English

مشکلات بوده اند ، هستند ، نخواهند بود ؟!

انتخابات ۱۴۰۰ ؛ شروعی در قرن تازه

انتخابات یک فرایند تصمیم‌گیری رسمی است که طی آن مردم یا بخشی از مردم برای اداره امور عمومی خود شخص یا اشخاصی را برای مقامی رسمی به مدت معلوم با ریختن رأی به صندوق‌های انتخاباتی برمی‌گزینند.

انتخابات 1400 ؛ شروعی در قرن تازه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، ایران نیز به مانند دیگر کشورهای جهان از این فرایند تصمیم گیری جدا نبوده و بر اساس نوع حکومت ایران ؛ جمهوری  در آن مسئولین حکومتی ، موروثی انتخاب نمی شوند و ریاست کشور با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم برگزیده می شود و دوران تصدی او محدود خواهد بود .

تأکید اصلی مفهوم جمهوری بر نبود منصبی دائمی است و فرایند تصمیم گیری و انتخابات نیز از این مفهوم نشات می گیرد. در خرداد 1400 شاهد فرایند تصمیم گیری رسمی خواهیم بود که بر اساس آن رییس جمهوری ایران انتخاب خواهد شد و به مدت 4 سال عالی ترین سمت اجرایی کشور را بر عهده خواهد داشت.

شاید در گام نخست انتخابات ریاست جمهوری 1400 و قبل از برگزاری آن به باور عده ای بزرگترین اتفاق پیش ازانتخابات سراسری صورت گرفت و آن هم رد صلاحیت بیشتر داوطلبان بود. افرادی با سمت های گوناگون که در دوره های مختلف؛ مدیر، معاون و... بودند . حتی بعضا برخی از آنها در عالی ترین سطح مدیریتی کشور حضورداشته و دارند با اعلام شورای نگهبان صلاحیت کاندید شدن آنها مورد تایید قرار نگرفت.

داشتن وابستگی سیاسی به یک حزب و یا یک گروه خاص ، مستقل عمل کردن ، ائتلاف ، همبستگی و اتحاد احزاب و... اینها نشان دهنده طرز فکر یک نماینده در امور سیاسی است و می توان بوسیله آنها و هم حزبی های او و همینطور حضور او در گروه های مختلف سیاسی به این نتیجه رسید که این نماینده با چه نگرش به امور سیاسی و امور داخلی نگاه خواهد کرد.

نمی توان طرز نگرش یک نماینده ریاست جمهوری را نسبت به همه امور مرتبط با کشور را در شعارهای او دید و بر اساس آن تصمیم گیری  و در نهایت رای داد . شاید بهترین میزان برای سنجش یک نماینده ریاست جمهوری عملکرد او در دوره هایی باشد که مدیر و یا پست های مختلف داشته و باید دید که نسبت به امور محوله و وظایفی که بر عهده او گذاشته اند ، چگونه بر آمده است و مردم می توانند نسبت به صلاحیت آن کاندید رای اعتماد بدهند و او را انتخاب کنند یا رد صلاحیت کرده و او را به عنوان نماینده اصلح انتخاب نکنند و این حق مردم است که نسبت به فردی که آینده آنها را در دست می گیرد با شک و تردید نگاه کنند.

نباید مردم دوره های قبلی ریاست جمهوری را فراموش کنند و باید بر اساس تجربه و شناخت عمل کنند. حرف زدن آسان است اما عمل کردن ، مهم تر از بیان مشکلات است. همه مردم نسبت به وضعیت

اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، بین الملل ، سیاسی و ... آگاه هستند و نیازی ندارند تا یک نفر دوباره مشکلات موجود را که برآمده از مدیریت ناکارآمد است را به آنها یاد آوری کند. آنها نیاز به فردی دارند تا مشکلات بوجود آمده را که ناشی از انحصارگری در وضعیت اقتصادی ، رانت خواری ، وِیژه خواری ، دلال بازی و همه همه گرفتاری هایی که امروز با آن مواجه هستیم را رفع کند و در مواجه با افراد و گروه های مختلف ضعف نشان ندهد و تصمیم گیری های خود را بر اساس منفعت مردم در نظر گرفته و انجام دهد.

نتیجه انتخابات 1400، خرداد ماه 1404 مشخص خواهد شد و آن زمان دور نیست فقط لطفا تا پایان بر حرف های خود بمانید و به مانند دیگر افراد که تا دیروز منتخب مردم بودند و امروز ردصلاحیت شدند نگویید که : نگذاشتند ، ما هیچ کاره بوده ایم  میدان تصمیم گیرنده بود ، عده ای می خواهند ما را خراب کنند و ... .

باید منتظر ماند و دید که در این دوره ، ریاست جمهوری چگونه تقسیم خواهد شد حال که مردم و صاحب نظران معتقد هستند ، فرد منتخب از ماه های قبل مشخص شده  و شورای نگهبان بر آن مهر تایید زد که می توان بر اساس  افراد تایید صلاحیت شده به خوبی این موضوع را لمس کرد.

هر چه هست گمانه زنی های قبل از انتخابات است که این روزها مهم تر از موضوع اصلی یعنی انتخابات 1400 به چشم می آید و بازار شایعات در این روزها گرم گرم است فقط متاسفانه برقی برای روشن کردن و آبی برای خنک کردن کولرهای آبی نداریم تا به این بازار شایعات توجه نکنیم.

انتخابات 1400 را می توان شروعی در قرن تازه دید ، شروعی که می تواند سازنده این قرن باشد و یا ... ،  پس باید با علم اینکه این انتخاب شما در آینده کشور در کوتاه مدت و دراز مدت تاثیر خواهد گذاشت ، انتخاب کنید . انتخاب آگاهانه ، انتخابی است که فرد نسبت به همه امور آگاهی نسبی داشته باشد تا بتواند با در نظر گرفتن این موارد انتخاب کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه