English

متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با موج:

برخی از اطلاعات مردم در مورد فشار خون اشتباه است

به بهانه اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون با پزشکی گفتگو کردیم که برخی از باورهای غلط و نکات پراهمیتی که در مواجهه با فشار خون می تواند مرگ آفرین باشد را یادآور شد.

برخی از اطلاعات مردم در مورد فشار خون اشتباه است

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری موج، این روزهای در رسانه ها و معابر مختلف سراسر کشور اعلان هایی را با مضمون " بسیج ملی کنترل فشارخون " مشاهده می‌شود که از همتی جمعی برای ریشه کنی این بیماری یا این پدیده شبه بیماری حکایت دارد. پدیده ای که بسیاری از پزشکان به رغم آنکه آنرا در طبقه‌بندی بیماری های شناخته شده قرار نمی دهند، اما از آن به عنوان قاتلی خاموش یاد می‌کنند که همواره در کمین سلامت انسان قرار دارد. چرا که این پدیده مخل سلامت، به رغم آنکه قاطبه مردم آنرا در حد اطلاعات خود می شناسند، هنوز ابعاد ناشناخته و ناپیدایی دارد که همین امر الزام گفتگویی با محوریت ابعاد ناشناخته آنرا رقم زد.

نجما باقری، متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری موج، گفت: فشار خون نیرویی است که خون در هربار ضربان قلب بر دیواره های سرخرگ ها وارد می‌آورد. با این حال بسیاری از افراد در سراسر جهان مبتلا به افزایش فشار خون هستند که زیر مجموعه زیادی از فشار خون وجود دارد که بررسی تمام آنها مجال زیادی می خواهد. ضمن آنکه بحث در خصوص برخی از بیمارهایی که به فشار خون مرتبط می شود کاملا تخصصی است. با این حال به مواردی اشاره می کنیم که کمتر به گوش مردم خورده است.

فشار خون بالا با علائم خاصی همراه نیست

وی در ادامه با ارائه آماری از فشار خون سایر ملل عنوان کرد: برخلاف اینکه برخی فشار خون را بیشتر متاثر از تغذیه ناسالم می دانند که در کشورهای جهان شوم شیوع بیشتری دارد، اما باید بگوییم اینطور نیست چرا که حدود یک چهارم جمعیت انگلستان و یک سوم جمعیت آمریکا مبتلا به فشار خون بالا هستند. فشار خون بالا اغلب با علایم همراه نیست و همین امر باعث می شود بسیاری از افراد از ناحیه فشار خون احساس خطر نکنند، در حالی که این اشتباهی مسلم است. چرا که اکثر افراد نمی‌توانند افزایش فشار خون خود را احساس کنند. چون بالارفتن فشار خون معمولا با نشانه ای همراه نیست. فشار خون بالا احتمال بروز نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه را افزایش می دهد. بنابراین با کنترل مرتب فشار خون می توان موثر بودن داروها و محدودیت های غذایی را تعیین کرد و هرکس به با کنترل و چک کردن مدام فشار خون به حساسیت های غذایی و دارویی خود واقف شود.  

در چه شرایطی فشار خون نوسان می یابد؟

باقری افزود:فشار خون در شرایط متعدد تحت تأثیر قرار می‌گیرد و شاهد افزایش فشار خون و یا کاهش فشار خون می شویم که از آن جمله عبارتند از: فشار خون تحت تاثیر موارد و انگیزه های بیرونی کاهش یا افرایش می یابد که از آن جمله می توان به بیماری های قلبی عروقی، استفاده از داروهای خاص، عصبانیت و خشونت و استرس، برخی بیماری های زنان باردار، بیماری های روحی و روانی و عصبی و بیماری های و نارسایی های کلیوی اشاره کرد.

در موارد چه شرایطی تست فشار خون از بازو ممنوع است؟

باقری در ادامه هشدار داد: افراد مبتلا به نارسایی کلیوی به ویژه افراد دیالیزی و بیمارانی که برخی از عمل های کلیه را انجام داده اند باید بدانند که در حین عمل جراحی، شنت شریانی وریدی برای آنها تعبیه شده است و به همین سبب نباید از بازوی آنها جهت تست و اندازه گیری فشار خون استفاده کرد و بهتر است در مواقع لزوم خود به پزشکان یا پرستاران این مورد را تذکر و یادآوری کنند.

برای اطمینان از طبیعی بودن فشار خون چه باید کرد؟

وی در ادامه به یکی دیگر از باورهای غلط در مورد فشارخون اشاره کرد و گفت: بسیاری از بیماران اولین باری که متوجه فشار خون بالای خود می شوند، به این باور می رسند که دیگر تا آخر عمر به فشار خون مبتلا هستند. در حالی که اینگونه نیست. ضمن آنکه برخی چند سال یک بار هم تست فشار انجام نمی دهند و در اولین نوبتی که فشار خون آنها عادی باشد به این تصور می رسند که مشکلی با فشار خون ندارند. در حالی که بر اساس آنچه پیش از این گفتیم، شرایط محیطی و فیزیولوژیکی و حتی تغذیه در بروز کاهش و یا افزایش خون نقش دارند. بنابراین برای اطمینان باید به صورت روتین تست و کنترل فشار خون انجام شود و بهتر است برای این کار دستگاه های خانگی تهیه کرد و مرتب فشارخون را چک و ارقام به دست آمده را با ذکر تاریخ و ساعت بر روی کاغذ یادداشت کنید و به محض مشاهده بالا و پایین بودن نرم طبیعی فشار همیشگی تان سریعا به پزشک مراجعه کنند.

فشار خون بالا چه علائمی دارد؟

این  متخصص زنان و زایمان در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: اگر چه علائم فشار خون بالا معمولا مواردی چون سردرد، گیجی، درد قفس سینه، وزوز گوش، نامنظم شدن ضربان قلب، خونریزی بینی، خستگی و مشکلات بینایی است ولی در اکثر موارد بدون علامت است.

مردم مطالعه در زمینه سلامت را فراموش نکنند

وی در خاتمه تصریح کرد: خدا را شکر که مردم ما به واسطه شبکه های اجتماعی هم که شده با مطالعه آشتی کرده اند فقط مشکلی که هست اولویت مطالعه را رعایت نمی کنند. بنابراین از آنجایی که سلامت اهمیت زیادی برای هر انسان دارد، بهتر است هر روز بخشی از این زمان مطالعه شبکه های اجتماعی را به پیگیری و خواندن مقالات و مطالب حوزه سلامت و پزشکی اختصاص دهند که در این صورت هم خیالشان راحت تر خواهد شد و هم اصل پیشگیری مقدم بر درمان را رعایت کرده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه