English

با تصویب شهرداران و فرمانداران شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی کشور؛

شهردار میبد رئیس مجمع شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی کشور انتخاب شد

نخستین نشست شهرداران شهرها و فرمانداران روستاهای جهانی صنایع دستی کشور به میزبانی میبد در هتل کریاس پلاس با حضور9 شهر و روستای جهانی و ارتباط ویدئو کنفرانس با مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برگزار شد.

شهردار میبد رئیس مجمع شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی کشور انتخاب شد

به گزارش خبرگزاری موج یزد به نقل از روابط عمومی شهرداری میبد، نخستین نشست شهرداران شهرها و فرمانداران روستاهای جهانی صنایع دستی کشور به میزبانی میبد در هتل کریاس پلاس با حضور9 شهر و روستای جهانی و ارتباط ویدئو کنفرانس با مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برگزار شد.

مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در این نشست گفت: کشور ما یک حوزه وسیعی در زمینه اقلیم متنوع، روستاهای زیبا، اقوام و ادیان مختلف و میراث های معنوی بسیار متنوعی دارد.

وی افزود: شهرها باید بپذیرند که به سمت شهر فن آفرین، شهردانش محور، کارآفرین و... حرکت کنند و چه چیزی بهتر از بحث صنایع دستی.

رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به اینکه ایران کشوری است که ظرفیت فراوانی در حوزه گردشگری و صنایع دستی دارد افزود: دست های چیره دست، افکار بالا و افراد فعال و کار آفرین در این حوزه قرار فعال هستند. در شرایطی که دچار بحران های متفاوتی هستیم باید برای عبور از آنها از صنایع دستی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: صنایع دستی تنها رویکرد فرهنگی ندارد بلکه رویکردهای متفاوتی دارد. یقیناً می توانیم 5/3 ملیون نفر را که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند را 2 برابر کنیم.

جمالی نژاد ادامه داد: بحث حاشیه نشینی و مهاجرت را با کمک صنایع دستی می توانیم کاهش دهیم. مسئله بیکاری را با توسعه و گسترش صنایع دستی می توانیم کاهش داده و برای اقشار مختلف فرصت اشتغال ایجاد نماییم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با تاکید براینکه می توانیم با استفاده از صنایع دستی 1400 شهر را شکوفا کنیم افزود: با اقتصاد مقاومتی که واقعا مورد تاکید هست و از آنجا که 80 درصد وسایل و لوازم صنایع دستی بومی است می توانیم قدم های بزرگی در این زمینه برداریم.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که صرف خرید چند عدد صنایع دستی و هدیه به دیگران موضوع را تمام شده تلقی نکنیم.

جمالی نژاد تصریح کرد: کارهای خوبی که شهردار میبد در زمینه توسعه و رشد صنایع دستی انجام داده، نشان دهنده نگاه توسعه ای و حمایتی خوبی است که شهرداری میبد به صنایع دستی داشته و دارد.

وی افزود: مدیران شهری از صنایع دستی حمایت کنند. 366 رشته صنایع دستی در کل کشور وجود دارد که اگر از هنرمندان صنایع دستی حمایت نکنیم کم کم از بین خواهند رفت.

جمالی نژاد با تاکید بر این نکته که با توسعه صنایع دستی هر خانه می تواند یک کارگاه باشد، هر خانه می تواند یک کارخانه زودبازده باشد گفت: زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، کارتن خواب ها را می توانیم در این زمینه آموزش دهیم و آسیب ها اجتماعی را کاهش دهیم.

وی در پایان گفت: هنرمندان ما خانواده ما هستند، نباید بگذاریم در این دوران سخت هنرمندی مجبور شود برای تامین معاش خود دست به فروختن لوازم زندگی خود بزند.

مصوبات

درانتهای این نشست با رونمایی از نشان مجمع شهرها و روستاهای جهانی و اهدای تندیس نخستین نشست مجمع و صدور بیانه ای توسط اعضای مجمع به کار خود پایان دادند که برخی از مصوبات به شرح ذیل می باشد:

* دبیرخانه مجمع شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی ایران به صورت دوره ای به شهرها و روستاها منتقل گردد.

* سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به عنوان عضو مجمع انتخاب شد.

* اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نسبت به ایجاد بازارچه محصولات شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی با دیگر استان ها پیگیری های لازم را انجام دهد.

* اعلام آمادگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد و شهرداری میبد جهت ایجاد نخستین بازارچه محصولات شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی

* با محوریت وزارت کشور، هئیت وزیران در قانون بودجه سنواتیکشور، جایگاه ویژه ای برای معرفی هرچه بهتر شهرها و روستاهای ثبت جهانی درسطح بین المللی و شناسایی و فروش برخط محصولات پیش بینی نمایید.

* دبیرخانه مجمع یکپارچه سازی درخصوص نحوه ارائه، بسته بندی و برندینگ محصولات همه شهرها و روستاهای جهانی دستورالعمل های حمایتی و آموزش، تهیه و ارسال نماید.

* دبیرخانه مجمع نسبت به برنامه ریزی و برگزاری دوره ای حراجی صنایع دستی در شهرهای عضو اقدام نماید.

* شهرداری ها نسبت به تولیدات سمعی و بصری و رسانه ای درحوزه مستندسازی فعالیت های صنایع دستی در شهرهای خود اقدام و تولیدات رابه اشتراک بگذارند.

* ارتباطات لازم با اتاق بازرگانی جهت ترویج و برندسازی صنایع دستی انجام شود.

* از بستر بازارچه های مناطق آزاد مانند شهر مریوان که امکان تبادل صنایع دستی به کشورهای همسایه مانند عراق را فراهم می آورد بهره برداری حداکثری صورت گیرد.

* تلاش جهت ثبت شرکت توسعه، آموزش و بازاریابی صنایع دستی ایران با سهامداری شهرهای عضو

* برگزاری نمایشگاه صنایع دستی (کلانشهرها در طول سال 2بار، نمایشگاه فصلی با میزبانی شهرهای عضو، نمایشگاه بین المللی با مشارکت شهرها)

* تدوین لوایح و طرح های مشترک برای ارائه در شوراها(شورای اسلامی شهرها، شورای عالی استان ها) و مجلس شورای اسلامی

* تدوین دستورالعمل ها و آیین نامه شهرهای دوستدار صنایع دستی توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و ابلاغ به شهرداری ها

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی