English

بهلول تکلوی:

دامداران در اسرع وقت دام های خود را بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه کنند

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به شناسایی چندین کانون بیماری تب برفکی در استان دامداران در اسرع وقت دام های خود را واکسینه کنند.

دامداران در اسرع وقت دام های خود را بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه کنند

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، بهلول تکلوی ، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به شناسایی چندین کانون بیماری تب برفکی در استان و در راستای محدود سازی و جلوگیری از گسترش بیماری لازم است دامداران، دامپروران و روستائیان استان در کنار رعایت اصول بهداشتی در واحدهای دامداری ، حتما دام های خود را برعلیه این بیماری واکسینه کنند.

وی بیان کرد: با تمهیدات انجام شده واکسن تب برفکی به اندازه کافی در مرکز بخش خصوصی و غیر دولتی دامپزشکی تمامی شهرستان های استان اردبیل موجود بوده و جای هیچگونه نگرانی نیست.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل نسبت به احتمال شیوع این بیماری در جمعیت دامی استان در ماه های پیش رو هشدار داد و افزود: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع تعلل دامداران در این زمینه به هیچ وجه جایز نیست و لازم است دامداران هشدارهای کارشناسان دامپزشکی را جدی گرفته و از طریق مراجعه به بخش خصوصی و غیر دولتی دامپزشکی نسبت به انجام واکسیناسیون و ایمن سازی دام های خود برعلیه این بیماری اقدام کنند.

تکلوی رعایت مقررات بهداشتی، امنیت زیستی و قرنطینه ای، برنامه ریزی جهت انجام واکسیناسیون گله، خودداری از خرید و فروش و نقل و انتقال بی ضابطه دام بیمار و مشکوک به بیماری، ضدعفونی کردن بستر و جایگاه نگهداری دام با مواد ضدعفونی کننده مناسب را از مهمترین موارد پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

او گفت: از ابتدای امسال 79 هزار و 66 راس دام سنگین و 466 هزارو 971 راس دام سبک بر علیه این بیماری واکسینه شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: بیماری تب برفکی یکی از مهمترین، مسری ترین و پرخسارت ترین بیماری دامی در دام های زوج سم است که موجب کاهش تولید شیر، گوشت و پشم دامها شده و در موارد شدید در دام های جوان با مرگ ناگهانی و تلفات بالا خود را نشان می دهد این بیماری در اصطلاح محلی به بیماری داباغ معروف است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه