English

رییس کل دادگستری کرمانشاه:

فعالیت قاضی نباید بگونه ای باشد که سبب مخدوش شدن شان و استقلال او شود

پرویز توسلی زاده گفت: قاضی در تصمیم گیری های خود مستقل است و هیچ مقامی نمی‌تواند در تصمیم او دخالت و یا اعمال نظر داشته باشد.

فعالیت قاضی نباید بگونه ای باشد که سبب مخدوش شدن شان و استقلال او شود

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در نشستی خبری بااشاره به ابلاغ دستورالعمل حفظ شان و منزلت کارکنان قضایی از سوی رئیس قوه قضائیه به  دادگستری استانها، اظهارکرد: این دستورالعمل در قالب 9 ماده ابلاغ شده که طبق ماده اول آن، کلیه مدیران، قضات و کارکنان را شامل می شود.

وی به توجهی که در این دستورالعمل به جایگاه و شان قاضی شده اشاره کرد و گفت: منصب قاضی، منصبی شرعی است که رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار در این منصب به کار قضاوت پرداخته اند و حضرت علی(ع) و مقام معظم رهبری نیز تاکیدات و بیانات زیادی در اوصاف قضات داشته اند.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه افزود: در بخشی از این دستورالعمل تاکید شده که قاضی در تصمیم گیری های خود مستقل است و هیچ مقامی نمی تواند در اتخاذ تصمیم او دخالت و یا اعمال نظر داشته باشد که خوشبختانه تاکنون موردی از دخالت مدیران در امور قضایی را در استان نداشته ایم.

وی اضافه کرد: همچنین طبق این دستورالعمل مدیران دستگاه قضایی جهت تکریم کارکنان باید شرایطی فراهم کنند تا کارکنان دسترسی آسانی به آنها داشته باشند که البته این موضوع تاکنون به خوبی در کرمانشاه اجرایی شده و نه تنها در بخش کارکنان، بلکه مردم هم دسترسی آسانی به مدیران دستگاه قضایی دارند.

توسلی زاده با بیان اینکه در بخشی دیگر از این دستورالعمل بر لزوم رعایت اخلاق حرفه ای توسط قضات تاکید شده، عنوان کرد: فعالیت قاضی نباید بگونه ای باشد که سبب مخدوش شدن شان و استقلال او شود و باید از هرچیزی که او را در معرض اتهام قرار می دهد، دوری کند.

وی به تشریح وظایف واحدهای مختلف قوه قضاییه در بخش دیگری از این دستورالعمل اشاره کرد و گفت: در بخشی از ماده هفتم این دستورالعمل تاکید شده که قضات از سوی هیچکدام از شکات نباید هتک حرمت شوند، چراکه باید قاضی در یک فضای آرام بتواند کار کند.

به گفته رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه تخلف در دستگاه قضایی به یک درصد هم نمی رسد.

توسلی زاده عنوان کرد: مردم باید بدانند که تمام قضات و کارکنان دستگاه قضایی طبق ضوابطی وارد این دستگاه می شوند و دانش این کار را دارند و آزمون های مختلفی از آنها گرفته می شود، بنابراین قضات ما دانش قضایی لازم را در رسیدگی به پرونده ها دارند.

وی اعلام کرد: آنچه در این میان باید به آن توجه کرد این است که مردم اطلاعات جامعی از قوانین ندارند و پیش از تنظیم رابطه حقوقی خود، اطلاعات حقوقی لازم را کسب نمی کنند و همین مسئله باعث می شود که پرونده های آنها راهی دادگاه شود، بنابراین چون قرارداد خود را مستند تنظیم  نکرده اند، ممکن است پرونده به نفع آنها پیش نرود و از قاضی ناراضی باشند.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه با تاکید براینکه دستگاه قضایی همواره نیازمند رابطه خوب با مردم است، اعلام کرد: رضایت مردم را به عنوان یک سرمایه اجتماعی می دانیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه