English

سید اسماعیل صالحی گفت:

۱۴۰ هزار نهال در سطح استان توزیع می شود/ ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی اجرا شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری از توزیع ۱۴۰ هزار نهال در سطح استان به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیز داری خبرداد و گفت: بر اساس روز شمار هفته منابع طبیعی، افتتاح پروژه های حوزه ابخیزداری وجنگل ومرتع و اجرای برنامه های متنوع با مشارکت مردم ودستگاههای اجرایی عضو نهضت سبز را داریم

۱۴۰ هزار نهال در سطح استان توزیع می شود/ ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی اجرا شد

سید اسماعیل صالحی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری ۱۴۰ هزار نهال در سطح استان توزیع می شود، گفت: امسال ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی اجرا شد.

صالحی گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی افتتاح پروژه های حوزه ابخیزداری، جنگل، مرتع و اجرای برنامه های متنوع با مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی عضو نهضت سبز بر اساس روز شمار هفته منابع طبیعی را داریم و امسال به خاطر بیماری کرونا برنامه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی و ترجیحا در عرصه اجرا می گردد.

وی افزود: حدود ۵۷ درصد اراضی استان به مساحت  ۷۰۰ هزار هکتار حدنگاری شده و طبق برنامه‌ای که پیش بینی کردیم تا پایان سال ۱۴۰۰ تمامی اراضی استان حدنگاری می شود.

صالحی یادآور شد: هدف از حد نگاری سند دار کردن اراضی بصورت تک برگ ومشخص کردن نقشه کل پلاک ها و تفکیک بین اراضی ملی و مستثنیات است و شناسنامه زمین به حساب می آید.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۶۷۷ پرونده در مورد تعرض و تصرف اراضی ملی تشکیل شد، گفت: این تعداد پرونده مربوط به ۱۰۰۰ هکتار از اراضی ملی استان می باشد‌.

صالحی خاطرنشان کرد: از سال سال ۱۳۸۰ تا کنون، ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی ملی که تحت تصرف غیر مجاز بودند به بیت المال برگشت داده شد.

وی بیان کرد: طرح های آبخیزداری استان، امسال در ۳۳ حوزه و ۲۲۵ سازه سنگی ملاتی، گابیونی، بند خاکی و پخش سیلاب در سطح شهرستان های ده گانه با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در حال اجرا و هدف این طرح ها بیشتر پیشگیری از سیل و حوادث آن، کنترل فرسایش خاک، رسوب و تقویت آبخوان ها می باشد.

صالحی توضیح داد: هر ساله با گرم شدن هوا احتمال بروز آتش سوزی در قسمت هایی از جنگلها و مراتع استان وجود دارد که به همین دلیل برنامه‌ریزی‌ و پیش بینی های لازم انجام شد و با آموزش همیاران طبیعت در شهرستان های مختلف و سر جنگلبانان سعی بر کاهش و پیشگیری این حوادث داریم ولی در صورت ایجاد حریق از ظرفیت این نیروها، امکانات یگان حفاظت استان ، نیروهای مردمی ، بسیج و هلال احمر استفاده می شود.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اظهار داشت: در سال جاری با کمک بهره بردان مجاز عرصه های مرتعی تهیه۲۷۰۰۰۰ هکتار طرح مرتع داری در سال جاری در دستور کار داریم.

وی با بیان زمان کوچ در تقویم، ۲۵ اردیبهشت ماه ورود دامدار به مرتع و ۳۱ شهریور ماه خروج دامدار از مرتع، گفت: متاسفانه برخی از عشایر کوچ زودهنگام می کنند و این کار خلاف مقررات و در صورت مشاهده باعث ابطال پرونده چرای دامدار خواهد شد.

صالحی عمده مشکلات استان در عرصه های جنگلی و مرتعی قاچاق چوب و زراعت زیر اشکوپ جنگل و تصرفات عدوانی عرصه های ملی، چرای غیر مجاز، دام مازاد و تغییر کاربری های مجاز دانست.

وی بیان کرد: طرح قطعه بندی حفاظتی (پارسل بندی) اراضی ملی استان با رویکرد افزایش ضریب حفاظت از عرصه های منابع طبیعی ، کشت ۲۲۰۰ هکتار جنگل کاری اقتصادی و ۵۵۰ هکتار زراعت چوب  در دستور کار قرار دارد که مراحل شناسایی و احاله مدیریت و کشت در حال پیگیری می باشد.

صالحی در پایان باتوجه به نقش اصحاب رسانه در ترویج فرهنگ منابع طبیعی گفت: رسانه ها نقش مهم وحیاتی در ترویج اشاعه فرهنگ منابع طبیعی در جامعه دارند، رسانه ها می توانند مردم را به مشارکت در حفاظت از این منابع ملی ترغیب  کنند، در باب اهمیت منابع طبیعی، رهبر معظم انقلاب فرمودند: فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، لذا می طلبد اقشار جامعه نسبت به این موضوع مهم آگاه باشند وخود را مسئول بدانند، امروز موضوع توجه وحفاظت از منابع طبیعی یک بحث فرهنگی است و باید با فرهنگ سازی مردم را به سمت حفاظت از منابع خدادادی تشویق کنیم، لذا برای تحقق این امر مهم باید از سنین پایه و مدارس ابتدایی شروع و فرهنگ سازی کرد، کار حفاظت تنها با اداره منابع طبیعی میسر نمی شود و همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند مردم مهم ترین و موثرترین نقش را در حفاظت از جنگل ها و مراتع می توانند داشته باشند، رسانه ها می توانند حفاطت و حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست را به یک دغدغه اجتماعی و مطالبه عمومی تبدیل کنند و محیط زیست و منابع طبیعی موجب شادی و نشاط جامعه و آینده روشن برای نسل بعدی می باشد، لذا از رسانه ها انتظار می رود حفاظت واحیای منابع طبیعی را به یک فرهنگ تبدیل کنند و تبلیغ و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی نباید معطوف به یک هفته شود و این روند انشاالله در طول سال ادامه داشته باشد.

هفته منابع طبیعی و آبخیزداری از ۱۵ اسفند لغایت ۲۲ اسفند می باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه