English

تهدید خیزش دوباره کرونا همزمان با آغاز سال جدید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از تهدید خیزش دوباره کرونا همزمان با آغاز سال جدید خبرداد.

تهدید خیزش دوباره کرونا همزمان با آغاز سال جدید

به گزارش خبرگزاری موج قم، محمدرضا قدیر روز چهارشنبه در آخرین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم در سال ۹۹ در تالار کرامت استانداری اظهار داشت: درحالی که تعداد روزانه بیماران بستری شده در استان حدود ۱۰۰ بیمار بود هم اکنون به بیش از ۱۳۰ بیمار در روز رسیده و یک شیب صعودی آرامی را پیش رو داریم.

وی با بیان اینکه تعداد بیمار بدحال قم که به چهار یا پنج تَن رسیده بود، درحال حاضر به ۱۲ بیمار رسیده، افزود: متوسط فوتی‌های کرونایی نیز که طی ۲ هفته صفر بود درحال حاضر به سه تا پنج بیمار رسیده و متاسفانه در حال قرار گرفتن در یک شیب صعودی هستیم.

وی با اشاره به افزایش تعداد آزمایش‌های مثبت کرونا یی در استان گفت:‌ روز گذشته بیش از ۷۰ آزمایش مثبت در استان ثبت شد و در مطب‌ها و درمانگاه‌ها و مراکز مختلف دولتی و غیر دولتی نیز شاهد افزایش مراجعه بیماران مشکوک به کرونا هستیم و این زنگ خطری است که به صدا درآمده و در ایام نوروز ۱۴۰۰ باید هوشیارانه عمل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اگر موضوع رهگیری بیماران نبود قطعا وارد یک خیز بزرگ می‌شدیم.

وی با اشاره به در پیش بودن سفرهای نوروزی یادآور شد: با آزاد شدن سفر به شهرهای آبی و زرد شاهد جا به جایی یک جمعیت میلیونی خواهیم بود که با توجه به وجود ویروس جهش یافته از ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ احتمال افزایش مبتلایان به کرونا و از آخر فروردین نیز احتمال افزایش بستری شدگان را خواهیم داشت و چه بسا از اوایل اردیبهشت ماه شاهد افزایش مرگ و میر باشیم.

قدیر در ادامه با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای ممانعت از حرکت به سمت شرایط نامطلوب کرونایی در قم به کار بگیریم تصریح کرد: تنها راهی که داریم افزایش نظارت‌هاست و یکی از مشکلاتی که وجود دارد و می‌توانیم پیشگیری کنیم، جلوگیری از صف‌های وحشتناک و به هم چسبیده خرید روغن و مرغ است که باید کنترل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین با اشاره به اینکه همزمان با مسافرهای میلیونی که در طول و عرض کشور آزاد شده، بازدیدهای نوروزی را نیز خواهیم داشت گفت: این موارد حوزه بهداشت و درمان را نگران کرده و تمام سازمان‌ها باید کمک کنند، تنها چاره ای که داریم نظارت موکد می‌باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در ستاد نوروزی که در هفته جاری با حضور روسای ۶ دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله قم که گردشگران مذهبی را پذیرا هستند برگزار شد تصمیم‌های خوبی گرفته شد که اعلام خواهیم کرد.

رئیس مرکز بهداشت قم نیز در این جلسه با اشاره به اینکه میانگین روزانه بستری قطعی و محتمل کرونایی قم در یک هفته اخیر به ۲۱ تَن رسیده است، گفت: تعداد بیماران بستری که در هفته‌های قبل ۲ رقمی شده بود الان در حدود ۱۳۰ ثابت باقی مانده‌است.

سیامک محبی با بیان اینکه میزان فوتی بیماران مشکوک به کرونا ثابت بوده و تعداد فوتی بیماران قطعی مبتلا به کرونا نیز یک تَن کاهش یافته است، افزود: برغم انتظارهای موجود برای ورود قم به شرایط بحرانی‌تر ولی به یُمن رهگیری‌های انجام شده در قالب طرح شهید سلیمانی این وضعیت همچنان حفظ شده ولی نیروهای فعال دراین طرح واقعا خسته هستند.

وی بیان داشت: این استان شرایط کرونایی نسبی خوبی دارد و در بیمارستان‌ها روند افسار گسیخته بیماری را نداریم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به افزایشی بودن روند آزمایش‌های کرونایی درقم افزود: در هفته گذشته چهار هزار و ۸۹۲ مورد آزمایش انجام شده که بیش از ۷۵ درصد آزمایش‌ها در بخش سرپایی صورت گرفته و ۲۰۶ آزمایش نیز در بیمارستان و ۸۷۲ مورد هم توسط بخش خصوصی انجام شده‌است.

وی با اشاره به عبور تعداد آزمایش‌های رپید و یا به اصطلاح سریع از مرز ۲ هزار و ۶۰۰ مورد گفت: ۶ درمانگاه خیریه نیز آزمایش کرونا را پوشش می‌دهند و سعی داریم در ابتدای سال ۱۴۰۰ برخی از مطب‌های پزشکان بخش خصوصی و برخی از دندانپزشکان را در صورتی که تمایل داشته باشند مجهز به تست‌های رپید کنیم تا سرعت شناسایی بیماران را بالاتر ببریم.

وی با یادآوری اینکه در هفته‌ای که سپری شد تعداد آزمایش‌های هفتگی از هر ۳۶ تَن در ۱۰ هزار تَن گذشت افزود: از تعداد آزمایش‌های صورت گرفته ۳۶۸ تَن مثبت شده که نسبت به هفته قبل تفاوت آنچنانی نداشته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در مقایسه با دی و بهمن ماه امسال تعداد کرونا مثبت در استان بیشتر شده‌است و ۲۰۰ آزمایش مثبت در مراکز منتخب داشتیم و ۷۹ تَن نیز در آزمایش های سریع، ۴۸ تَن در بیمارستان‌ها و ۴۱ تَن هم در آزمایشگاه های بخش خصوصی شناسایی شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه