English

تهدید دهیاران روستاهای نقض کننده پروتکل‌های بهداشتی

استاندار هرمزگان تاکید کرد: دهیاران در روستاها مسئول نظارت بر امور هستند و اگر در روستایی مراسمی برگزار و ابتلا به کرونا صورت گرفت و توسط دهیار گزارش نشد، دهیار مقصر است و به باید در دادگاه پاسخگو باشد.

تهدید دهیاران روستاهای نقض کننده پروتکل‌های بهداشتی

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، فریدون همتی استاندار هرمزگان صبح امروز (۱۲ اردیبهشت ماه) در نشست ستاد استانی مقابله با کرونا در هرمزگان، با بیان اینکه متاسفانه روند ابتلا به کرونا در هرمزگان همچنان افزایشی است، عنوان کرد: در این خصوص نگرانی جدی داریم چون با افزایش ابتلا، تعداد بیماران بستری، بیماران بدحال و فوت ناشی از کرونا نیز افزایش می یابد.

وی ادامه داد: متاسفانه در هفته گذشته، ۴۲ فوت ناشی از کرونا در هرمزگان داشتیم در حالی که هفته های پیش از این، تعداد فوت ناشی از این بیماری در استان کمتر از ۱۰ نفر بود.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه شهرستان‌های بندرعباس، قشم، بندرخمیر و جزیره هرمز در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند، افزود: در این شهرستان‌ها مشاغل گروه دو، سه و چهار همچنان تعطیل است و دورکاری دو سوم کارکنان ادارات ادامه دارد.

همتی تصریح کرد: شهرستان‌های میناب، رودان، بستک، بندرلنگه، پارسیان، حاجی‌آباد و جزیره کیش نیز در وضعیت نارنجی شیوع کرونا هستند و فعالیت مشاغل گروه سه و چهار در این شهرستان‌ها ممنوع و دورکاری پنجاه درصد کارکنان اجرایی می‌شود.

وی گفت: شهرستان‌های جاسک، سیریک، بشاگرد و ابوموسی نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند و فعالیت مشاغل گروه چهار در آنها ممنوع و دورکاری یک سوم کارکنان اجرایی خواهد شد.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: عده‌ای از مردم که اصول و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و بدون توجه به این موارد، مراسم های عروسی، دورهمی و برنامه های غیرضروری را برگزار می کنند، موجب ابتلای افراد بسیاری به کرونا در این مراسم ها می‌شوند و از مردم انتظار داریم به خصوص در روستاها از برگزاری هرگونه مراسم، مهمانی و دورهمی برای حفظ سلامت و امنیت جان خود، خانواده و دیگران خودداری کنند.

همتی از دلایل اصلی افزایش ابتلا به کرونا را کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر میزان رعایت فاصله گذاری در اماکن عمومی استان ۶۰ درصد، در پاساژها ۷۹ درصد، پایانه های مسافری درون شهری ۶۱ درصد، مراکز ورزشی ۵۴ و میزان استفاده از ماسک در استان به ۶۲ درصد کاهش یافته است، در حالی که چند ماه پیش، میزان استفاده از ماسک در استان ۹۵ درصد بود و روند بیماری هم بسیار کم و کاهشی بود.

وی به تجمعات در سواحل اشاره کرد و گفت: مردم باید بدانند که با هرگونه عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در چارچوب قوانین و مقررات برخورد می‌شود و خودروهایی که در ساحل پارک باشند، توسط نیروی انتظامی جریمه خواهند شد.

استاندار هرمزگان، دهیاران، بخشداران و فرمانداران را مسئول نظارت بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی دانست و خاطرنشان کرد: اگر در روستایی مراسم عروسی و یا هرگونه برنامه برگزار شد و براساس ردیابی، ابتلای افراد به کرونا از طریق آن مراسم مورد تایید قرار گرفت، مسئول و بانی آن مراسم باید توسط دهیار به بخشدار و فرماندار و دستگاه قضایی معرفی شود و حتی اگر مدت زمانی از این مراسم گذشته باشد، این اقدام انجام و توسط دستگاه قضایی برخورد قاطع با مسئولان مراسم صورت می‌گیرد.

همتی تاکید کرد: دهیاران در روستاها مسئول نظارت بر این امور هستند و اگر در روستایی مراسمی برگزار و ابتلا به کرونا صورت گرفت و توسط دهیار گزارش نشد، دهیار مقصر است و به باید در دادگاه پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: انتظار ما این است که مردم با تکیه بر فرهنگ و آگاهی خود در حفظ جان و سلامتی توجه لازم را داشته باشند و با خودداری از تردد غیرضروری، بیشتر در خانه بمانند و در صورت نیاز برای دریافت خدمات در ادارات، فروشگاه‌ها و دیگر اماکن، حتماً فاصله فیزیکی را رعایت و از ماسک استفاده کنند و قطعا می‌توانیم با رعایت این اصول و دستورالعمل‌ها هم امور جامعه را انجام دهیم و هم سلامت خود و دیگران را حفظ کنیم.

استاندار هرمزگان بیان داشت: حساسیت مردم باید در خصوص بیماری کرونا همچنان بالا باشد و عده‌ای با برگزاری مراسم های عروسی، تجمع و دورهمی، مردم را به قتلگاه دعوت نکنند و در صورت لزوم برگزاری جلسه حتماً استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی رعایت شود.

همتی اظهار داشت: فرمانداران، دستگاه‌های مسئول و به ویژه دستگاه قضایی باید به طور قاطع با افرادی که نظم بهداشتی جامعه را به هم می زنند، برخورد قاطع داشته باشند.

وی ادامه داد: مراسم شب های قدر با تعداد افراد بسیار محدود، در فضای باز و در مدت زمان کم در برخی مساجد و اماکن مذهبی برگزار می‌شود و حتما باید در آن فاصله دو متری بین افراد و استفاده از ماسک رعایت شود، اما توصیه ما به عموم مردم این است که اعمال شب های قدر را با استفاده از ظرفیت شبکه های صداوسیما در خانه انجام دهند و همچنین در شرایط فعلی نباید نماز های مستحبی در مساجد برگزار شود.

استاندار هرمزگان یادآورشد: افراد مبتلا به کرونا و همچنین افرادی که دارای علائم بیماری هستند، حتماً قرنطینه را رعایت کنند و باید همواره اصول بهداشتی را حتی در داخل خانه و در میان افراد خانواده رعایت کنیم و تردد غیرضروری از شهرها به روستاها نداشته باشیم و با این فرهنگ و نظم اجتماعی، می‌توانیم سلامت جامعه را تأمین و به تحقق هرمزگان بدون کرونا نزدیک شویم.

همتی افزود: شورای اطلاع رسانی استان، رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما باید نسبت به فرهنگ سازی بیشتر برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه اقدام کنند از ظرفیت فضای مجازی نیز در این راستا استفاده شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها، صنایع، بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی، ملزم به تهیه لوازم بهداشتی و به ویژه ماسک از واحدهای تولیدی استان هرمزگان هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی