English

جواد آرین منش:

رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین ارکان دموکراسی و مردم‌سالاری محسوب می شوند

نماینده سابق مردم مشهد در مجلس بیان کرد: با توجه به ممنوعیت تجمعات در شرایط فعلی، نقش فضای مجازی و رسانه‌های اینترنتی روز به روز در حال افزایش است و به یکی از رقبای اصلی رسانه‌های رسمی، مثل صدا و سیما تبدیل شده‌اند.

رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین ارکان دموکراسی و مردم‌سالاری محسوب می شوند

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، جواد آرین‌منش نماینده مردم مشهد در مجالس هفتم و هشتم بیان کرد: طبیعتا حالا که تجمعات ممنوع است، نقش فضای مجازی و رسانه‌های اینترنتی در انتخابات روز به روز در حال افزایش است و این رسانه‌ها به یکی از رقبای اصلی رسانه‌های رسمی، مثل صدا و سیما تبدیل شده‌اند.

جواد آرین‌منش در ادامه گفت: باید به نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در توسعه سیاسی و مشارکت مردم در تمامی صحنه‌ها تاکید کرد، انتخابات نیز یکی از آن عرصه‌هایی است که رسانه در آن از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است‌، به طوری که باید رسانه‌ها را یکی از مهم‌ترین ارکان دموکراسی و مردم‌سالاری محسوب کرد.

وی افزود: البته به اقتضای شرایط، نقش انواع رسانه‌ها دچار تحولاتی می‌شود، به طوری که بر خلاف گذشته‌ که رسانه‌های مکتوب مانند روزنامه‌ها یا میتینگ‌های انتخاباتی می‌توانستند در مشارکت مردم نقش اساسی را ایفا کنند، اما امروز به دلیل شیوع کرونا طبیعتا انتخابات ما هم تحت تاثیر این شرایط قرار خواهد گرفت و فضای مجازی از مهم‌ترین رسانه‌های تاثیرگذار در انتخابات خواهد بود.

نماینده سابق مردم مشهد در مجلس بیان کرد: طبیعتا حالا که تجمعات ممنوع است، نقش فضای مجازی و رسانه‌های اینترنتی در انتخابات روز به روز در حال افزایش است و این رسانه‌ها به یکی از رقبای اصلی رسانه‌های رسمی، مثل صدا و سیما، تبدیل شده‌اند. با توجه به باز بودن فضا، ارتباطات مستقیم، غیررسمی بودن و در دسترس بودن و بسیاری دیگر از امتیازاتی که فضای مجازی دارد، پیش‌بینی می‌شود که در انتخابات پیش رو کشور نیز نقش رسانه‌های اینترنتی و فضای مجازی بیش از پیش پررنگ خواهد بود.

آرین‌منش تاکید کرد: سخنرانی‌ها و میتینگ‌های انتخاباتی تنها یکی از عوامل نقش‌آفرین در ترغیب مردم نسبت به شرکت در انتخابات هستندو از دیگر عوامل تاثیرگذار در میزان مشارکت مردم در انتخابات، می‌توان به نحوه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و نحوه برخورد با داوطلبین اشاره کرد.

وی ادامه داد: یعنی اگر فضای انتخابات، فضایی رقابتی شود و مردم حس کنند فردی که افکار و اندیشه‌های آنان را نمایندگی می‌کند، در میان نامزدهای انتخابات حضور دارد، در انتخابات شرکت خواهند کرد و در غیر این صورت ممکن است‌ یکی از چالش‌های بزرگ انتخابات امسال، عدم مشارکت حداکثری باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد: همچنین میزان رضایتمندی مردم از شرایط موجود نیز در میزان مشارکت آنان موثر است. مشکلات اقتصادی و عدم تحقق وعده‌هایی که در انتخابات‌های گذشته داده شده است، باعث شده ما بخشی از سرمایه‌های اجتماعی را از دست دهیم.

آرین‌منش با اشاره به رسانه‌هایی مانند تلگرام، اینستاگرام و کلاب هاوس، گفت: اپلیکیشن کلاب هاوس با وجود عمر بسیار کوتاهی که دارد، اما به سرعت در حال فراگیر شدن در تمام دنیا است‌ که علت آن دسترسی آسان و امکان ارتباط مستقیم و برگزاری مناظره‌ها است‌. یعنی همان چیزی که رسانه‌های ما به صورت فصلی و تنها در آستانه انتخابات به آن می‌پردازند، در این اپلیکیشن صورت می‌گیرد.

جواد آرین منش

وی تصریح کرد: مردم از اینکه مناظره‌ها و برنامه‌های گفت‌وگومحور تنها در ایام انتخابات از صدا و سیما پخش می‌شود، ناراضی هستند و فکر می‌کنند در این خصوص استفاده ابزاری صورت می‌گیرد. ما در طول چهار سال بحث‌های سیاسی، طرح دیدگاه‌ها و مناظره‌ها را در صدا و سیما نداریم، اما هنگام‌ انتخابات، برای گرم کردن انتخابات و کشاندن مردم پای صندوق، این برنامه‌ها از صدا و سیما پخش می‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجالس هفتم و هشتم شورای اسلامی تاکید کرد: اگر ما می‌خواهیم آگاهی‌های سیاسی مردم ارتقا یابد، باید این برنامه‌های گفت‌وگومحور و برنامه‌هایی که در آن‌ها حرف دل مردم گفته می‌شود، همواره در صدا و سیما به عنوان رسانه رسمی کشور پخش شود. در غیر این صورت مردم حس می‌کنند که از صدا و سیما فاصله گرفته‌اند و به فضای مجازی روی می‌آورند، کما اینکه الآن هم ما شاهد استفاده گسترده مردم از فضای مجازی و رسانه‌ها اینترنتی هستیم.

آرین‌منش خاطرنشان کرد: همچنین مردم در خصوص نحوه برخورد مسئولین با رسانه‌های اینترنتی تناقضاتی را نیز می‌بینند. از یک طرف برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی فیلتر شده‌اند و از طرفی دیگر ما شاهد حضور مقامات سیاسی کشور در همان شبکه‌ها هستیم. این‌ها تناقضاتی است که مردم می‌بینند و به همین دلیل روز به روز از رسانه‌های رسمی و صدا و سیما فاصله می‌گیرند و به فضای مجازی اقبال بیشتری نشان می‌دهند.

آرین منش در خاتمه تصریح کرد: ما تدریجا داریم به این سمت حرکت می‌کنیم که چون خواسته‌های مردم در رسانه‌های رسمی مطرح نمی‌شود، مردم‌ مطالبات و حرف دل خود را در فضای مجازی جستجو می‌کنند. ممکن است این به دلیل عدم وجود مدیریت صحیح در حوزه فضای مجازی، باعث بروز انحرافاتی نیز بشود، اما به طور کلی در حال حاضر ابتکار عمل در مهندسی افکار عمومی، به دست فضای مجازی است‌.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی