English

تبلیغات محیطی و ظرفیت‌هایی که نباید در مدیریت شهری از آن غفلت کرد!

تبلیغات محیطی در شهر، یک ظرفیت بسیار مهم و با ارزش است که علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای مدیریت شهری، می‌تواند در تحقق بسیاری از اهداف اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و ترویج فرهنگ شهروندی نیز موثر باشد.

تبلیغات محیطی و ظرفیت‌هایی که نباید در مدیریت شهری از آن غفلت کرد!

به گزارش خبرگزاری موج قم، تبلیغات و اطلاع‌رسانی نقش مهمی در ارتقای سطح آگاهی شهروندان نسبت به موضوعات مهم در حوزه مدیریت شهری و اداره شهر دارد و می‌توان از چنین ظرفیت مهمی به خوبی بهره گرفت، هر چند تا حد زیادی از چنین ظرفیت راهبردی و اساسی غفلت شده است.

در واقع باید با نگاه سرمایه‌گذاری به تبلیغات محیطی نگریست و این سرمایه‌گذاری می‌تواند به لحاظ اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نیز اتفاق بیفتد و گره‌های بسیاری از مدیریت شهری را بگشاید.

برون سپاری تبلیغات به شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها و دعوت از فعالان اقتصادی در معرفی تولیدات و خدمات و آشنایی با حقوق و فرهنگ شهروندی و تبیین فعالیت‌ها و عملکرد مدیریت شهری از جمله قابلیت‌های مهم در بهره‌گیری از تبلیغات شهری است و در این باره توجه مدیران شهری به استفاده از ابزارهای تبلیغات محیطی ویژه توسعه اقتصاد شهری و ایجاد درآمدهای پایدار می‌تواند به نفع شهر و شهروندان و اداره شهر باشد.

تبلیغات محیطی علاوه بر ابعاد اقتصادی و اجتماعی و آموزشی، تاثیر زیادی بر درک بصری و روان اجتماعی دارد و اگر به خوبی و هنرمندانه طراحی شود موجب زیباسازی فضاهای عمومی شهر و سرزندگی محیط و ایجاد نشاط اجتماعی می‌شود، به ویژه با توجه به زائرپذیری و ظرفیت‌های گردشگری قم، باید بتوان سرمایه‌گذاری عظیمی برتبلیغات محیطی داشت و تحولات گسترده ای را به وجود آورد.

در این راستا توجه به تبلیغات محیطی مناسب، خود قدمی مهم در ساماندهی و زیباسازی فضاهای عمومی شهر است و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته؛ بهره گیری از تبلیغات نوین شهری به عنوان راهبردی مهم در جذب مخاطب، زیبایی، کاهش آلایندگی و نشاط اجتماعی به شمار می‌رود.

در سطح شهر و مناطق 8 گانه قم، فضاهای مختلفی برای تبلیغات محیطی مناسب با اهداف ذکر شده وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد، تبلیغات محیطی باید براساس دانش و خلاقیت و تخصص و نیازسنجی و دارای پیام و نگاه هنرمندانه باشد، با توجه به اینکه امروزه در سطح جهان، تبلیغات محیطی به عنوان یکی از مهم ترین استراتژی‌های کسب و کار شناخته می‌شود و قم نیز به لحاظ تولید و صنعت دارای امتیازات ویژه ای است، باید مدبرانه و آگاهانه از آن استفاده کرد.

در استفاده از بیلبورد، مبلمان شهری، وسایل حمل و نقل و سایر رسانه‌های محیطی باید به شاخص ها و مولفه هایی توجه داشت تا بهترین و موثر ترین روش برای تبلیغات محیطی به کار برده شود و طرح های خلاقانه همراه با تفکر و ایده‌های ناب بتواند در زیباسازی محیط شهری نیز تاثیرگذار باشد، در این زمینه نیازمند مدیریت تبلیغات محیطی هستیم.

شهروندان همواره در معرض تبلیغات رسانه‌ای و محیطی و رد و بدل شدن متوالی پیام‌های تبلیغاتی قرار دارند، در این زمینه مدیریت شهری قم می تواند با برنامه ریزی جامع و هدفمند نقش مهمی در ساماندهی فضای شهری و منظر شهری داشته باشد و به مدیریت تبلیغات محیطی اعم از تابلوها، بیلبوردها، دیوار نوشته‌ها و ...بپردازد چرا که تبلیغات بخش مهمی از مبلمان شهری به شمار می رود. مدیریت شهری قم در طرح های مختلف در سالهای اخیر نسبت به تبلیغات محیطی در جهت نظارت و ساماندهی، گام هایی برداشته است هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله زیادی وجود دارد، در این زمینه یکی از انتظارات، همخوانی تبلیغات با فرهنگ اسلامی و ایرانی است، ضمن اینکه باید حاوی پیام و آرامش بصری و چشم نواز باشد.

پرهیز از آشفتگی در تبلیغات محیطی و توجه به فرهنگ سازی و ایجاد سیما و منظری زیبا از جمله انتظارات در این حوزه است، با توجه به اینکه تبلیغات محیطی معمولاً مدت زیادی در معرض دید هستند باید به جنبه های تاثیرگذاری و عناصری چون هنر و خلاقیت اهتمام ورزید.

تبلیغات محیطی در شهر، یک رسانه قدرتمندی است که اگر به درستی استفاده شود، می تواند موجب تحقق بسیاری از اهداف کلان در مدیریت شهری شود، در این باره یکی از مسائل مهم، کمبود تبلیغات محیطی در قم است، هر چند پس از شیوع کرونا، یکی از راهبردهای مدیریت شهری استفاده از تبلیغات محیطی در ارتقای سطح آگاهی شهروندان پیرامون رعایت پروتکل های بهداشتی و هشدارهای لازم بود اما همچنان آن گونه که باید از این ظرفیت مهم در قم به خصوص در ارائه پیام های فرهنگی استفاده نشده است.

با توجه به اهمیت جایگاه مدیریت شهری در توسعه فرهنگ شهروندی در نظافت و پاکیزگی شهر و توجه به حمل و نفل عمومی و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و مقابله با آسیب های اجتماعی و آموزش از طریق تبلیغات محیطی نیازمند یک بازنگری جدی به لحاظ کمی و کیفی در تولید محتوا با مشارکت و همراهی دستگاههای اجرایی و فرهنگی هستیم.

تشکیل کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات شهری به منظور هماهنگی و انجام امور مربوط به فضاسازی محیطی شهر و تبلیغات شهری در قم یکی از فرصت های مهم در بهره گیری از دیدگاه صاحب نظران در عرصه تبلیغات است، به ویژه اینکه امکانات مختلفی در شهر قم برای تبلیغات شهری وجود دارد و سیاست گذاری و تصمیم گیری متمرکز در این بخش دارای اهمیت خاصی است.

در این زمینه اکران هماهنگ و یکپارچه تبلیغات محیطی در سطح شهر و فضاسازی سطح شهر به ویژه در مناسب های مذهبی و ملی و نظارت بر طرح تبلیغاتی خو محتوایی از جمله رویکردهای مهم کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات شهری است و موفقیت های خوبی نیز به دست آمده و انتظار می رود بیش از گذشته در این عرصه تلاش شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه