English

هرمزگان بدون آب جهنمی است بی‌انتها

بی‌توجهی به مدیریت مصرف و عدم نهادینه‌سازی فرهنگ صرفه‌جویی می‌تواند ضمن ایجاد بحران‌های آبی، کشور و هرمزگان را به جهنمی بی‌انتها تبدیل کند.

هرمزگان بدون آب جهنمی است بی‌انتها

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، اگر کم‌آبی باشد، زمین رو به نابودی خواهد رفت و در همین دنیا و روی همین زمین انسان‌ها و تمام موجودات جهنم را به چشم خواهند دید چراکه جهان، ایران و هرمزگان بدون آب جهنمی است بی‌انتها.

*کمی به خودمان بیاییم

کاش به خود بیاییم که ممکن است روزی برای تأمین حتی یک استکان آب درمانده شویم و نتوانیم نیاز و خواسته‌مان را برطرف کنیم. عده‌ای با تصور اینکه آب بسیار است و منابع آبی هیچ‌وقت تمام نمی‌شوند، دائماً در حال مصرف بی‌رویه این مایع زندگی‌بخش هستند اما با خود فکر نکرده‌اند که بدون آب زندگی هم وجود نخواهد داشت و باید برای آن ارزش قائل شوند چراکه اگر این کار را نکنیم قطعاً با بحران‌های شدید آبی مواجه خواهیم شد.

*سیر صعودی مصرف آب در تابستان کرونایی

در هرمزگان شرایط آبی متفاوت‌تر است و روزهای گرم و بلند تابستان که فرامی‌رسد مصرف آب مردم هم با شیب تندی سیر صعودی پیدا می‌کند اما ماجرای تابستان امسال، کمی فرق می‌کند. میهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا چند ماهی است که سایه‌اش را بر زندگی ما گسترانیده و خیال رفتن ندارد. همین ویروس ناچارمان کرده در رعایت بهداشت و نظافت شخصی وسواس به خرج دهیم و لاجرم از آب بیشتری استفاده کنیم. در این وضعیت مدیریت مصرف آب بسیار ضروری است و باید با صرفه‌جویی زمینه‌ی تأمین آب آشامیدنی سالم سایرین را هموار کنیم.

*تصور کنید سه روز آب منزلتان قطع شود

اما لحظه‌ای تصور کنید سه روز آب منزلتان قطع شود؛ آن موقع است که خواهید فهمید زندگی چقدر دشوار خواهد بود؛ به‌گونه‌ای که حتی نفسمان هم بند خواهد آمد. بیایید به خودمان یادآوری کنیم که شیر آب را باید کم باز کرد و زود بست!

در جهانی کنونی تمامی کشورها روی مدیریت مصرف آب پژوهش می‌کنند و باید بپذیریم که ایران از معدود کشورهای جهان است که نسبت به موضوع بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف آب چندان حساسیتی ندارد. این در حالی است که صرفه‌جویی، تنها راه عبور از قطعی‌ها، افت فشار و مواجه نشدن با بحران کمبود آب به‌حساب می‌آید و همگان باید به اهمیت آن واقف باشند.

*فرهنگ‌سازی خانوادگی صرفه‌جویی

اگر به مقوله‌ی فرهنگ‌سازی در حوزه‌ی مصرف آب بخواهیم بپردازیم باید گفت که در فرهنگ ایرانی مادر خانواده نقش غیرقابل‌جایگزینی در آموزش سبک زندگی درست به کودکان دارد و او می‌تواند هنجارها را در روح و جان فرزندان خود نهادینه کند، نقشی که از هزاران پوستر و فعالیت فرهنگی کارسازتر است و تأثیرات ماندگارتری خواهد داشت.

*بزرگ‌سالان هم فرهنگ صرفه‌جویی در آب را ندارند

اما وقتی صحبت از صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود، عده‌ای نگاهشان به سوی کودکان می‌رود اما چیزی که شاید آن‌ها نادیده گرفته‌ می‌شود، این است که بسیاری از بزرگ‌سالان هم فرهنگ صرفه‌جویی در آب را ندارند و به‌راحتی مهم‌ترین سرمایه‌ی بشریت را هدر می‌دهند.

عده‌ای هرروز حمام‌های طولانی‌مدت می‌روند، مداوم با آب شرب ماشینشان را می‌شویند، در شست‌وشوی ظروف رعایت مصرف آب را نمی‌کنند و حین مسواک زدن شیر آب را به امان خدا رها می‌کنند و هیچ به دنبال تغییر این عادات ناصحیح نیستند.

*فردا دیر است

شاید با ترک نکردن این عادات ناصحیح در کوتاه‌مدت اتفاق خاصی رخ ندهد اما وقتی آب تمام شود، زندگی همه ما مختل خواهد شد و ما در آرزوی انجام دادن یکی از همین کارهای روزمره جان خواهیم داد. پس بیاییم با صرفه‌جویی در مصرف جلوی اتفاقات ناگوار را بگیریم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه