English

یادداشت؛

دیدگاه های قانون در خرید و فروش ملک

دادسراها و زندان ها پر از شاکی و متشاکی است؛ تا جایی که تصمیم گرفته شد برای کاهش هزینه های زندان، برای اشتغال زندانیان طرح هایی به میان بیاید. کارشناسان می گویند این تنها راه حل برای جلوگیری از پر شدن زندان ها و شلوغ شدن دادسراها نیست، آنها معتقدند مردم باید با علم حقوق در هر زمینه ای بیشتر آشنا شوند تا برخی نا آگاهی ها پای مردم را به دادسرا و زندان باز نکند.

دیدگاه های قانون در خرید و فروش ملک

به گزارش خبرگزاری موج یزد، عباسی وکیل پایه یک دادگستری در این متن به نکاتی مهم درباره خرید و فروش ملک پرداخته است.

اگر خریدار هستید موارد ذیل را مورد نظر قرار دهید:

حتی در صورتی که ملک دارای سند رسمی است با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک کشور اطمینان حاصل کنید که ملک مذکور وقف نبوده و همچنین بوسیله آرای محاکم دادگستری یا واحد اجرائیات اداره ثبت بازداشت نمی باشد.

اگر ملک مورد معامله سند رسمی دارد لیکن با مراجعه به اداره مسکن و شهرسازی مطمئن شوید که ملک مذکور از اراضی بایر نبوده و در مالکیت دولت نمی باشد.

بررسی سند ملک مذکور تا وثیقه تسهیلات بانکی نباشد

با مراجعه به مجاورین و تحقیق از آنان و بهره مندی از نظر کارشناس ثبت یقین پیدا کنید که، ملکی که مالک به شما نشان داده همان ملکی می باشد که بر اساس سند آن در حال نقل و انتقال آن می باشید.

در صورتی که ملک دارای سند رسمی نباشد حتما اصل اسناد نقل و انتقال قبلی را تحویل گرفته و مورد بررسی دقیق قرار دهید.

در هنگام معامله ملک حتما شهودی را دعوت کنید تا ذیل مبایعه نامه را امضا کنند. حتی الامکان شهود مذکور از اقوام درجه اول خودتان نباشند تا در صورت نیاز شهادتشان در محاکم مورد پذیرش قرار گیرد. شهود از افراد بی طرفی باشند که در صورت نیاز حاضر به ادای شهادت به نفع شما در محاکم دادگستری شوند.

ثمن معامله را دقیقا مشخص کنید و ثمن معامله را می بایست حتما به حساب مالک یا شخصی که وکیل در اخذ ثمن هست واریز نمایید.

اصل مدارک هویتی  متعاملین و اصل سند ملک را اخذ نموده و کلیه مندرجات مبایعه نامه را از روی همان اصل مدارک درج نمایید و کپی برابر اصل اسناد و مدارک مذکور را جزء ضمایم مبایعه نامه قرار دهید.

زمان و مکان انعقاد بیع را دقیقا ذکر کنید

اگر در دفتر املاک مبادرت به معامله ملک می کنید تمامی مندرجات مبایعه نامه یا قولنامه را مطالعه کرده و در صورتی که برخی عبارات به دلیل اینکه از اصطلاحات خاصی استفاده کرده اند را متوجه نشدید از امضاء آن خودداری نموده و درخواست یک نسخه یا یک کپی از آن نمایید تا از یک وکیل در رابطه با آن مشورت بگیرید.

در صورت وجود چنین ماده ای در مبایعه نامه: «طرفین با توافق یکدیگر تمامی خیارات من جمله خیار غبن و تدلیس را از خود سلب و ساقط نمودند.» با طرف مقابل مذاکره نموده و از پذیرش این بند خودداری نمایید و آن را کاملا خط بزنید چرا که در بعضی مواقع قانون به شما حق فسخ قرارداد را می دهد لیکن با قبول این ماده در مبایعه نامه، در صورتی که حتی مغبون شده باشید حق فسخ قرارداد را نخواهید داشت.

در بسیاری از مبایعه نامه هایی که دفاتر املاک جهت معامله ملک ارائه می دهند عبارتی شبیه این مورد درج گردیده است: « در صورت بروز اختلاف بین طرفین از طریق شورای حل اختلاف داوری دادگستری اختلاف حادث شده حل و فصل خواهد شد.». لازم به ذکر است که درحال حاضر ارگانی با عنوان  "شورای حل اختلاف داوری دادگستری" وجود خارجی ندارد و در صورتی که بین طرفین اختلافی بوجود بیاید با مشکلات عدیده ای روبرو می شوید و زمان زیادی صرف حل اختلاف می شود.

اگر بخواهید در صورت بروز اختلاف، اختلاف را بوسیله داوری حل نمایید حتی الامکان سه نفر را به عنوان داور انتخاب نمایید و در ذیل مبایعه نامه مشخصات کامل داوران را ذکر کنید و امضا هر سه داور را تحت عنوان قبول داوری، اخذ کنید.

اگر در مبایعه نامه ذکر شده بود که در صورتی که هر یک از چک ها پاس نشد معامله منفسخ می شود یا فروشنده حق فسخ خواهد داشت. در قسمت توضیحات مبایعه نامه ذکر کنید که خریدار مکلف است در روز سررسید چک را به بانک ارائه نماید و همچنین در صورتی که وجوه دریافتی را به صورت یکجا و نقد به خریدار مسترد نماید از امتیازات مذکور بهره مند خواهد  شد.

در صورتی که فروشنده ملک هستید

تا تمامی ثمن را دریافت نکرده اید از انتقال رسمی سند و از تحویل ملک به خریدار خودداری نمایید.

در صورتی که بخشی از ثمن را بوسیله چک دریافت می نمایید حتما در مبایعه نامه قید نمایید در صورت پاس نشدن هر یک از چکهای ثمن معامله خریدار حق فسخ مبایعه نامه را خواهد داشت.

در مبایعه نامه قید نمایید تا پاس شدن آخرین چک ثمن معامله، خریدار حق فروش مبیع را به اشخاص ثالث نخواهد داشت در غیر اینصورت انتقال وی کان لم یکن خواهد. و تا زمان پاس شدن آخرین چک فروشنده به دلیل عدم پاس شدن چک ثمن معامله حق فسخ معامله خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه