English

حجت اله شهبازی تصریح کرد:

تنظیم بازار با کشت های گلخانه ای/ هر هکتار از کشت های گلخانه ای ۱۱ اشتغال مستقیم ایجاد می کند

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به مزایای کشت های گلخانه ای، از تنظیم بازار در مواقع لزوم، ایجاد اشتغالی 4 برابری، تولید محصولی سالم، صرفه جویی 90 درصدی آب و آزادسازی زمین و خاک و ... سخن گفت.

تنظیم بازار با کشت های گلخانه ای/ هر هکتار از کشت های گلخانه ای 11 اشتغال مستقیم ایجاد می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، حجت اله شهبازی، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمییت کشت های گلخانه ای و توسعه این مهم در استان همدان با توجه به سیاست هایی که از سوی جهاد مورد نظر قرار گرفته است، عنوان کرد: در ابتدای کشت گلخانه ای اینگونه تصور می شد که این مهم نمی تواند در مناطق سردسیر با توجه به اقلیمی که از آن برخوردار هستند، محقق شود.

شهبازی یادآور شد: کشت های گلخانه ای دارای مزیت های برجسته ای نسبت به کشت هایی که در محیط های باز اتفاق می افتد،است. 

در این زمینه می توان به ایزوله بودن آن ها و سلامت غذایی است که در آن ها اتفاق می افتد، از آنجایی که محصولات مورد نظر در محیطی مورد رشدو پرورش قرار می گیرند که می تواند آن ها را از عامل های خارجی محفوظ دارد همینطور می توان ارزش غذایی آن ها را نیز مورد سنجش و محاسبه دقیق تری قرار داد.

وی با اشاره به مزیت های دیگر کشت های گلخانه ای افزود: با توجه به اینکه تسهیلات قابل قبولی به این بخش ترزیق می شود به خصوص در حوزه باغبانی، افزود: جوانان و فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی می توانند با مبلغ اندکی به کشت های گلخانه ای روی آوردند.

وی با بیان اینکه هر کیلوگرم محصولی که در گلخانه تولید می شود با صرفه جویی 90 درصدی آب همراه است و  تحولی شگرف از این منظر رامی توانید شاهد باشید و همینطور در مواقع لزوم که به دلایل مختلف نیاز به محصولی خاص مطرح است این نوع از کشت می تواند وارد عمل شده و در تنظیم بازار نقش داشته باشد.

وی با اشاره  اینکه 132 هکتار سطح زیر کشت گلخانه ای استان همدان در سال 1398 بوده است، گفت: اینگونه تعریف شده است که برای هر سه هکتار کشت در فضای باز یک نفر شغل ثابت تعریف می شود، اما در کشت های گلخانه ای این عدد به 33 نفر افزایش پیدا می کند که نشان از نقش کشت های گلخانه ای در ایجاد اشتتغال دارد.

شهبازی آزادسازی زمین و خاک را از دیگر مزایای کشت های گلخانه ای برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر نیاز به تولید 46 هزار تن محصول داشته باشیم این مقدار تولید در فضای باز مستلزم بکارگیری 1200 هکتار زمین است اما با همین مشخصات در کشت های گلخانه ای مساحتی 132 هکتاری برآورد شده است.ین داشته باشیم و آزاد سازی صورت می گیرد

وی با اشاره به مهیا کردن فضایی ایزوله در کشت های گلخانه ای تصریح کرد: در این روش به صورت غیرشیمیایی به مبارزه با آفت پرداخته می شود و می توان امور مرتبط به تغذیه را تحت کنترل قرار داد تا بتوان باقیمانده کودهای شیمیایی را به حداقل رساندو عمدتا از به تولید محصولات ارگانیک روی آورده شده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورز ی استان همدان عنوان کرد: توزیع گلخانه های در شهرستان های استان به گونه ای است که این سهم عادلانه توزیع شود و امکان دسترسی های تعریف شده بتواند از هزینه هایی همچون سهولت دسترسی به محصولات و کاهش هزینه حمل و نقل و ... را در پی داشته باشد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه