English

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در همدان عنوان کرد:

بانوان ۱۸ سال به بالا پستان های خود را ماهانه معاینه کنند/سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین بانوان محسوب می‌شود

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در همدان با اشاره به اینکه سرطان پستان شایع‌ترین کنسر(سرطان) در بین بانوان محسوب می‌شود، به خانم‌ها توصیه می‌شود نسبت به بررسی‌های دوره‌ای پستان خود اقدامات لازم را انجام دهند و بانوان ۱۸ سال به بالا پستان های خود را ماهانه معاینه کنند

بانوان ۱۸ سال به بالا پستان های خود را ماهانه معاینه کنند/سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین بانوان محسوب می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج همدان، صغری ربیعی،  جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در همدان با اشاره به اینکه بانوان ۱۸ سال به بالا پستان های خود را ماهانه معاینه کنند، اظهارکرد: با توجه به اینکه سرطان پستان شایع‌ترین کنسر(سرطان) در بین بانوان محسوب می‌شود، به خانم‌ها توصیه می‌شود نسبت به بررسی‌های دوره‌ای پستان خود اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: خانم‌ها از سن ۱۸ سالگی باید معاینه ماهانه توسط خود و معاینه سالانه توسط پزشک را مدنظر داشته باشند و در صورت مشاهده موارد مشکوک می‌توانند اقدامات بعدی را انجام دهند و به این ترتیب از روش‌های تشخیصی دیگری برای آنها استفاده می‌شود.

ربیعی ماموگرافی را روش غربالگری برای تشخیص سرطان پستان  دانست و افزود:  از نظر علمی هر روش تشخیصی جایگاه خود را دارد چرا که انجام امر سونوگرافی و ماموگرافی بر اساس سن فرد توسط پزشک درخواست می‌شود.

وی ادامه داد: برای تشخیص کنسر سینه در ابتدا توصیه می‌شود خانم ها هر ماه پستان‌های خود را معاینه کنند و در صورت وجود مورد مشکوک و لمس هر نوع تغییر و توده به پزشک معالج مراجعه کنند.

این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه افراد دارای سن زیر ۳۵ سال به علت محکم و سفت بودن بافت سینه باید سونوگرافی انجام دهند، گفت:  افراد بالای ۳۵ سال باید ماموگرافی انجام دهند. همچنین افرادی که خانواده درجه یک آنها سابقه سرطان سینه دارند، به عنوان اولین گام علاوه‌بر سونوگرافی نیز ماموگرافی  انجام دهند.

وی با اشاره به شرایط روز جامعه در مورد بیماری واگیر کرونا، تصریح کرد: خانم‌ها نباید منتظر پایان کرونا باشند تا بعد از آن اقدام به انجام ماموگرافی و سایر روش‌های تشخیصی کنند چرا که ماموگرافی مانند سایر امور درمانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله ضدعفونی کردن وسایل مورد نظر انجام می‌شود و اگر کسی چکاب پستان خود را به تعویق بیاندازد ممکن است زمان طلایی برای تشخیص زودرس کنسر پستان را از دست بدهد.

ربیعی با اشاره به اینکه در ماموگرافی مراحل اولیه کنسر تشخیص داده می‌شود، گفت: در ماموگرافی میکروکلسیفیشن‌های نامنظم و کوچک مشخص می‌شود که ممکن است این میکروکلسیفیشن‌ها در لمس و سونوگرافی تشخیص داده نشود.

وی ادامه داد: تنها چیزی که می‌تواند به‌عنوان جایگزین ماموگرافی انجام شود روشهای تشخیصی MRI  است، بنابراین اگر فردی تمایل به انجام ماموگرافی ندارد، می‌تواند MRI انجام دهد.

این متخصص زنان و زایمان به معاینه ماهانه خانم‌ها توسط لمس با دستان تأکید کرد و گفت: خانم‌ها از سن ۱۸ سالگی به بعد باید میزان مراقبت از خود را بالا ببرند و ماهانه توسط لمس،  سینه‌های خود را چک کنند و در صورت مشاهده و احساس تغییرات در بافت و یا لمس توده به پزشک مراجعه کنند.

وی مطرح کرد: خانم‌ها باید از سن ۳۵ سالگی به بعد حداقل هر دوسال یک بار ماموگرافی انجام دهند و از سن ۵۰ سالگی به بعد هر سال ماموگرافی انجام دهند چرا که در صورت تشخیص زود هنگام کنسر سرطان قابل کنترل بوده و فرد می‌تواند طول عمر بیشتری داشته باشد.

ربیعی با بیان اینکه در صورتی که کنسر سینه در مراحل اولیه تشخیص داده شود فرد طول عمر خوبی پیدا می‌کند، گفت: در روش‌های تشخیص غربالگری می‌توان وضعیت فرد را مورد ارزیابی قرار داد چرا که به طور معمول توده‌های سرطانی به مدت ۱۰ سال طول می‌کشد به اندازه دو سانت برسند، بنابرین اگر چکاب‌ها به‌موقع انجام شود به راحتی می‌توان جلوی پیشرفته شدن سلولهای سرطانی را گرفت و از تکثیر آنها جلوگیری کرد.

توده‌های خوش‌خیم سینه جای نگرانی ندارند

این متخصص به بیماری‌های فیبروکیستیک و فیبروآدنوم‌های پستان اشاره کرد و گفت: این توده‌ها به طور معمول خوش‌خیم بوده و جای نگرانی ندارند.

وی ادامه داد: فیبروکیستیک‌های سینه ناشی از تغییرات هورمونی در سینه‌ها هستند و در صورتی‌که فردی کیست بزرگ داشته باشد بسته به نوع تشخیص پزشک مورد بیوپسی قرار می‌گیرد که در صورت وجود مورد مشکوک در ضخامت لایه‌ها و سایر تغییرات کیستی که ممکن است پیش‌ساز کنسر سینه باشد، اقدامات درمانی انجام می‌شود، اما این موارد بسیار ناچیز است.

ربیعی با بیان اینکه به طور معمول کیست‌های موجود در سینه مانند کیست‌های فیبروم رحم جنبه بدخیمی ندارند، اظهار کرد: فیبروکیستیک‌ها و فیبروآدنوم‌ها شایع هستند  که اغلب تعداد آنها در سینه بیش از یک مورد بوده و توده‌هایی مشکل‌ساز هستند که به صورت تنها دیده می‌شود.

 

خانم‌های شیرده  و باردار از سرطان سینه در امان هستند

وی به دوران شیردهی و بارداری خانم‌ها اشاره کرد و افزود: یک استروژن در دوران حاملگی توسط جفت ترشح می‌شود که سطح این استروژن در خون بالا می‌رود و نقش محافظتی در برابر کنسر سینه دارد، بنابراین وقتی خانمی باردار باشد و سپس دوران شیردهی داشته باشد سال‌های سال سینه‌اش در برابر سرطان سینه محافظت می‌شود.

ربیعی گفت: اگر کسی ازدواج نکرده و یا در صورت ازدواج بچه‌دار نشده، یک ریز فاکتور برای سرطان سینه دارد، اما این به این معنا نیست که افرادی که ازدواج نکنند و یا بچه‌دار نشوند سرطان سینه می‌گیرند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه