفته شده بود و قرار بود این ایستگاه‌ها دارای کولر اسپیلت، LCD، روشنایی، بوفه‌های فروش خوراکی و حتی نگهبان برای محافظت از ایستگاه‌ها باشند.

متاسفانه امروز نه تنها خبری از این امکانات نیست بلکه این ایستگاه‌ها به محل گردهمایی افراد معتاد و بی‌خانمان و انبار بوفه‌داران تبدیل شده و نهایت تدبیر شهرداری برای حل این معضلات قفل کردن در ایستگاه‌ها بوده است و شهروندان بندرعباسی حتی از سایبان‌های 10 سال پیش نیز محروم مانده‌اند.

شایان ذکر است؛ پروژه  ایستگاه های مکانیزه اتوبوس توسط بخش خصوصی و با تولی‌گری شرکت «میرک کیش» کلید خورد و بنا بود در ازای احداث 100 واحد ایستگاه‌های اتوبوس مکانیزه، به مدت یک دهه  درآمد حاصل از تبلیغات، اجاره و دیگر عایدات آن به این شرکت اختصاص یابد.

ایستگاه اتوبوس1

حال با شروع سال 1400 و ماه‌های آخر این قرارداد، سوال‌های بی‌جواب زیادی ذهن شهروندان را به خود مشغول کرده‌ است، موج در این گزارش سعی کرد  تا به این دو سوال اساسی که در طول این 10 سال عایدات این ایستگاه‌ها به چه ارگان و نهادی تعلق گرفته است و یک دهه بلاتکلیفی ایستگاه‌های مکانیزه به کجا ختم شد؟ پاسخ دهد.

«عبدالحسین ارجمند» معاون حمل‌و نقل شهرداری بندرعباس در این باره به خبرنگار موج گفت: در سال 90 شهرداری باتوجه به شرایط آب و هوایی این شهر و ایجاد ایستگاه‌هایی در شان مردم بندرعباس اقدام به طراحی پروژه ایستگاه‌های اتوبوس مکانیزه کرد.

وی ادامه داد: در نهایت قراردادی با شرکت میرک کیش در این راستا منعقد و در آن زمان قرار بر این شد که 100 ایستگاه جانمایی شود که از این تعداد به خاطر محدودیت‌هایی که وجود داشت، در نهایت 40 واحد به اتمام رسید.

ارجمند تشریح کرد: طبق قرارداد در ازای این ایستگاه‌ها سرمایه‌گذار می‌توانست  به مدت 10 سال از عایدات تجاری و تبلیغاتی آن بهرمند و بعد از این مدت ایستگاه‌ها به شهرداری بازگرداننده شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در روند اجرای کار سرمایه‌گذار طبق قرارداد عمل نکرد، فضاهای تجاری به غیر از آنچه در قرارداد ذکر شده بود اختصاص داده شد، فضاها آن طور که باید مجهز نشدند و تعداد ایستگاه‎‌ها نیز به حد نصاب نرسید.

ایستگاه اتوبوس3

معاون حمل‌ونقل شهرداری بندرعباس اذعان داشت: بر اساس آن‌چه پیش آمد، شهرداری به خاطر عدم انجام تعهدات پیمانکار دست به اقدام قضایی زد و در دادگاه‌ها تقاضای پیگیری به موضاعات و خلع ید پیمانکار را کرد که هنوز این موضوع در جریان است، دادگاه‌های مختلفی تشکیل شد اما شهرداری موفق نشده است به جمع‌بندی نهایی برسد.

وی با بیان اینکه طبق قرارداد مدت زمان استفاده سرمایه‌گذار از پروژه رو به اتمام است، افزود: پس از ارجاع این ایستگاه‌ها به شهرداری، برنامه این است که ایستگاه‌ها اصلاح  و در راستای هدف ابتدایی به کار گرفته شود.

ارجمند در جواب به این سوال که عایدات حاصل از ایستگاه‌ها به چه ارگانی تعلق گرفته است، بیان کرد: تمامی درآمدهای حاصل از این ایستگاه‌ها به شرکت میرک کیش که متولی پروژه بوده تعلق گرفته است، طبق قرارداد ساخت ایستگاه های مکانیزه اتوبوس انجام شد اما امکانات و خدماتی که باید سرمایه‌گذار ارائه می‌داد، محقق نشد.

وی گفت: نگهبانی و نگهداری از ایستگاه‌ها نیز بر عهده سرمایه‌گذار بوده است که در خصوص همه این کم‌کاری‌ها به حوزه قضایی توضیحات لازم ارائه شده است و هم اکنون منتظر رای نهایی دادگاه هستیم، تا جایی که اطلاع دارم حکم صادر شده از طرف دادگاه برای تجدید نظر ارجاع داده شده است.

ایستگاه اتوبوس2

اما پرسش مهم این است که بی‌خیالی از جانب کدام نهاد صورت پذیرفته است؟ یک دهه پول بندرعباسی‌ها به جیب سرمایه‌گذاری رفته که در عمل نه تنها در راستای ایجاد رفاه حال شهروندان گامی برنداشت بلکه با اجرای پروژه‌ای نیمه‌کاره مخل آسایش عمومی این منطقه شده است. شهرداری بندرعباس یا دستگاه‌های نظارتی، کدام باید امروز پاسخ‌گو باشند؟

درحالی که دمای هوای بالای 50 درجه نفس شهروندان بندرعباس را در انتظار اتوبوس و تاکسی بند آورده است، ایستگاه‌های اتوبوس مکانیزه تنها تابلوی‌های تبلیغاتی شده‌اند، با گذشت 10 سال از آغاز این پروژه شهروندان خواهان ورود جدی دستگاه قضایی استان به این پرونده و احقاق حقوق شهروندان هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه