English

حجت اله شهبازی:

احتمال سرمازدگی باغات وجود دارد/ گردو کاران باغات خود را بیمه کنند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره با خسارات سنوات گذشته باغات گردو بر اثر سرمازدگی از باغداران خواست تا باغات گردو را بیمه کنند.

احتمال سرمازدگی باغات وجود دارد/ گردو کاران باغات خود را بیمه کنند

به گزارش خبرگزاری موج همدان، حجت اله شهبازی ،  مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در نشست خبری آنلاین یکشنبه 17 اسفند ماه با محوریت محصول گردو گفت: دو چالش عمده در استان همدان برای محصول گردو وجود دارد؛ یکی خسارت ناشی از سرمازدگی و دیگری یکنواخت نبودن محصول گردو.

شهبازی افزود: مهم‌ترین بحثی که در باغبانی با آن مواجه هستیم سرمازدگی درختان است،با توجه به شرایط اقلیمی پیش‌‌بینی می‌شود امسال نیز باغات استان دچار سرمازگی شوند.

شهبازی با بیان اینکه هر ساله بخش قابل توجهی از محصول به علت سرمازگی از بین می‌رود، افزود: طی 5 سال گذشته بیش از 78 هزار تن  محصول گردو در اثر خسارت از دست رفت؛ این در حالی است که اقتصاد بخش قابل توجهی از مردم استان به این محصول وابسته است.

وی یادآور شد: در سال 1394 به عنوان یک سال شاخص در خسارت دهی گردو، بیش از 31 هزار تن محصول از دست رفت؛ در حالیکه پیش‌بینی می‌شد 50 هزار تن محصول تولید شود؛ به عبارتی دیگر بیش از 60 دصد از پیش بینی تولید بر اثر سرمازدگی از بین رفت، حتی در برخی از مناطق شاهد خسارت 100 درصدی بودیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: با توجه به نگرانی هایی که برای باغات وجود دارد، لازم است باغداران جهت احتیاط و رفع نگرانی، در بازه زمانی کنونی باغات خود را در برابر آسیب‌ها بیمه کنند. بیمه می تواند هم تنه درختان و هم محصول آن را تحت پوشش قرار دهد و به این ترتیب باغداران می‌توانند از نگرانی خود در شرایط سرمازدگی بکاهند.

شهبازی خاطرنشان کرد: چالش دیگر یکنواختی محصول، بازارپسندی و هزینه تولید محصول است. متاسفانه یکنواختی در محصول گردو دیده نمی‌شود؛ به نحوی که محصول هر درخت با محصول درخت دیگر کاملا متفاوت است و به همین دلیل بازارپسندی را دچار چالش می کند، به دنبال آن صادرات هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با وجود اینکه ایران از نظر تولید گردو جایگاه سوم را در جهان دارد اما جایگاه قابل توجهی در صادرات ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی