English

آنچه از منتخبین دوره ششم شورای اسلامی شهر قم، در ارتقای بهبود مدیریت شهری، انتظار می‌رود! /با شورای بعدی، شهردار قم، می‌ماند یا می‌رود؟

ار اواخر سال 99، ثبت نام از نامزدهای عضویت در ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان در سراسر کشور آغاز شد و شورای پنجم نیز، ماه‌های پایانی خدمت خود را سپری می‌کند و در تلاش است کارنامه خوبی در دوره خدمات 4 ساله ارائه دهد.

آنچه از منتخبین دوره ششم شورای اسلامی شهر قم، در ارتقای بهبود مدیریت شهری، انتظار می‌رود! /با شورای بعدی، شهردار قم، می‌ماند یا می‌رود؟

به گزارش خبرگزاری موج قم، انتخابات پنجمین دوره‌ی شورای اسلامی شهر و روستا در قم در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر قم شامل 13 نفر توسط مردم این شهر انتخاب شدند.

در سال جاری نیز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری 28 خردادماه در سراسر کشور برگزار می‌شود و یک دوره چهارساله دیگر آغاز خواهد شد، رد حال حاضر نیز ۴۳۶ نفر برای رقابت نهایی در انتخابات شورا در قم تایید صلاحیت شدند و در روزهای آینده، در رقابتی تنگاتنگ، تعدادی از آنها، سکان شورای اسلامی شهر قم را در دست می‌گیرند.

از جمله وظایف مهم شورای اسلامی شهر، برگزیدن شهردار قم و اعمال قانون‌های اجرایی شهر است، رسالتی که باید در خدمت شهر و شهروندان، سازوکارهایی را در مسیر آبادانی و توسعه در پیش گیرد.

انتخاب شهردار برای مدت چهار سال، بررسی و شناخت کمبودها و نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی و ارائه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرحهای مصوب در امور شهرداری و سایر سازمانهای خدماتی و همکاری با مسئولین اجرایی و نهادها و سازمانهای مملکتی در زمینه‌های مختلف از جمله وظایف شورای اسلامی شهر است.

همچنین برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات،نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و داراییهای نقدی و اموال منقول و غیرمنقول شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها، تصویب آئین نامه‌های پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت دستورالعملهای وزارت کشور و همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر با رعایت طرحهای هادی و جامع شهرسازی پس از تهیه آن توسط شهرداری با تایید وزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی و تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شرکتهای وابسته با رعایت آئین نامه مالی شهرداریها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر بخش دیگری از این وظایف به شمار می‌رود.

شورای پنجم در ابتدای فعالیت خود، 12 اولویت مهم را در بهبود وضعیت شهر قم، تعریف و اعلام کرد به هیچ عنوان «شورای پنجم وارد بازی های سیاسی نمی شود»، این امر نویدبخش یک حرکت مثبت به دور از آسیب‌های سیاست‌زدگی بود و به نظر می‌رسید قرار است شورا در این دوره، با پرهیز از حواشی به فعالیت بپردازد و با انتخاب شهردار، عملا وارد عرصه فعالیت در مدیریت شهری و تصویب لوایح در توسعه و آبادانی شهر شد.

12 اولویت مهم برای شورای شهر پنجم شامل شفافیت و پاسخگو بودن،تکمیل پروژه های نیمه تمام، توجه جدی به بهسازی و نوسازی بافت فرسوده، پیگیری و ساماندهی ورودی های شهر قم، افزایش راه های دسترسی به پردیسان، بسترسازی برای جذب سرمایه گذار،تسریع در راه اندازی خط A مترو از قلعه کامکار تا میدان مطهری، توجه جدی به مسائل فرهنگی و اجتماعی و ورزشی، افزایش پارکینگ های هسته مرکزی شهر قم، توجه به مناطق محروم و کم برخوردار، توجه جدی به زیبا سازی شهری، حرکت در راستای اهداف و برنامه ها در جهت رفع مشکلات مردم است.

کمبود منابع و شرایط نامساعد اقتصادی و تحریم‌ها اگر چه موانعی جدی در تحقق بسیاری از این اهداف بود، اما در کنار نواقص و کاستی‌هایی که دیده می‌شد، شورای پنجم نشان داد در شفاف سازی عملکرد، موفقیت چشمگیری در کارنامه خود دارد تا جایی که جلسات زیادی در این دوره به صورت مستقیم پخش شد و عملکرد اعضاء، در اتاقی شیشه‌ای مورد قضاوت قرار می‌گرفت.یکی دیگر از ویژگی‌ها، تناسب میان تخصص اعضای شورای اسلامی شهر با رسالتشان در کمسیون‌ها بود که تا حد زیادی در بحث‌ها و بررسی لوایح توانست نگاهی کارشناسانه و قانونمند رقم بزند.

اما آنچه از منتخبین دوره ششم شورای اسلامی شهر قم، در ارتقای بهبود مدیریت شهری، انتظار می‌رود این است که نقاط قوت شورای پنجم را سرلوحه تصمیم‌سازی‌های خود قرار داده و از نقاط ضعفی که احصاء خواهد شد را نیز مورد توجه قرار دهند تا کاستی‌های شورای پنجم، تکرار نشود، همچنین از آفت سیاست‌زدگی در مدیریت‌شهری دور باشند و در ارتقای کیفی مدیریت شهری تلاش کنند و نفع شهروندان را در مصوبات در نظر گرفته و آنها را ناظران و حاضران بر عملکرد خود بدانند.

انتظار می‌رود افرادی به این میدان بیایند که از تخصص کافی برخوردار باشند و شهر را به خوبی بشناسند و مشارکت شهروندان را با شیوه‌های نوین در مدیریت شهری، جلب کنند و با افزایش ضریب نظارت‌های مردمی، مانع از بروز تخلف و خطا و فساد در مدیریت شهری قم شوند، همچنین در تعامل با شهردار، پس از انتخاب بهترین گزینه با نگاهی کارشناسی و تخصصی و پرهیز از نگاه جناحی، در آبادانی و توسعه شهر، در کنار مدیریت شهری باشند تا برنامه مدونی در اداره شهر و افزایش نشاط اجتماعی شهروندان داشته باشد.

با توجه به تعامل بی‌نظیر شورای شهر و شهردار فعلی، یکی از مسائل مهم و قابل تامل آن است که با شورای بعدی، شهردار قم، می‌ماند یا می‌رود؟، آنچه در این میان اهمیت دارد، استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی و تخصصی برای انتخاب شهردار در قم است و امیدواریم شورای ششم نیز با استفاده از ظرفیت‌های فعلی و در نظر گرفتن شاخص‌های توسعه و آبادانی قم، به بهترین نحو در انتخاب و یا ابقاء شهردار، تلاش کند تا بتوان در 4 سال آینده، چشم‌اندازی کارآمد و متحول برای قم ترسیم کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه