English

محمد میری:

صرفه جویی ۱۰ برابری مصرف آب در کشت گلخانه‌ای

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی بیان کرد: آمارها بیانگر این است که جذب سرمایه‌گذاری در توسعه کشت گلخانه‌ای دو برابر و در گل و گیاه بیش از ۴۰ درصد رشد یافت که سبب شد تا ۸۰ درصد سطح تولیدات گلخانه‌ای کشور شامل سبزی و صیفی و ۲۰ درصد به گیاهان زینتی و سایر محصولات میوه‌ای به این بخش اختصاص یابد.

صرفه جویی ۱۰ برابری مصرف آب در کشت گلخانه‌ای

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد میری مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی بیان کرد: گلخانه‌ها یکی از مهمترین مصادیق الگوی اقتصاد مقاومتی و الگوی اقتصاد بدون نفت هستند و می‌توان با سرمایه‌گذاری در این زمینه بخش مهمی از اشتغال را محقق کرد.

محمد میری در ادامه گفت: در خراسان‌رضوی طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه گلخانه‌ها صورت گرفته و اقبال بالایی نیز به این امر نشان داده شده است و مزایای نسبی بالای گلخانه‌داری سبب شده تا جمعیت زیادی به این سمت بیایند و از کشت سنتی دست بردارند و مزایای کشت گلخانه‌ای برای آنها بیشتر بوده است.

وی همچنین افزود: آمارها بیانگر این است که جذب سرمایه‌گذاری در توسعه کشت گلخانه‌ای دو برابر و در گل و گیاه بیش از ۴۰ درصد رشد یافت  که سبب شد تا ۸۰ درصد سطح تولیدات گلخانه‌ای کشور شامل سبزی و صیفی و ۲۰ درصد به گیاهان زینتی و سایر محصولات میوه‌ای به این بخش اختصاص یابد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی اظهار داشت: تا پایان سال گذشته ۶۸۰ هکتار گلخانه و محیط‌های کنترل شده و سازه‌های سبک کشاورزی در این استان ایجاد شده که از این نظر خراسان رضوی در رتبه‌های برتر کشور است و محصولات کشت شده در گلخانه‌های استان از تنوع بسیار برخوردار است، سطح گلخانه‌ها اغلب هر یک معادل ۴۸۵ هکتار است که انواع گلهای شاخه بریده، انواع صیفی، توت فرنگی، آلوئه‌ورا و سایر انواع گیاهان دارویی در آنها کشت می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد گلخانه در این استان طی چند سال اخیر با هدف تولید محصولات خارج از فصل، انواع گل و گیاه زینتی و گیاهان دارویی مورد توجه و حمایت جدی قرار گرفته و امکان استفاده بهینه از آب در این شیوه کشت، افزایش میزان بهره وری در مقایسه با انواع کشت‌های سنتی و قابلیت کنترل و حفظ محیط در برابر نوسانات شدید دمای هوا سبب محبوبیت این شیوه در میان کشاورزان شده است. 

میری تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ ایجاد ۱۶۲ هکتار گلخانه جدید در استان ثبت شد که با افزایش تسهیلگری و حمایت از این بخش، این میزان به بیش از ۲۰۱ هکتار افزایش یافت.

وی با اشاره به رشد ۲۴ درصدی توسعه کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، افزود: پارسال ۶۳ هکتار از گلخانه‌های قدیمی استان با هدف افزایش بهره‌وری، زیرپوشش اجرای عملیات نوسازی و بهسازی قرار گرفت.

میری با بیان اینکه از جمله مزایای کشت گلخانه‌ای صرفه جویی ۱۰ برابری مصرف آب نسبت به کشت در فضای باز است ادامه داد: تسهیل‌گری در این زمینه در کنار مزایای این شیوه از جمله افزایش ۱۰ برابری متوسط عملکرد و افزایش بهره‌وری موجب افزایش محبوبیت این شیوه کشت و رونق بیشتر آن شده است. 

وی تاکید کرد: به عنوان مثال میزان برداشت خیار و گوجه فرنگی در هر هکتار فضای باز به ترتیب حداکثر ۲۵ و ۶۰ تن است که این مقدار در کشت گلخانه‌ای با افزایش ۱۰ برابری به ۲۵۰ و ۶۰۰ تن در هر هکتار می‌رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه