English

ابراهیم هزارجریبی:

سبزوار، قطب تولید پنبه در خراسان رضوی است

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به همراه استان‌های گلستان، فارس و اردبیل از مناطق عمده کشت پنبه در کشور هستند و سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که طبق برنامه، بالغ بر ۱۰۰ درصد نیاز پنبه کشور از تولیدات داخلی تامین شود.

سبزوار، قطب تولید پنبه در خراسان رضوی است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از مزارع پنبه بخش روداب سبزوار عنوان کرد: زراعت پنبه در ردیف محصولات اقتصاد مقاومتی است و وزارت جهاد کشاورزی حمایت‌های لازم را به منظور توسعه کشت و تولید این محصول در دستور کار قرار داده است.

ابراهیم هزارجریبی همچنین افزود: سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به همراه استان‌های گلستان، فارس و اردبیل از مناطق عمده کشت پنبه در کشور هستند و طرح‌های بهبود تغذیه زراعت پنبه، توسعه مکانیزاسیون، افزایش بهره وری آب و گیاه پزشکی برای افزایش تولید مورد توجه قرار گرفته است و نوع پنبه در سبزوار از مرغوبترین این محصول است.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: شهرستان سبزوار نیز با حدود ۶ هزار هکتار کشتزار پنبه، قطب تولید این محصول در خراسان رضوی به شمار می رود.

هزارجریبی همچنین افزود: کشت نشای پنبه در سالهای گذشته مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است که کوتاهی زمان کاشت و داشت، کاهش نوبت‌های آبیاری، افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید از مزایای این نوع کشت است.

وی در ادامه گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که طبق برنامه تا افق ۱۴۰۴ بالغ بر ۱۰۰ درصد نیاز پنبه کشور از تولیدات داخلی تامین شود.

لازم بذکر است: براساس برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰ - ۱۳۹۶) از ۱۰۰ هزار هکتار سطح پیش بینی شده برای کشت پنبه، ۴۰ هزار هکتار کشت نشایی و ۶۰ هزار هکتار کشت مستقیم انجام می شود و پنبه از مهم‌ترین و پرکاربردترین الیاف طبیعی در صنعت نساجی است.

در خاتمه باید خاطر نشان کرد: براساس آمارها، ‌۲۵ میلیون تن پنبه در سال تولید می‌شود که این میزان برابر با سطح زیر کشت ۲٫۵ درصد از زمین‌های کشاورزی جهان است و چین بزرگترین تولیدکننده پنبه در جهان است که بیشتر پنبه تولیدی اش را خود مصرف می‌کند و ایالات متحده آمریکا برای سال‌های متمادی بزرگترین صادرکننده پنبه در جهان بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه