English

حجت الاسلام احمد مروی:

هیچ تناسب و نگاه فرهنگی در ساخت و سازهای اطراف حرم مطهر وجود ندارد

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: اگر در کمیسیون شهرسازی و وزارتخانه مربوطه نگاه فرهنگی وجود داشت، امروز با این مشکلات روبه رو نبودیم و تمام ساخت‌و سازها و ساختمان‌های اطراف حرم مطهر، وجودشان به اعتبار این بارگاه نورانی است.

هیچ تناسب و نگاه فرهنگی در ساخت و سازهای اطراف حرم مطهر وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: معماری و ساخت و سازهایی که در سال‌های اخیر با عنوان بازسازی و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم صورت گرفته است، متأسفانه هیچ تناسبی با حرم مطهر ندارد.

حجت الاسلام احمد مروی در ادامه گفت: اگر در کمیسیون شهرسازی و وزارتخانه مربوطه نگاه فرهنگی وجود داشت، امروز با این مشکلات روبه رو نبودیم و تمام ساخت‌و سازها و ساختمان‌های اطراف حرم مطهر، وجودشان به اعتبار این بارگاه نورانی است اما حتی در نامگذاری‌ها نیز تناسب لازم با فرهنگ رضوی و این آستان مقدس رعایت نشده است.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین اظهار کرد: باید ارتباطی میان مسیر زیارت با محل زیارت وجود داشته باشد، به گونه‌ای که نشانه‌های فرهنگ دینی در آن مشاهده شود و محیطی سازگار با حرم مطهر باشد تا زائر در مسیرهای منتهی به حرم حس زیارت پیدا کند.

وی در مورد مراکز تجاری اطراف حرم تصریح کرد: اکنون پاساژها و ساختمان های بلندمرتبه اطراف حرم مطهر، معماری و نامی متناسب با زیارت و حرم مطهر رضوی ندارند و حال آنکه معماری‌ و نامگذاری‌ این بناها باید فرهنگ رضوی و معرفت را به زائر القا و او را برای زیارت مهیا کند، اما اکنون اینگونه نیست.

حجت الاسلام مروی در ادامه به قیاس معماری بازارهای کنونی اطراف حرم مطهر با معماری بازارهای سنتی ایران پرداخت و با اشاره به معماری بازارهای قدیمی شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز و کرمان، گفت: معماری بازارهای سنتی ایران سرشار از معانی فرهنگی، مذهبی، اعتقادی و هویت ایرانی- اسلامی بوده و حس آرامش و تأمل را برای بیننده ایجاد می‌کرد.

وی وجود مسجد و حوزه علمیه در بازارهای سنتی را حاوی معانی و مفاهیم فرهنگی دانست و گفت: متأسفانه پاساژها و بازارهای تازه تأسیس هیچ همخوانی با فرهنگ ایرانی و ارزش‌های اسلامی ندارند، آن نگاه عمیقی که معماران قدیمی ما داشتند که بار فرهنگی بناها را مورد توجه قرار می‌دادند اکنون وجود ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی، معماری اصیل ایرانی را عنصر فراموش شده ساخت‌و سازهای جدید دانست و گفت: بازیابی هویت معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی از جمله موارد با اهمیتی است که مجلس شورای اسلامی باید برای آن تدبیری بیندیشد.

حجت الاسلام مروی در بخش دیگری از سخنان خود به بحران کاهش جمعیت کشور اشاره و با بیان اینکه پیری و کاهش جمعیت، تهدیدی برای آینده کشور است؛ اظهار داشت: موضوع کاهش جمعیت جوان یک بحران برای آینده کشور است که رهبر معظم انقلاب نیز حساسیت و تأکیدات بسیاری در خصوص آن داشته اند.

وی افزود: روند نزولی رشد جمعیت و کاهش نرخ باروری خانوارهای ایرانی و بی‌توجهی به این تهدید، یکی از دغدغه‌های اصلی رهبر معظم انقلاب و موضوعی حائز اهمیت است که باید مورد توجه مسوولان و سیاست‌گذاران قرار گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به اقدامات این آستان مقدسه برای مقابله با بحران کاهش جمعیت اشاره و بیان کرد: مشوق‌هایی برای کارکنان آستان قدس که صاحب فرزند سوم به بعد می‌شوند در نظر گرفته‌ایم، همچنین در حوزه مسکن کارکنان اولویت تعلق را به افراد دارای فرزند بیشتر اختصاص داده‌ایم.

مروی در خاتمه با اشاره به مساعدت‌های آستان قدس رضوی به خانوارهای دارای فرزند چندقلو، ابراز کرد: در بیمارستان رضوی به دنبال احداث مرکز ناباروری هستیم، تا بتوانیم از امکانات آستان قدس برای کمک به زوجین نابارور استفاده کنیم، این قبیل اقدامات برای ما بسیار مهم و جزو اولویت‌هاست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه