English

بهلول تکلوی:

شهروندان ماهی قرمز شب عید را از مراکز فروش مجاز و بهداشتی تهیه کنند

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: شهروندان استان با توجه به فرارسیدن عید نوروز ماهی قرمز شب را از مراکز فروش مجاز و بهداشتی تهیه کنند.

شهروندان ماهی قرمز شب عید را از مراکز فروش مجاز و بهداشتی تهیه کنند

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، بهلول تکلوی ، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به فرا رسیدن عید سعید نوروز و شروع فعالیت های نوروزی و خرید هزاران قطعه ماهی قرمز جهت زینت سفره های هفت سین با توجه به اینکه برخی از بیماری های مشترک از جمله برخی بیماری های پوستی و گوارشی در انسان از طریق تماس مستقیم با ماهیان زینتی و قرمز منتقل می شود حتی المقدور شهروندان ماهی قرمز شب عید خود را از فروشگاهها و مراکز عرضه بهداشتی و معتبر تهیه و از خرید آن از فروشندگان دوره گرد و دست فروشان و فروشندگانی که ماهیان قرمز را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی ، عرضه می کنند خودداری نمایند. 

وی افزود: مراکز فروش مجاز و بهداشتی مکان های مسقفی هستند که دارای مجوز فروش ماهیان زینتی و قرمز بوده و دارای لوازم شستشو و ضد عفونی مناسب و همچنین به شهروندان توصیه شده است به هنگام تعویض آب ماهی قرمز و تماس با ظروف و لوازم نگهداری آن حتماً از دستکش استفاده کرده و با رعایت بهداشت فردی کودکان خود را از دست زدن و بازی کردن با ماهی بازدارند زیرا ممکن است عوامل بیماریزای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: براساس آخرین مطالعات علمی ، خود ماهی قرمز عامل انتقال ویروس کرونا نیست ولی به صورت مکانیکی و ثانویه و از طریق تماس ممکن است باعث انتقال بیماری کرونا شود که رعایت موارد بهداشتی و شستشوی دست ها با آب و صابون ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

تکلوی افزود: شهروندان می توانند برای ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی از محلول نمک طعام 3 درصد یا پرمنگنات پتاسیم یا پرکلرین و یا بتادین استفاده کرده و حتماً آب تعویض ماهی را جهت جلوگیری از آلودگی زیست محیطی مستقیماً در چاه فاضلاب تخلیه کرده و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری کنند.

وی همچنین گفت: در روز طبیعت افراد باید از رها سازی ماهی قرمز در رودخانه ها و منابع آب های طبیعی امتناع کرده و حتماً آنها را در محل های مناسبی که توسط شهرداری های استان مشخص می شود رها سازی کنند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه